|

کاخ سفید می‌گوید در صورت اثبات اتهامات هانتر بایدن، او را عفو نخواهد کرد

پیامدهای اتهامات کیفری بایدن و ترامپ

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در صورت محکوم‌شدن پسرش هانتر بایدن به اتهامات کیفری که در هفته گذشته علیه او مطرح شده، او را عفو نخواهد کرد. هانتر بایدن، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۴ سپتامبر در یک دادگاه فدرال به دو فقره اظهارات نادرست در فرم‌های فدرال و حمل غیرقانونی اسلحه گرم هنگام اعتیاد به مواد مخدر متهم شد.

پیامدهای اتهامات کیفری بایدن و ترامپ

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در صورت محکوم‌شدن پسرش هانتر بایدن به اتهامات کیفری که در هفته گذشته علیه او مطرح شده، او را عفو نخواهد کرد. هانتر بایدن، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا در ۱۴ سپتامبر در یک دادگاه فدرال به دو فقره اظهارات نادرست در فرم‌های فدرال و حمل غیرقانونی اسلحه گرم هنگام اعتیاد به مواد مخدر متهم شد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهور در صورت محکومیت بایدن جوان‌تر، پسرش را عفو می‌کند یا مجازاتش را تخفیف می‌دهد، گفت که او این کار را نخواهد کرد. خانم ژان پیر در نشست خبری تأکید کرد: من قبلا به این سؤال پاسخ داده‌ام. چندی پیش از من پرسیده شد – چند هفته پیش – و من خیلی واضح گفتم «نه».

یکی از اختیارات رؤسای جمهور آمریکا عفو و بخشش محکومان است و معمولا رؤسای جمهور این کشور از این اختیار قانونی استفاده می‌کنند. این کیفرخواست علیه فرزند جو بایدن پس از منتفی‌شدن یک توافق‌نامه بین هانتر بایدن و دادستان‌ها صادر شد. آن توافق‌نامه احتمالا باعث می‌شد هانتر بایدن با اتهامات مربوط به خرید سلاح و اتهامات مالیاتی با مجازات زندان روبه‌رو نشود.

این توافق‌نامه که از سوی جمهوری‌خواهان به‌عنوان «توافق دوست‌داشتنی» مورد تمسخر قرار می‌گرفت، پس از آنکه مریلن نوریکا، قاضی منصوب‌شده توسط ترامپ، نگرانی‌های خود را درباره دامنه و قابلیت اجرائی‌شدن توافق انحرافی ابراز کرد، لغو شد. با پایان‌یافتن مذاکرات بین دادستان و وکلای مدافع هانتر بایدن، دیوید وایس، بازرس ویژه وزارت دادگستری که به‌تازگی منصوب شده بود، اتهامات فرزند رئیس‌جمهور آمریکا را پیگیری و کیفرخواستی علیه او صادر کرد.

این اتهامات پس از یک هفته پر فراز و نشیب برای بایدن مطرح شد، پس از آنکه جمهوری‌خواهان مجلس در ۱۲ سپتامبر تحقیقات رسمی برای استیضاح او را آغاز کردند. کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، با اعلام این خبر گفت: « دستور دادم که کمیته‌های مجلس تحقیقات رسمی استیضاح جو بایدن را آغاز کنند». او افزود: «این گام منطقی به کمیته‌های مجلس قدرت کاملی می‌دهد تا تمام حقایق و پاسخ‌ها را برای مردم آمریکا جمع‌آوری کنند».

یکی از جدی‌ترین اتهاماتی که علیه جو بایدن مطرح شده، این است که هنگامی که او معاون رئیس‌جمهور بود، یک رشوه به ارزش پنج میلیون دلار را به‌منظور تسهیل برکناری ویکتور شوکین، دادستان اوکراینی، پذیرفت. در آن زمان، شوکین در حال تحقیق درباره شرکتی بود که هانتر بایدن در هیئت‌مدیره آن شرکت حضور داشت.

هرچند کاخ سفید این تحقیقات را محکوم کرد و خواستار بررسی دقیق کسانی شد که این تحقیقات را هدایت می‌کنند اما جو بایدن به نسبت کمتر درباره این موضوع سخن گفته و مدعی است که «روی چیزهایی که مردم آمریکا می‌خواهند بر آنها تمرکز کنم، متمرکز هستم». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که آیا کیفرخواست پسر اول بر تمرکز ذهنی رئیس‌جمهور بایدن در آستانه مجمع ‌عمومی سازمان ملل در هفته آینده تأثیر گذاشته است، این پاسخ را تکرار کرد و گفت «شما مستقیم از رئیس‌جمهور شنیدید که او بر ارائه خدمات به مردم آمریکا متمرکز است».

بایدن به‌ندرت به مشکلات حقوقی پسرش اشاره می‌کند و تنها در مواردی به‌صورت کوتاه با ابراز محبت و حمایت سخن گفته است. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که آیا بایدن با پسرش درباره کیفرخواست صحبت کرده است یا خیر، گفت درباره گفت‌وگوهای خصوصی رئیس‌جمهور با اعضای خانواده اظهارنظر نخواهد کرد.

دوقطبی  افکار  عمومی

افکار عمومی آمریکا نگاهی دوقطبی به پرونده‌هایی دارند که دونالد ترامپ و جو بایدن رؤسای جمهور پیشین و فعلی ایالات متحده با آن روبه‌رو هستند. بخشی از مردم آمریکا از اینکه دونالد ترامپ با ۹۱ اتهام کیفری در سطح فدرال و ایالتی مواجه است، خشمگین هستند؛ به‌خصوص اینکه بسیاری از این اتهامات توسط وزارت دادگستری دولت جو بایدن سازماندهی شده است. گروه دیگر معتقد است که همان وزارت دادگستری پنج سال را صرف «تعقیب ناعادلانه» هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهوری در ارتباط با مشکلات مالیاتی و رفتار شخصی او کرده، در‌حالی‌که هانتر بایدن تأیید کرده که زمانی به مواد معتاد بوده اما آن را ترک کرده و از این بابت پوزش خواسته است. هر دو بخش جامعه بر این باورند که نهادهای مسئول اجرای قوانین کشور به اسارت طرف مقابل درآمده‌اند و به شکلی نامناسب سیاسی شده‌اند.

وکیل هانتر بایدن در واکنش به این خبر که موکلش با سه فقره اتهام فدرال در ارتباط با مالکیت و حمل اسلحه مواجه شده، دادستانی را به «تأثیرپذیری نامناسب و حزبی» از جمهوری‌خواهان حامی ترامپ متهم کرد. در همان حال، اندی بیگز، از اعضای محافظه‌کار کنگره، گفته است که تشکیل پرونده علیه هانتر بایدن صرفا یک بازی انحرافی است تا به نظر برسد که وزارت دادگستری منصفانه عمل می‌کند.

او پیش‌‌تر در حساب ایکس (توییتر) خود نوشته بود: «آنها سعی می‌کنند از او در برابر اتهامات جدی‌تر محافظت کنند!». مشکلات حقوقی هانتر بایدن البته از نظر شخصی ضربه‌ای به پدر و خانواده‌اش خواهد بود اما پیامدهای آن بسیار فراتر از این است.

جمهوری‌خواهان مدت‌هاست که می‌دانند پسر رئیس‌جمهور یک نقطه ضعف آسیب‌پذیر برای او محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن نه‌تنها می‌تواند جو بایدن را به‌شدت عصبانی کند بلکه به منحرف‌کردن افکار عمومی از مشکلات قانونی ترامپ نیز کمک می‌کند. باید این واقعیت را نیز اضافه کرد که وقتی از اکثر دموکرات‌ها درباره نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده سؤال می‌شود، از اینکه به‌جای فردی از نسل بعدی، خود او دوباره نامزد انتخابات سال ۲۰۲۴ شده، خرسند نیستند.

همه اینها بدان معناست که نتیجه پرونده هانتر بایدن نقشی مهم در یک سال انتخاباتی پرتلاطم ایفا خواهد کرد. در‌عین‌حال، اتهامات هانتر بایدن به اندازه اتهامات علیه دونالد ترامپ چندان وسیع و جدی نیست و این مشکلی را برای جمهوری‌خواهان ایجاد می‌کند.

این درست است که سه اتهام مربوط به حمل اسلحه اتهامات کیفری است و ممکن است اتهامات بیشتری در ارتباط با مسائل مالیاتی و معاملات خارجی علیه هانتر بایدن مطرح شود اما هیچ‌کدام از آنها درحال‌حاضر به مقیاس اتهامات ادعایی علیه دونالد ترامپ نیست؛ بنابراین هر تلاشی در بهره‌برداری بیش از حد از مشکلات هانتر بایدن می‌تواند مردم آمریکا را به مقایسه بین مشکلات حقوقی دو طرف دعوت کند.

همچنین همان‌طور‌که دموکرات‌ها بدون شک مورد تأکید قرار خواهند داد، هانتر بایدن نامزد یک سمت انتخابی مختصر هم نیست چه رسد تلاش برای رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا.

یکی از جنبه‌های جالب پرونده هانتر بایدن این است که وکلای او به‌وضوح معتقدند توافق بر سر قبول اتهامات در مقابل ختم پیگرد کیفری که در ماه جولای به نتیجه نرسید، هنوز هم می‌تواند احیا شود. درعین‌حال، در قانون اساسی چیزی درباره ممنوعیت حمل اسلحه توسط افراد معتاد به مواد مخدر وجود ندارد. البته با توجه به حمایت اکثر دموکرات‌ها از محدودیت حمل اسلحه، چنین استدلالی بدون طنز نیست.

کیفرخواست اخیر علیه هانتر بایدن فقط چند روز پس از آن اعلام شده که کوین مک‌کارتی، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، آغاز تحقیقات برای استیضاح جو بایدن را اعلام کرد. کاخ سفید این تصمیم را به‌عنوان یک ترفند سیاسی مردود دانسته است. مک کارتی گفت «اتهامات جدی و معتبری» در مورد معاملات تجاری خانواده و رفتار بایدن وجود دارد و جمهوری‌خواهان امیدوارند تحقیقات جدید ارتباط رئیس‌جمهوری با سوء‌استفاده از قدرت و فساد را نشان دهد.

البته با وجود اینکه تاکنون، هفت ماه از تحقیقات درباره هانتر بایدن گذشته، نتیجه آن به یک ضربه کاری و قاطع علیه رئیس‌جمهوری منجر نشده است. ممکن است زمانی که ارسال احضاریه‌ها برای حضور در تحقیقات کنگره علیه جو بایدن آغاز می‌شود، این وضعیت تغییر کند اما اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آن‌قدر کم است که اطمینانی وجود ندارد که رأی‌گیری درباره طرح استیضاح حتما به تصویب آن منجر شود.

آنچه مسلم است، این است که این تحولات باعث شده که تمایز روشن بین نظام سیاسی و حقوقی ایالات متحده که زمانی کاملا واضح بود، به‌طور فزاینده‌ای دستخوش ابهام شود. به گفته رندی زلین، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه کرنل، این یک مشکل بزرگ است. او افزوده است که از نظر او «تنها نتیجه این درگیری‌های بی‌پایان ایجاد تشتت در کشور است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها