|

از 30 تا 80 درصد افزایش قیمت

فرارو گزارشی درباره قیمت اقلام خوراکی تهیه کرده که نکات مهمی در آن مطرح شده است. سکوت هفت‌ماهه مرکز آمار در قبال چندو‌چون اقلام خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها در شهریور امسال از نظر مرکز آمار کمی بیش از ۳۷ درصد اعلام شده است؛

از 30 تا 80 درصد افزایش قیمت

فرارو گزارشی درباره قیمت اقلام خوراکی تهیه کرده که نکات مهمی در آن مطرح شده است. سکوت هفت‌ماهه مرکز آمار در قبال چندو‌چون اقلام خوراکی شکسته شده است. تورم خوراکی‌ها در شهریور امسال از نظر مرکز آمار کمی بیش از ۳۷ درصد اعلام شده است؛ یعنی خانوار ایرانی برای خرید همه‌ نوع اقلام خوراکی، در ماهی که پشت‌ سر گذاشتیم، ۳۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل هزینه کرده است. مثلا بر اساس داده‌های رسمی، میزان رشد قیمت مرغ در مقایسه با یک سال قبل حدود ۳۷ درصد تخمین زده می‌شود. خامه با کنار‌زدن ماست، شیر و پنیر در گروه لبنیات بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده و موز بین میوه‌ها همین شرایط را دارد. مرکز آمار می‌گوید هر کیلو برنج درجه‌یک ایرانی در شهریور امسال به‌طور متوسط کیلویی ۱۱۵‌هزار‌و ۴۴۹ تومان فروخته شده است. البته مسئولان صنفی و تعاونی روستایی نگران روی زمین ماندن بخشی از تولیدات سال گذشته هستند. با اینکه قیمت برنج ایرانی نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد‌ اما از آن طرف جهش ۴۰‌درصدی قیمت برنج خارجی شامل مدل‌های هندی، پاکستانی، تایلندی و... رخ داده و به کیلویی ۵۵‌هزار‌و ۲۰۰ تومان رسیده است.

قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در قیاس با سال قبل به‌ ترتیب کیلویی ۱۲۸ و ۱۴۸ درصد جهش داشته است. گوشت گوساله کیلویی ۲۶۸ هزار تومان گران شده و گوشت گوسفندی به ۴۵۸ هزار تومان رسیده است؛ تقریبا ۱۵۰ درصد بیشتر.

قیمت مرغ در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته و ماهی ۷۷ درصد گران شده است. خامه با رشد قیمت ۳۲‌درصدی، در گروه لبنیات رکورددار بوده است. موز بیشترین رشد قیمت را در یک سال قبل بین انواع میوه‌ها داشته است. هر کیلو موز در ماهی که پشت‌ سر گذاشتیم، با رشد‌ ۳۶‌درصدی پا به بازار گذاشته است.

چای، تخم‌مرغ، قند و شکر و نوشابه نیز در یک سال گذشته تقریبا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد گران شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها