|

گزارش میدانی «شرق» از توقیف لنج قاچاق گازوئیل، هم‌زمان با انهدام بزرگ‌ترین باند قاچاق سوخت کشور

نبرد روی آب

دادستان استان هرمزگان: دانش‌آموزان با ترک تحصیل، وارد کار قاچاق سوخت می‌شوند

«افراد حاضر در لنج هم‌وطنانمان هستند، از شلیک مستقیم حذر کنید، فقط تیر هوایی، طبق دستور با توکل بر خدا عملیات آغاز شود»؛ این اولین پیام سردار اسماعیلی فرمانده عملیات توقف لنج قاچاق سوخت با شروع عملیات نظامی بر روی دریا بود که به خوبی اجرا شد.

نبرد روی آب
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

«افراد حاضر در لنج هم‌وطنانمان هستند، از شلیک مستقیم حذر کنید، فقط تیر هوایی، طبق دستور با توکل بر خدا عملیات آغاز شود»؛ این اولین پیام سردار اسماعیلی فرمانده عملیات توقف لنج قاچاق سوخت با شروع عملیات نظامی بر روی دریا بود که به خوبی اجرا شد. صبح دوشنبه، بازدید از اسکله پشت شهر بندرعباس قرار بود یک دیدار معمولی در یک روز معمولی از یک اسکله برای خبرنگاران قضائی باشد که با حضور فرماندهان نظامی که دریابانان جنوب کشور بودند، به یک گزارش از عملیات نظامی تبدیل شد.

خبر عبور لنج بزرگ قاچاق سوخت و اعزام تیم‌های عملیاتی مرزبانی و احتمال درگیری نظامی اولین دریافت از موقعیت حاکم بر اسکله بود. حضور دادستان کل استان هرمزگان و فرمانده دریابانی استان هرمزگان نشان از اهمیت داستان داشت. داستانی که سر دراز داشت و یک ساعت قبل از آن رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از انهدام باند بزرگ قاچاق سوخت کشور با عضویت بیش از دو هزار قاچاقچی و داشتن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شامل بیش از پنج هزار کامیون، تریلر و خودروی سوخت‌ خبر داده بود. به همین دلیل تکاپو برای انجام عملیات شناسایی و ردگیری برای توقیف این لنج با حرکت تندروهای متعدد مرزبانی نشان از تکمیل پرونده مبارزه با مفاسد اقتصادی به‌ویژه پرونده قاچاق سوخت داشت. پرونده‌هایی که در چند ماه اخیر با دستور ویژه رئیس دستگاه قضا پیگیری می‌شوند و تلاش برای حذف بسترهای وقوع این جرائم جزء اولویت‌های قضائی است. هرچند حضور پررنگ باندهای فساد کار شناسایی و حذف کامل را سخت می‌کند، اما تلاش‌ها ادامه دارد و سیستم قضائی در تکاپوی سرعت عمل بخشیدن به روند رسیدگی به این پرونده‌هاست. با توجه به هشدار درگیری احتمالی، ریسک حضور خبرنگاران افزایش یافت، اما راه برگشتی نبود و در میان دریا، در کشتی فرماندهی عملیات برنامه‌ریزی برای انجام موفقیت‌آمیز توقیف لنج آغاز شده بود. گزارش دریافتی از هواشناسی نشان از احتمال بروز خطر برای حرکت تندروها داشت، اما شناسایی با موفقیت انجام شد و لنج حامل سوخت قاچاق در تیررس مأموران ایرانی قرار داشت و نمی‌شد برای هشدار هواشناسی عملیات مهمی که از سحرگاه دوشنبه آغاز شده بود، کنسل شود. بعد از سه ربع ساعت، لنجی با دیوارکشی چوبی، نقش و نگاری آبی‌رنگ که با سیم‌خاردارها استتار شده بود، مقابلمان نمایان شد. دادستانی با اخطار به لنج حامل سوخت قاچاق اجازه استفاده از سلاح در صورت مقاومت قاچاقچیان را صادر کرد. اسماعیلی، فرمانده دریابانی استان هم متعاقب این امر و حکم قضائی موجود، دستور اجرای عملیات را صادر کرد، هرچند بلافاصله به تیم عملیاتی هشدار داد: «افراد حاضر در لنج هم‌وطنانمان هستند مراقب باشید اتفاق ناخوشایندی نیفتد و فقط برای توقیف لنج از سلاح استفاده خواهد شد». با آغاز عملیات صدای تیربار هوایی سایه ترس را بر لنجی انداخت که در تلاش برای رساندن خود به آب‌های آزاد بود. رسیدن به لنج و عبور از سیم‌خاردارهای مجهز به برق ۲۰۰ وات هم ماجرای خودش را داشت، اما تیم‌های عملیاتی حاضر در خلیج فارس در کمتر از یک ساعت عملیات را با ورود به عرشه لنج به پایان رساندند.

ترس جایی در عملیات‌های ما ندارد

یکی از اعضای تیم عملیات مرزبانی، در گپ‌‌وگفتی با «شرق» از آمادگی ۲۴ساعته تیم عملیاتی گفت و تأکید کرد: با هر شناسایی، ما آماده هر نوع برخوردی هستیم. می‌دانیم ممکن است آخرین عملیات ما باشد، می‌دانیم ممکن است به سمت ما تیراندازی شود یا در برخورد با برق سیم‌خاردارها مصدوم شویم و هزار اتفاق دیگر، اما با شروع عملیات ترس رخت برمی‌بندد و تنها چیزی که اهمیت ندارد همین ترس است. ما شجاعانه با تکیه بر تجربه و دانش خود به دریا می‌زنیم و با توجه به موقعیت و‌ شرایط لنج قاچاق، عملیات را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

قاچاق سوخت چهار دست می‌چرخد تا از مرز آبی خارج شود

دیگر عضو عملیات که از افراد جوان کشتی فرماندهی هم بود، از دوستانش یاد‌ کرد‌ که در این عملیات‌ها شهید شده‌اند؛ مانند سرهنگ میعود پرکاس که چهار ماه پیش در عملیاتی شهید شد. او هم به «شرق» توضیح داد که این لنج‌ها بسته به بار قاچاقشان میزان مقاومتشان افزایش می‌یابد؛ مثلا در قاچاق مواد مخدر تیراندازی و‌ عملیات نظامی شدید رخ می‌دهد، در سوخت اما علاوه بر بالابردن امنیت لنج با سیم‌خاردار و برق‌کشی دیواره لنج، پرتاب چند سوخت را زمینی به مرز آبی می‌رسانند، آن را در پلاستیک می‌کنند به شکل مشک ماری، در حدود ۲۰ کیلومتر سوخت را به لنج می‌رسانند و این لنج‌ها هم سوخت را به کشتی‌های خارجی در آب‌های بین‌المللی می‌رسانند، یعنی حداقل چهار دست این سوخت می‌چرخد.

ما با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح، تیر هوایی می‌زنیم البته بعد از چندین بار اخطار و اگر مجبور شویم به موتور شلیک می‌کنیم؛ زیرا افراد حاضر در لنج هم‌وطنان ما هستند و‌ نمی‌خواهیم سبب انفجار سوخت و آسیب افراد حاضر در کشتی شویم.

او‌ تأکید کرد: مأموران نیروی انتظامی باید در خشکی مسیر قاچاق سوخت را کنترل کنند. باید ریسک قاچاق در خشکی افزایش یابد؛ زیرا در دریا شناسایی و توقیف بسیار سخت است، اما ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم. بااین‌حال واقعیت این است که عملیات ما بسیار استرس‌زاست. مثلا راکت‌هایی دارند سه تا سه تا به هم متصل می‌کنند و بعد سمت ما پرتاب می‌کنند که حتی شیشه کابین ما بارها شکسته یا افراد ما مصدوم شده‌اند، یا پتو آتش می‌زنند و روی شناورها می‌اندازند تا سرعت ما را کاهش دهند و بتوانند وارد آب‌های آزاد شوند.

کودکان، قربانیان قاچاق سوخت

به قول یکی از فرماندهان، عملیات قاچاق سوخت هیچ‌وقت نیست، همیشه هم هست. هر لحظه ممکن است شناسایی انجام شود و ممکن است یک هفته خبری از قاچاق نباشد.

او درباره تفاوت عملیات قاچاق مواد مخدر و سوخت هم به «شرق» توضیح داد: قاچاق مواد مخدر ریسک بیشتری دارد؛ زیرا اسکورت مسلح دارند و وارد نبرد شدید با ما می‌شوند.

اما بخشی قاچاق سوخت برای افراد ضعیف منطقه است. من بارها دیده‌ام بچه ۱۴ساله برای تأمین امرار معاش پشت نیسان نشسته و قاچاق سوخت می‌کند. در حقیقت کودکان قربانیان این قاچاق هستند و مجبور می‌شوند تن به این کار دهند. او گفت در یک مأموریت کل چادر لنج را آتش زدند و روی شناور ما انداختند یا در عملیاتی دیگر با پرتاب بلوک روی صورتم مصدوم شدم و کل فکم پلاتین دارد.

کشف ۵۰۰ هزار لیتر سوخت در لنج و ۱۰۰ هزار لیتر هم از مشک ماری

علی‌رضا احمدی‌منش، دادستان استان که دوشادوش فرمانده عملیات در میدان نبرد دیروز حضور داشت، در توضیح آنچه در این عملیات در مقابل چشمان ما رخ داد، به «شرق» گفت: نیمه‌های شب خبر دادند اخباری واصل شده که یک محموله بزرگ سوخت به خارج کشور قاچاق خواهد شد. با دریافت این خبر، عملیات آغاز شد و مأموران مرزبانی در حال تحقیق، دستورات قضائی لازم را اخذ کردند و کار اطلاعاتی با دقت پیگیری شد. او ادامه داد: صبحگاه بود که گزارش آمد موقعیت دقیق شناسایی شده، بنابراین بلافاصله تیم پیشتاز به محل لنج اعزام شدند و خودمان هم به همراه فرمانده مرزبانی استان به سمت محل حرکت کردیم. او به کشف ۵۰۰ هزار لیتر سوخت در لنج و صد هزار لیتر هم از مشک ماری اشاره کرد و گفت: بخشی از سوخت برای گریز از توقیف و مجازات به دریا ریخته شد که در پرونده گزارش آن قرار داده خواهد شد. در رابطه با مجازات احتمالی قاچاقچیان هم به اجرای دقیق قانون برای بازدارندگی مجازات‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر توقیف کالای قاچاق، بر اسای ارزش کالا که شرکت نفت اعلام می‌کند، مجازات نقدی هم تعیین خواهد شد و اصولا در این پرونده‌ها بسته به میزان جرائم رخ‌داده گاهی مجازات حبس هم اعمال می‌شود. در این‌گونه پرونده‌ها علاوه بر پیگیری مسائل مربوط به جرم پول‌شویی، منافع و درآمدهای حاصل از قاچاق هم ضبط می‌شوند. او در توضیح اینکه با توجه میانگین سنی بازداشت‌شدگان، این احتمال که این افراد فقط عامل اجرائی هستند و افراد ضعیف در کف هرم باندهای قاچاق قرار دارند، چگونه قانون با این افراد برخورد خواهد کرد هم گفت: مجازات برای عواملی که در قاچاق سوخت دخیل هستند مشخص شده؛ برای سرباند‌ها حداکثر مجازات قانونی صادر می‌شود و برای بقیه که دخالت کمتری داشته‌اند، قضات تخفیف قائل می‌شوند. هرچند سود حاصل از قاچاق سوخت به حدی زیاد و‌ خوشایند است که بسیاری حتی شغل خود را ترک‌ می‌کنند تا این‌گونه شرایط زندگی خود را تغییر دهند، حتی دانش‌آموزان‌ با ترک تحصیل به سراغ قاچاق سوخت می‌روند. سود قاچاق سوخت حداقل چهار برابر قیمت فعلی در ایران برای قاچاقچیان است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها