|

اعتراف هانتر بایدن به دریافت پول از چین و اتهام‌های جدید علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا

پرونده‌های بی‌پایان بایدن و ترامپ

فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا در دادگاه به طور رسمی اعتراف کرد بیش از نیم میلیون دلار از یک شرکت مرتبط با حزب کمونیست چین دریافت کرده است و این اعتراف با ادعای اولیه جو بایدن که مدعی شده بود هیچ‌کس از خانواده‌اش «پولی از چین دریافت نکرده است»، تناقض دارد.

پرونده‌های بی‌پایان بایدن و ترامپ

فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا در دادگاه به طور رسمی اعتراف کرد بیش از نیم میلیون دلار از یک شرکت مرتبط با حزب کمونیست چین دریافت کرده است و این اعتراف با ادعای اولیه جو بایدن که مدعی شده بود هیچ‌کس از خانواده‌اش «پولی از چین دریافت نکرده است»، تناقض دارد. دیوید والاس، دادستان ناحیه دلاور، در دادگاه اظهارنامه‌ای را قرائت کرد که نشان می‌دهد هانتر بایدن ۶۶۴ هزار دلار از یک «شرکت سرمایه‌گذاری زیرساخت چینی» دریافت کرده است. مریلن نوریکا، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، از هانتر بایدن درباره این شرکت توضیح خواست و بایدن در پاسخ گفت: «به نظرم مربوط به شرکت CEFC بوده است». CEFC یک شرکت انرژی چینی مرتبط با حزب کمونیست چین است. این شرکت از طرف یی جیان‌مینگ تأسیس شد و هانتر بایدن به قاضی گفت با این فرد در سال ۲۰۱۷ شرکت «Hudson West» را تأسیس کرده است. فرزند جو بایدن گفت: «نمی‌دانم نام او را چگونه بنویسم. یی جیان‌مینگ رئیس آن شرکت بود؛ اما اکنون آن شرکت وجود ندارد». به نظر می‌رسد که سخنان هانتر بایدن در دادگاه با اظهارات قبلی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در تناقض باشد.

بایدن در یک مناظره تلویزیونی در اکتبر ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، گفت: «درباره چه صحبت می‌کنی، چین؟ پسرم از این نظر پولی به دست نیاورده است». بایدن در آن زمان با اشاره به ترامپ گفت: «تنها کسی که از چین پول درآورده است، همین مرد است. او تنها شخص است. هیچ‌ کس دیگری از چین درآمد نداشته است». به‌تازگی چندین بار نام شرکت چینی CEFC مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است و اخیرا نیز در شهادت تصحیح‌شده یک کارمند سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا در کمیته راه و روش مجلس نمایندگان نام این شرکت به میان آمد. این کارمند سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا پیام‌های واتس‌اپی را افشا کرد که نشان می‌داد هانتر بایدن از شرکت چینی CEFC در ازای وعده ارائه خدمات از «بایدن‌ها» مبلغ ۱۰ میلیون دلار درخواست کرده بود. افشاگری جداگانه از تونی بوبولینسکی، شریک تجاری سابق هانتر بایدن، نشان می‌دهد که بایدن رابطه‌ای صمیمی با یی جیان‌مینگ داشته است.

علاوه‌بر‌این، گزارش تحقیقات سنا به رهبری جمهوری‌خواهان درباره معاملات تجاری هانتر بایدن نشان می‌دهد که او با چندین شهروند چینی مرتبط با حزب کمونیست چین ازجمله‌ یی جیان‌مینگ، رابطه تجاری داشته است. همچنین سوابق به‌دست‌آمده در کمیته نظارت مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که اعضای خانواده بایدن در سال ۲۰۱۷ بیش از یک میلیون دلار از حساب‌های مربوط به راب واکر، همکار تجاری هانتر بایدن و سرمایه‌گذاری‌های تجاری چینی آنها، دریافت کرده‌اند. اعتراف هانتر بایدن در دادگاه مبنی بر دریافت پول از CEFC و اینکه شریک تجاری او رئیس شرکت بوده است، در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری‌خواهان مجلس به بررسی معاملات تجاری خانواده بایدن در خارج از کشور ادامه می‌دهند و معتقدند پرداخت پول به بایدن‌ها از سوی اتباع خارجی شاید پیامدهای مرتبط با امنیت ملی داشته باشد. در همین حال، در طول جلسه استماع ۲۶ جولای در دلاور، قاضی از پذیرش توافق‌نامه هانتر بایدن با دادستان‌ها که جمهوری‌خواهان به دلیل ملایمت بیش از حد با هانتر بایدن در این توافق از آن انتقاد کرده بودند، خودداری کرد.

به گزارش نیویورک‌‌پست، هانتر بایدن ماه گذشته در جریان توافق با دادستان‌ها، اتهام خودداری از پرداخت صد هزار دلار مالیات بر یک‌و‌نیم میلیون دلار درآمد سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و دروغ‌گفتن درباره استفاده از کوکائین روی تجارت غیرقانونی سلاح را که در سال ۲۰۱۸ خریداری شده بود، پذیرفت و از مجازات زندان رهایی یافت؛ اما او بار دیگر ادعا کرده که گناهکار نیست. در جلسه سه‌ساعته دادگاه، ماریلن نوریکا، قاضی دادگاه منطقه‌ای، این سؤال را مطرح کرد که آیا این توافق موجب می‌شود هانتر بایدن از جرائمی که در آینده مسئول آن شناخته می‌شود، مصونیت بگیرد یا خیر. او گفت که این توافق حاوی «شرایط غیر‌استاندارد» است و راه‌حل پیشنهادی آن برای جرم داشتن اسلحه «غیرعادی» است. سی‌ان‌ان گزارش کرده که مقامات وزارت دادگستری آمریکا همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هانتر بایدن قوانین فدرال را نقض کرده یا خیر. بر اساس این تحقیقات وزارت دادگستری می‌خواهد بداند آیا او در زمانی که پدرش معاون رئیس‌جمهوری بود، ملزم به ثبت فعالیت‌های خود به‌عنوان عامل یک کشور خارجی هنگام کار تجاری در چین و اوکراین بوده یا نه. تیم‌های حقوقی هر دو طرف در دادگاه و در مقابل چشمان خبرنگاران تلاش کردند تا توافق به‌دست‌آمده را مجددا بازیابی کنند یا یک توافق محدودتر به دست بیاورند؛ اما در نهایت توافق دو طرف در دادگاه مورد قبول قاضی قرار نگرفت و او دو هفته به دو طرف فرصت داد تا به توافق جدیدی برسند و آن را به دادگاه ارائه دهند. کاخ سفید هم در بیانیه‌ای گفت که رئیس‌جمهوری و همسرش «پسرشان را دوست دارند و از او حمایت می‌کنند تا به بازسازی زندگی خود ادامه دهد». کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که «هانتر بایدن یک شهروند است و این یک موضوع شخصی برای اوست». اعضای حزب جمهوری‌خواه ادعا می‌کنند به دلیل اینکه هانتر بایدن پسر رئیس‌جمهوری است، یک توافق غیرمعمول و ملایم برای دادخواهی با او داده شده است. کمیته نظارت کنگره آمریکا پیش ‌از این شهادت یک افشاگر را شنیده است که ادعا کرده بود وزارت دادگستری عمدا تحقیقات مالیاتی علیه هانتر بایدن را متوقف کرده است.

اتهام‌های جدید علیه ترامپ

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، در پی تحقیقات جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، درباره پرونده «نگهداری از اسناد محرمانه» به دو اتهام جدید شامل «اقدام برای پاک‌کردن فیلم‌ دوربین‌های مداربسته عمارت مارا لاگو» متهم شد. ترامپ تاکنون این اتهام‌ها را رد کرده و انگیزه اقداماتی از این دست را سیاسی می‌داند. به گزارش فاکس‌نیوز، بنا بر بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده، دونالد ترامپ به همراه دو نفر از کارکنانش به نام‌های پالتین ناتا و کارلوس دی اولیویرا به «تلاش برای پاک‌کردن ویدئوهای دوربین مداربسته امارت مارا لاگو در تابستان ۲۰۲۲ متهم شده‌اند». بر اساس این موارد جدید همچنین کارلوس دی اولیویرا به اظهارات دروغین در برابر اف‌بی‌آی در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ متهم شده است.

بر اساس کیفرخواست جدید صادرشده از دادگاه ایالتی فلوریدا برای پرونده ترامپ، دی اولیویرا به یکی از کارکنان ترامپ در امارت مارا لاگوی او می‌گوید: «رئیس می‌خواهد سرور دوربین‌های مداربسته پاک شود» و او در جوابش می‌گوید که نمی‌داند چطور باید این کار را انجام دهد و فکر نمی‌کند اصلا حق چنین کاری هم داشته باشد و به دی اولیویرا می‌گوید که باید دراین‌باره با مسئول امنیت نهادهای تجاری دونالد ترامپ صحبت کند. بنا بر اظهارات نماینده آرشیو ملی ایالات متحده در فوریه ۲۰۲۲ در برابر کنگره، دونالد ترامپ ۱۵ جعبه حاوی اسناد ریاست‌جمهوری را به عمارت مارا لاگو، اقامتگاه شخصی خود در فلوریدا انتقال داده است. دونالد ترامپ با انتقاد از طرح اتهام‌های جدید آنها را به منزله «دخالت در انتخابات در بالاترین سطح» و «سوء‌رفتار دادستانی» دانست. او گفت: «آنها شرکت من، خانواده‌ام و مهم‌تر از همه خودم را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. اگر من در نظرسنجی‌های متعدد از بایدن پیشتاز نبودم و نامزد جمهوری‌خواهان نمی‌شدم، این اتفاق‌ها نمی‌افتاد؛ اما من به‌عنوان یک جمهوری‌خواه در انتخابات عمومی بسیار پیشتازم و این را شما به‌وضوح می‌بینید».

سخنگوی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در واکنش به این اتهامات جدید گفت: «این اتهامات چیزی جز تلاش مستمر ناامیدانه و ناکام خانواده جنایتکار بایدن و وزارت دادگستری آنها برای آزار و اذیت ترامپ و اطرافیانش نیست». او گفت: «جک اسمیت می‌داند که هیچ پرونده‌ای ندارد و به دنبال راهی برای جلوگیری از دونالد ترامپ برای رقابت با جو بایدن حقه‌بازند». این در حالی است که سال گذشته اسناد طبقه‌بندی‌شده دیگری در دفتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مرکز پن بایدن یافت شد. این اسناد به زمان معاونت او در دوره اوباما بازمی‌گردند؛ اما ابعاد این پرونده در رسانه‌ها به اندازه پرونده ترامپ مورد توجه قرار نگرفت و به آن پرداخته نشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها