|

کودکان فلسطینی و مدارس مخروبه

بزالل اسموتریچ وزیر دارایی صهیونیستی خبر داده اسرائیل برای افزایش واحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری تلاش می‌کند. «ما برای افزایش ساخت‌وساز و تقویت شهرک‌سازی در این منطقه تلاش می‌کنیم». اسرائیل قصد دارد شهرک‌سازی را در کرانه باختری گسترش دهد و به دنبال اجراکردن طرحی بالغ بر ۶۷۰ میلیون شِکِل (تقریبا ۲۲۳ میلیون دلار) است.

مشروعیت‌بخشی به شهرک‌سازی در کرانه باختری

او طرحی را برای مشروعیت‌بخشی به ۱۵۵ کانون غیرقانونی شهرک‌سازی در کرانه باختری با بهره‌برداری از سیطره خود بر وزارت دارایی و همچنین امور شهرک‌ها در داخل وزارت جنگ در نظر دارد. این طرح نقشه‌ای را برای تمام کانون‌های شهرک‌سازی خارج از خط سبز با هدف مشروعیت‌بخشی به آنها ترسیم می‌کند. طرح اسموتریچ ابتدا بر مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های شمال و کرانه باختری و بعد شهرک‌های غیرقانونی در منطقه الخلیل و غور اردن متمرکز است و هزینه زیادی به این طرح اختصاص داده شده است. اسحاق گولدینگنوف، وزیر ساخت‌وساز رژیم صهیونیستی از تخصیص بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای حفظ امنیت منطقه «جبل‌الزیتون» و شهرک‌های صهیونیستی در شرق قدس خبر داد. تعیین بودجه به این حجم در این منطقه بی‌سابقه است. علاوه بر بودجه، صدها عنصر امنیتی در منطقه جبل‌الزیتون مستقر خواهند شد. براساس طرح تصویب‌شده، هزار و ۷۰۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در روستای «بیت حنینا» در شمال قدس اشغالی ایجاد خواهد شد. در حال حاضر بیش از ۶۶۶ هزار شهرک‌نشین در ۱۴۵ شهرک و ۱۴۶ کانون شهرک‌سازی در کرانه باختری زندگی می‌کنند که با قوانین بین‌المللی که شهرک‌سازی در اراضی اشغالی را فعالیتی غیرقانونی می‌داند، در تضاد است. با اینکه شورای امنیت تمام اقدامات مربوط به ساخت‌وساز در کرانه باختری را غیرقانونی می‌داند، رژیم صهیونیستی بین منازلی که در شهرک‌هایی ساخته می‌شود که درباره آن توافق حاصل شده و وزارت جنگ آن را روی اراضی متعلق به رژیم می‌سازد و شهرک‌های غیرقانونی که بدون مجوز لازم و معمولا بر روی اراضی فلسطینی ساخته می‌شود، تفاوت قائل می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد دسامبر سال ۲۰۱۶ (آذر ۹۵) از رژیم صهیونیستی خواست برنامه‌های شهرک‌سازی در مناطق اشغالی را پایان دهد. شورای امنیت سازمان ملل همچنین اول اسفند ۱۴۰۱ (۲۰ فوریه ۲۰۲۳) با صدور بیانیه‌ای، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد.

مدارس کودکان فلسطینی قربانی شهرک‌سازی

درحالی که سال تحصیلی جدید کودکان فلسطینی در مدارس رام‌الله، البیره، بیت لحم و قدس آغاز شده رژیم اشغالگر صهیونیستی دست‌کم ۵۳ مدرسه فلسطینی واقع در مناطق موسوم به «ج» در کرانه باختری را به تخریب تهدید کرده و این موضوع آینده بیش از هزار دانش‌آموز فلسطینی را در معرض خطر قرار داده است. برخی مدارس فلسطینی در «مسافر یطا» واقع در الخلیل و منطقه الاغوار اخطاریه نهایی تخریب دریافت کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ها پیرامون آینده دانش‌آموزان این مناطق را افزایش داده است. مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سه مدرسه فلسطینی واقع در کرانه باختری را ویران کرده‌اند. به‌گفته مؤید شعبان، رئیس کمیته «مقاومت در برابر دیوار و شهرک‌سازی» هدف‌ قراردادن مداوم مدارس فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض ساده‌ترین قوانین حقوق‌ بشر از جمله حق یادگیری و حق تضمین دوران کودکی سالم برای کودکان به‌ویژه کودکان تحت سلطه اشغالگران است. صدور مجوزهای بدون محدودیت از سوی مقامات رژیم صهیونیستی برای شهرک‌نشینان صهیونیست و در عین حال، ممانعت از تداوم زندگی عادی فلسطینیان، سیاست‌های این رژیم نژادپرستانه است. حملات مستمر رژیم صهیونیستی به مدارس به منزله نقض عامدانه بدیهی‌ترین اصول حقوق‌ بشر است که در آن حق تحصیل و داشتن دوره کودکی سالم برای کودکان به‌ویژه آنهایی که تحت اشغال زندگی می‌کنند، تضمین شده است. اخیرا نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به منطقه «عین سامیه» واقع در رام‌الله مدرسه‌ای که در سال ۲۰۲۲ با کمک‌های اتحادیه اروپا ساخته شده بود را تخریب کردند، اقدامی که از سوی اتحادیه اروپا محکوم شد. این اتحادیه از اسرائیل خواست که به حق آموزش کودکان فلسطینی احترام بگذارد. شهرک‌نشینان صهیونیست مصطفی موسی ابوخلف، کودک فلسطینی اهل قدس را نزدیک باب‌الخلیل واقع در قدس اشغالی مورد ضرب ‌و شتم قرار دادند. پس از مصدومیت وی بر اثر ضربات وارده از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست، این کودک به بیمارستان منتقل شد. ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست تحت حمایت نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی با حضور و تجمع در نزدیکی «باب‌الحدید» که یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی است، اقداماتی تحریک‌آمیز را به انجام رساندند. شهرک‌نشینان صهیونیست با به دست‌داشتن اسلحه، به‌صورت وحشیانه و تحریک‌آمیزی مانع از فعالیت کادر اجرائی شهرداری قفین شده‌اند و با فراخواندن نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی یک کامیون فلسطینی حامل مصالح را ضبط کرده بودند.

واکنش‌ها به شهرک‌سازی‌ها

تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به طرح‌های وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری با تأکید بر غیرقانونی‌بودن تمامی انواع شهرک‌سازی‌ها، «تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی» را «کلید صلح» دانست. «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام داشت: «ما اساسا نگران اقدامات اسرائیل هستیم و چنین تخریب‌هایی را مانعی در روند صلح می‌بینیم. از دیدگاه ما، باید مسائل بین‌المللی حقوق‌ بشر از سوی اسرائیل به‌ویژه حفاظت از انجمن‌های غیرنظامی مورد بررسی قرار گیرد». شهرک‌نشینان صهیونیست در روزهای اخیر با توزیع پلاکاردها و اعلامیه‌هایی خواستار نابودی کامل شهرک «حَوّاره» شدند. آنها با یورش به این شهرک و تخریب منازل ساکنان آن خواستار محو کامل آن در نابلس شدند. نظامیان اسرائیلی به خانه‌های مردم در شهرک حواره یورش برده و اقدام به تفتیش خانه‌ها در این شهرک کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها