|

روزنامه‌نگاری و زخم‌هایش

دیروز تولد نیلوفر حامدی بود، روزنامه‌نگار اجتماعی و همکار ما. در همان ساعات اولیه، حکم او و همکار دیگرمان الهه محمدی آمد. هر دویشان برای سه جرم به 25 سال زندان محکوم شده‌اند. الهه محمدی 12 سال زندان به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم شد.

روزنامه‌نگاری و زخم‌هایش
گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

گیسو فغفوری: دیروز تولد نیلوفر حامدی بود، روزنامه‌نگار اجتماعی و همکار ما. در همان ساعات اولیه، حکم او و همکار دیگرمان الهه محمدی آمد. هر دویشان برای سه جرم به 25 سال زندان محکوم شده‌اند. الهه محمدی 12 سال زندان به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم شد. نیلوفر حامدی نیز 13 سال به همین اتهام‌ها به زندان محکوم شده‌ است. اما این همه حکم صادرشده نیست، قرار است دو تا از بهترین همکارانمان به عنوان مجازات تکمیلی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شوند. این حکم برای همکاران ما در‌حالی داده می‌شود که آنها بیش از یک سال و یک ماه یا حدود 400 روز است که پشت دیوارهای زندان هستند. اینکه هم‌زمان با روز تولد «نیلوفر حامدی»، حکم روزنامه‌نگاران داده شود، حکمی که برای بقیه زندگی‌شان تصمیم‌گیری می‌کند و مسیر آینده آنها را ترسیم می‌کند، این هم‌زمانی قدری عجیب است.

حکمی که امروز از طرف شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی صادر شد، با بهت و حیرت بسیاری در افکار عمومی مواجه شد. هرچند هم‌زمان در رسانه‌های همسو مانند فارس، تسنیم، رکنا و برنا و میزان سعی شد با انتشار بخشی از دلایل حکم، صدای نیلوفر و الهه، فیلم‌ها و گزارش‌هایی به اقناع افکار عمومی بپردازند. برای روزنامه‌نگاران سؤالات زیادی درباره حکم داده‌شده به الهه محمدی و نیلوفر حامدی مطرح است؛ سؤالاتی که هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اند. سؤالاتی مثل اینکه چرا دادگاه همکاران ما به‌صورت علنی برگزار نشد؟ چرا وقتی حکم ارتباطشان با دولت متخاصم داده شده، مستندات آن دقیق اعلام نمی‌شود؟ چرا ما نتوانستیم دفاعیات نیلوفر و الهه و وکلایشان را بشنویم یا بخوانیم؟ کدام بخش کار حرفه‌ای الهه محمدی و نیلوفر حامدی در اطلاع‌رسانی نحوه مرگ «مهسا امینی» برخلاف فعالیت روزنامه‌نگاری است؟

دقایقی بعد از انتشار حکم بود که تلفن‌ها شروع شد؛ دوستان و همکاران از رسانه‌ها و شهرهای مختلف زنگ زدند. کسانی که در این مدت بارها از نیلوفر حامدی و الهه محمدی یاد کردند، حالا باور نمی‌کردند که این حکم طولانی داده شده است. انتشار اتفاقات و اخبار و در میان گذاشتن آن با مردم، وظیفه روزنامه‌نگاران است. برای خیلی از ما روزنامه‌نگاران، این دادگاه به نوعی دادگاهی برای روزنامه‌نگاری و شیوه روزنامه‌نگاری است. متحیریم که چرا چنین حکم طولانی‌ای داده شده است؟ ما همکاران در کنار خانواده و بسیاری دیگر منتظریم که این حکم نقض شود و الهه محمدی و نیلوفر حامدی هرچه زودتر آزاد شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها