|

استقلال کانون‌های وکلا و دفاع از حقوق بشر

حسین طالع، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، در نامه‌ای به خانم المودنا مندیویل رئیس کانون بین‌المللی وکلا (آی‌بی‌اِی) هم‌زمان با برگزاری همایش سالانه این نهاد در پاریس، ضمن تأکید بر اینکه حقوق‌دانان متعهدند از حقوق بشر و عدالت در همه عرصه‌های ملی و بین‌المللی دفاع کنند، گفت: «متعهد هستیم برای حل‌وفصل اختلافات و منازعات با هدف نهایی تحقق عدالت تلاش بورزیم.

استقلال کانون‌های وکلا و دفاع از حقوق بشر

حسین طالع، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، در نامه‌ای به خانم المودنا مندیویل رئیس کانون بین‌المللی وکلا (آی‌بی‌اِی) هم‌زمان با برگزاری همایش سالانه این نهاد در پاریس، ضمن تأکید بر اینکه حقوق‌دانان متعهدند از حقوق بشر و عدالت در همه عرصه‌های ملی و بین‌المللی دفاع کنند، گفت: «متعهد هستیم برای حل‌وفصل اختلافات و منازعات با هدف نهایی تحقق عدالت تلاش بورزیم. از همین رو است که استقلال کانون‌های وکلای دادگستری به‌عنوان نهاد مدنی در همه کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارزشی بنیادین برای تضمین فعالیت مطلوب وکلا و کانون‌های وکلا تلقی می‌‌گردد». طالع با اشاره به اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با رنج طولانی‌مدت مردم فلسطین در نوار غزه و همچنین مفاد قطع‌نامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در «حمایت از غیرنظامیان و حمایت از تعهدات حقوقی و بشردوستانه»، اشاره کرد: «متأسفانه توسل به خشونت‌های مسلحانه با بی‌توجهی کامل به اسناد حقوقی مهم بین‌المللی مانند چهار کنوانسیون ژنو و پروتکل‌های الحاقی مربوطه، اساسنامه رم و سایر اسناد حقوقی در زمینه حقوق بشردوستانه، کنوانسیون منع نسل‌کشی، کنوانسیون حقوق کودک، کنوانسیون حقوق زنان، و فهرست طولانی دیگر اسناد بین‌المللی حمایتی صورت گرفته است». رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در بخشی از نامه به رئیس آی‌بی‌اِی، خواستار اقدام فوری کانون بین‌المللی وکلا برای کمک به جامعه بین‌المللی در جهت توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس در باریکه غزه شد. حسین طالع همچنین تأکید کرد: «کانون بین‌المللی وکلا می‌تواند به ترویج هنجارها و سازوکارهای مؤثر برای جلوگیری از اشکال مختلف نقض قواعد حقوق بین‌الملل و حمایت از حقوق بین‌الملل بشر با تأکید ویژه بر حقوق بشردوستانه بین‌المللی، به‌ویژه حقوق زمان جنگ یاری برساند».

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان نامه بار دیگر بر اهمیت اصل اساسی استقلال وکلا و کانون‌های وکلا و جایگاه ارزشمند این اصل در دفاع از حقوق بشر تأکید کرد و ادامه داد: «به عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ایران، یکی از کانون‌های بنیان‌گذار کانون بین‌المللی وکلا، نگرانی عمیق خود را در مورد هر اقدامی در هر جایی در جهان که استقلال وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری را تضعیف کرده و اثربخشی تلاش‌های حمایتی و عدالت‌خواهانه آنها را محدود کرده یا مانع می‌گردد، به اشتراک می‌گذارم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها