|

چه کسی عدد نمی‌داند؛ تلاش برای پنهان‌کردن تراکم‌فروشی

گزارش درآمد-‌هزینه شهرداری نشان‌دهنده چگونه اداره مالیه یک شهر است. البته اگر شهرداری این گزارش را مطابق ماده 79 قانون شهرداری‌ها دقیق و به‌موقع ارائه کند، نمایندگان مردم شهر در شورا می‌توانند برای اعمال نظارت مالی خود بر شهرداری اقدامات لازم را انجام دهند

چه کسی عدد نمی‌داند؛ تلاش برای پنهان‌کردن تراکم‌فروشی

شرق: گزارش درآمد-‌هزینه شهرداری نشان‌دهنده چگونه اداره مالیه یک شهر است. البته اگر شهرداری این گزارش را مطابق ماده 79 قانون شهرداری‌ها دقیق و به‌موقع ارائه کند، نمایندگان مردم شهر در شورا می‌توانند برای اعمال نظارت مالی خود بر شهرداری اقدامات لازم را انجام دهند و شهروندان نیز ابعاد چگونگی تأمین مالی شهرداری و نحوه هزینه‌کرد عوارض و بهای خدماتی را که به شهرداری پرداخته‌اند، به‌صورت مستند و دقیق پیگیری کنند‌ اما اگر شهرداری بنا بر دلایلی‌ ثبت درآمدها و منابع وصول‌شده را مطابق قانون منعکس نکند، آن‌گاه چرخه مالیه شهری و سنجش اثرات آن با ابهام‌هایی جدی مواجه می‌شود و زمینه تهدید منافع و حقوق عامه در شهر را فراهم می‌کند.

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم پایتخت، در واکنش به گزارش درآمد-‌هزینه پنج‌ماهه شهرداری تهران، به «شرق» گفت: ظاهرا تهیه‌کنندگان این گزارش درآمد-هزینه، یا عدد نمی‌دانسته‌اند یا با ماهیت اعداد در درآمدهای شهرداری چندان آشنا نبوده‌اند و بیشتر هدفشان آن بوده است تا ادعای شهردار تهران برای نفروختن تراکم را در چارچوب گزارش درآمد-‌هزینه پنج‌ماهه نخست سال 1402 اثبات کنند. خوب است آقای زاکانی که دیگران را به عدد ندانستن و حرف‌های کلی زدن متهم می‌کند، بیایند و توضیح بدهند چطور ممکن است شهرداری تهران توانسته در پنج‌ماهه نخست سال 1402 از محل عوارض زیربنای مسکونی رقمی بالغ بر چهار‌هزار‌و 181 میلیارد تومان منابع کسب کند؟! زاکانی و مدیرانش که هنر کسب درآمد این‌چنینی از محل عوارض زیر‌بنای مسکونی را داشتند، چرا در شش‌ماهه نخست سال گذشته تنها توانسته بودند 158 میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کنند؟ آقایان اگر درآمدها و منابع شهرداری را درست و دقیق برآورد و ثبت می‌کنند، چرا در بودجه سال 1402، هزار‌و 209 میلیارد تومان درآمد از محل عوارض زیر‌بنای مسکونی پیش‌بینی و به تصویب شورا رساندند؟ درآمدی که در پنج ماه نخست امسال نه‌تنها صد درصد آن تحصیل شده‌ بلکه با سه‌هزار‌و 677 میلیارد تومان مازاد درآمد نسبت به رقم مصوب نیز مواجه شده است؛ موضوعی که ما را با سؤالاتی جدی درباره صحت ثبت منابع حاصل از سایر ردیف‌های درآمدی مواجه می‌کند که آیا این ثبت صحیح است یا خیر؟! شیخ‌رودی در ادامه با اشاره به منابع حاصل از مازاد تراکم افزود: در پنج‌ماهه نخست سال 1402 از محل عرضه مازاد بر تراکم پایه، رقمی بالغ بر سه‌هزار‌و 661 میلیارد تومان منابع کسب شده است؛ یعنی منابع حاصل از عوارض مازاد تراکم که با تغییر عنوان ردیف درآمدی در دوره زاکانی حالا نامش شده است تراکم تا حد مجاز، طبق مصوبات مرجع تصویب‌کننده طرح‌های توسعه شهری و کمیسیون ماده 5، برای پنج‌ماهه نخست امسال تنها سه‌هزار‌و 661 میلیارد تومان آورده مالی داشته است. نکته جالب این رقم زمانی مشخص می‌شود که ما می‌دانیم مطابق گزارش درآمد‌-هزینه سه‌ماهه نخست سال 1402، رقم درآمد حاصل از مازاد تراکم تا پایان بهار امسال بالغ بر دو‌هزار‌و 922 میلیارد تومان بوده‌ و حالا در پایان مرداد 1402 به سه‌هزار‌و 661 میلیارد تومان رسیده است؛ این یعنی در دو ماه تیر و مرداد سال جاری شهرداری تهران خویشتن‌دارانه فقط 739 میلیارد تومان تراکم فروخته است! این خویشتن‌داری در قالب اعداد گزارش درآمد‌-هزینه زمانی باورپذیر بود که ما رکوردشکنی فروش 15‌هزار‌و 437 میلیارد تومان مازاد تراکم در سال 1401 با مدیریت زاکانی بر شهرداری تهران را شاهد نمی‌بودیم، نه اینکه آقایان در بهار سال 1402 رقم درآمد حاصل از تراکم‌فروشی را نسبت به سال 1401 چیزی بالغ بر 145 درصد افزایش بدهند و بعد در پایان مرداد 1402 گزارش درآمد و هزینه‌ای تنظیم کنند که رقم درآمد حاصل از مازاد تراکم آن با درآمد تحصیل‌شده از عوارض زیربنا هیچ تناسبی نداشته باشد.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به رابطه مستقیم بین درآمد ناشی از عوارض زیر‌بنا و مازاد تراکم به خبرنگار «شرق» گفت: شهردار تهران باید از خودش بپرسد چطور هنگام ارائه لایحه بودجه میزان عوارض زیربنای مسکونی (در حد تراکم پایه) را با 15 درصد افزایش به رقم‌ هزار‌و 209 میلیارد تومان رساندند و در نقطه مقابلش برای عوارض مازاد تراکم 60 درصد افزایش پیش‌بینی کرده بودند؟! اما حالا و موقع ارائه گزارش درآمد-هزینه این نسبت یک به سه یا چهار عوارض زیربنا در برابر مازاد تراکم برعکس شده است؟! اگر با این اعداد و ارقام می‌خواهند بگویند شهرداری در‌حال ترک تراکم‌فروشی است، چرا نسبت بین اعداد و ارقامی را که در لایحه بودجه به رسمیت شناخته بودند، موقع اجرای بودجه و تنظیم گزارش درآمد-‌هزینه رعایت نمی‌کنند؟ مدیریت شهری دوره ششم چه چیزی را می‌خواهد لاپوشانی کند و از چشم مردم قایم کند؟ اگر قصد پنهان‌کاری ندارند، بیایند بگویند چطور می‌شود که در خلال خرداد تا مرداد سال جاری، در‌حالی‌که شهرداری توانسته است رقم دو‌هزار‌و 769 میلیارد تومان از محل عوارض زیربنا (در حد تراکم پایه) کسب کند، تنها رقمی بالغ بر 739 میلیارد تومان از محل مازاد تراکم درآمد کسب کرده؟! در برابر تحصیل آن درآمد از محل عوارض زیربنا (در حد تراکم پایه)، شهرداری با تخصیص تراکم مجاز در چارچوب طرح تفصیلی قاعدتا می‌بایست رقمی بالغ بر شش‌هزار میلیارد تومان درآمد از محل مازاد تراکم کسب کند‌ اما در مقابل ما شاهد ثبت درآمدی بسیار کمتر برای این منبع درآمد پرحاشیه شهرداری تهران هستیم؛ موضوعی که با توجه به نسبت مالی که میان عوارض زیر‌بنا و عوارض مازاد تراکم وجود دارد، جای تعجب دارد. شیخ‌رودی در ادامه با اشاره به ادعاهای مکرر زاکانی درباره نفروختن حتی یک سانتی‌متر تراکم به «شرق» گفت: زاکانی که برای زیر بار نرفتن فروش تراکم واحد سانتی‌متر را در عرضه تراکم ساخت، یادش نرود که عملکرد 15‌هزار‌و 437 میلیارد تومان درآمد از محل مازاد تراکم را در دوران مدیریتش بر شهرداری تهران در سال 1401 ثبت شده است، حالا با این گزارش‌های درآمد‌-هزینه‌ای که از سوی حسابرس مستقل ارزیابی و تأیید نشده و به نوعی خود اظهاری شهرداری است، نمی‌توانند روی تراکم‌فروشی سرپوش بگذارند. خوب است مدیریت شهری دوره ششم پاسخ دهد چه مسئله‌ای باعث شده است تا درآمد 158 میلیارد تومانی شهرداری از محل عوارض بر زیربنا و در شش‌ماهه نخست سال 1401، حالا در پنج‌ماهه نخست سال 1402 با بیش از دو هزار درصد رشد به رقم چهار‌هزار‌و 181 میلیارد تومان رسیده است؟! خوب است شهردار دلایل این رشد دو‌ هزار درصدی را برای شهروندان تشریح کند و اسناد مربوط به آن را برای راستی‌آزمایی در سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها