|

نسل‌کشی در غزه

سه هفته از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد. بسیاری درباره وضعیت و شرایط بحرانی غزه ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌‌ویژه آنکه نتانیاهو آتش‌بس را رد کرده و اعلام کرده است حماس و فلسطینی‌ها باید برای یک جنگ طولانی آماده شوند.

نسل‌کشی در  غزه

سه هفته از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد. بسیاری درباره وضعیت و شرایط بحرانی غزه ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌‌ویژه آنکه نتانیاهو آتش‌بس را رد کرده و اعلام کرده است حماس و فلسطینی‌ها باید برای یک جنگ طولانی آماده شوند.

چه خواهد شد؟

یکی از سؤالاتی که اکنون پرسیده می‌شود، بحث آینده این جنگ است. فرانک گاردنر در بی‌بی‌سی تحلیلی ارائه داده است. او به برتری حماس در زمین خود و تونل‌های حفرشده‌اش و قدرت تجهیزات اسرائیل اشاره کرده است. البته تأکید کرده است در صورت طولانی‌شدن جنگ، توانایی‌های رزمی حماس شاید کاهش نیابد؛ اما بعد از آن چه خواهد شد؟ این خبرنگار امنیتی معتقد است: «تصور اینکه غزه را می‌توان به‌سادگی با انفجارهای قوی تحت کنترل درآورد، توهم است».

شرایط دلخراش کودکان غزه

شبکه «سی‌ان‌ان» یک گزارش ویدئویی دلخراش از وضع ناگوار کودکان آسیب‌دیده در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی غزه‌ تهیه کرده که حاوی تصاویری دردناک است. بیشتر این کودکان مجروح هستند و امکانات دارویی برای آنان فراهم نیست. اکثر این کودکان یکی از والدین خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش‌های ارسالی حداقل هشت هزار نفر در این مدت کشته شده‌اند که حدود 70 درصد کشته‌‌شدگان افراد مسن و کودکان بوده‌اند. به گزارش یونیسف در این سه هفته، روزانه ۴۲۰ کودک در غزه کشته و مجروح می‌شوند. مدیر اجرائی یونیسف به اعضای شورای امنیت این گزارش را ارائه داده و تأکید کرده است این آمار از جمع کل کودکان جان‌باخته در جریان همه جنگ‌های جاری جهان در سال ۲۰۱۹ هم بیشتر است. او گفته چنین وضعیتی را نمی‌توان «تلفات جانبی» خواند. راسل همچنین تأکید کرده که «خشونت علیه کودکان از نوار غزه هم فراتر رفته و در کرانه باختری رود اردن نیز تاکنون ۳۷ کودک جان‌شان را از دست داده‌اند».

به نظر می‌رسد توجه اندکی به تعداد کودکان کشته‌شده غزه می‌شود. طبق آنچه اعلام شده، بیش از سه هزار کودک در غزه کشته شده‌اند. این میزان تلفات در برابر تنها 20 کودک کشته‌شده در آن سوی جنگ، بیشتر شبیه نسل‌کشی کودکان غزه است.

خانم راسل در مقابل اعضای شورای امنیت گزارش داده است: «بهای حقیقی افزایش درگیری‌های اخیر با زندگی کودکان اندازه‌گیری خواهد شد، هم آنهایی که جان خود را در این خشونت‌ها از دست داده‌اند و هم آنهایی که مسیر زندگی‌شان برای همیشه به واسطه این جنگ عوض خواهد شد».

تاکنون ده‌ها امدادگر و بیش از 31 روزنامه‌نگار کشته شده‌اند. به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، این درگیری همچنین «مرگ‌بارترین دوره» برای خبرنگارانی است که اخبار این منطقه را از سال 1992 تاکنون گزارش داده‌اند. همچنین 64 کارمند سازمان ملل جان‌شان را از دست داده‌اند؛ از‌جمله یک کارمند که به همراه همسر و هشت فرزندش تنها ساعاتی قبل از جلسه کشته شد.

در‌این‌میان نمی‌توان قدرت رسانه‌های رسمی جهان را زیر سؤال برد که با وجود تمام شرایط غیرانسانی در غزه، مدام تحلیل‌هایی درباره افزایش «یهودی‌ستیزی» منتشر می‌کنند.

جنگ طولانی به جای آتش‌بس

به گزارش رسانه‌های خبری جهان، تمام دوشنبه‌شب بمباران در غزه ادامه داشته و به نظر نمی‌آید آتش‌بس برقرار شود؛ چرا‌که نتانیاهو تأکید دارد که «اکنون زمان جنگ است». ویدئوهایی از حضور سربازان با پای پیاده و تانک‌ها در مناطق روستایی فلسطین منتشر شده است. وضعیت بیمارستان‌ها در غزه فاجعه‌بار است. درحالی‌که مدام درباره تخلیه بیمارستان القدس از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داده می‌شود، حاضران در بیمارستان به سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند که امکان تخلیه بیش از 400 بیمار بستری و حدود 12 هزار نفری که در کنار بیمارستان پناه گرفته‌اند، نیست. با هر انفجار راکت، مردم ترس و وحشت را تجربه می‌کنند و نگران‌اند که لحظه آخر زندگی‌شان باشد. لیزا دوتن، مدیر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، به شورای امنیت گفت که «میزان وحشتی» که اهالی غزه‌ تجربه می‌کنند «توصیف‌کردنی نیست». او تأکید کرده است: «ما به اندازه کافی منابع ضروری برای تأمین بقای آوارگان این جنگ نداریم». ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «2.3 میلیون فلسطینی در غزه هر روز و هر شب با مرگ مواجه می‌شوند. به آنها به‌عنوان یک انسان نگاه کنید. شما نمی‌توانید فقط به یک طرف نگاه کنید و طرف دیگر را به طور کامل نادیده بگیرید».

درحالی‌که شرایط هر لحظه برای مردم غزه بدتر می‌شود، مذاکرات چندجانبه کشورها با آغاز عملیات گسترده رژیم صهیونیستی به نظر بی‌فایده می‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها