|

پایان بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان جهان

مسافران اربعین به کشور بازگشتند. هرساله در مراسم پیاده‌روی اربعین شمار زیادی از مسلمانان به سمت شهر کربلا رهسپار می‌شوند تا در مراسمی که بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است، گرد‌ هم آیند. روز گذشته خدمات‌رسانی در مرزها به اوج رسیده بود.

پایان بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان جهان

شرق: مسافران اربعین به کشور بازگشتند. هرساله در مراسم پیاده‌روی اربعین شمار زیادی از مسلمانان به سمت شهر کربلا رهسپار می‌شوند تا در مراسمی که بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان است، گرد‌ هم آیند. روز گذشته خدمات‌رسانی در مرزها به اوج رسیده بود.

مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین غروب جمعه گفته بود هزار دستگاه اتوبوس دیگر به مرز مهران فرستاده شده و همه زائران را از مرز مهران منتقل می‌کنیم.

او درباره آخرین وضعیت ورود زائران به مرز مهران و مشکل صف‌های طولانی در پایانه برکت هم توضیح داده بود: شاهد اوج بازگشت زائران هستیم. اگر زائران سریع‌تر برگردند و تا ظهر روز شنبه همه زائران به ایران بیایند، می‌توانیم شنبه بعدازظهر پایان عملیات اربعین را اعلام کنیم. 

به گفته مسئولان امسال زائران ایرانی رکورد حضور در این مراسم را هم زدند. احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در حاشیه بازدید از قرارگاه رسانه‌ای اربعین گفته بود: امسال رکورد حضور در همایش عظیم اربعین علی‌رغم تمام شیطنت‌های دشمنان شکسته شد و برای اولین بار بیش از چهار میلیون زائر در این رویداد بزرگ حضور یافتند. او همچنین در ادامه از همکاری بسیار خوب مقامات عراقی در پذیرش و پذیرایی از زائران ایرانی قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه با تعاملات انجام‌شده از همان روز نخست همکاری بسیار خوبی میان ایران و طرف عراقی وجود داشت و تسهیلگری‌های لازم انجام شد. همین تسهیلگری و همکاری بسیار خوب مقامات عراقی نیز باعث شد تا زائران ایرانی امسال راحت‌تر از سال‌های گذشته به عتبات عالیات اعزام شوند.

فرمانده فراجا با بیان اینکه اینکه بالغ بر ۵۰ درصد زائران اربعین از جوانان بودند، گفت: علی‌رغم همه شیطنت‌های دشمنان، جوانان سختی‌های راه را به جان خریدند تا در زمره زوار قرار بگیرند. وی حضور پرشور مردم در همایش عظیم اربعین را شکست بزرگی برای دشمنان عنوان کرد و گفت:‌ در حالی امسال رکورد حضور زوار در مراسم اربعین شکسته شد که دشمنان برای عدم حضور مردم تبلیغات فراوانی کرده بودند. سفیر ایران در عراق هم در پیامی از مهمان‌نوازی دولت و ملت عراق از زائران اربعین حسینی تشکر و قدردانی کرد. به گفته مسئولان ستاد اربعین امسال مشکلات نسبت به گذشته کمتر بوده است.

پیرحسین کولیوند روز گذشته در نشست هلال‌احمر و نمایندگان گفته است در هر فعالیتی اشکالاتی وارد است، اما عجیب است در اربعین به برکت حضرت سیدالشهدا خیلی از موارد و مسائل مرتفع می‌شود.

وی افزود: ما نسبت به اربعین سال گذشته آسیب‌شناسی انجام داده و امسال با برنامه جدیدتری برای اربعین وارد شدیم و همکاری و هماهنگی با وزارتخانه‌های کار، کشور، بهداشت و مخابرات و حشدالشعبی عراق افزایش یافت و جلسات حضوری برگزار شد. وی با مقایسه شرایط و تجربه سفر حج و اربعین گفت: کل حجاج یک‌میلیون‌و ۸۵۰ هزار نفر بودند و رفت و آمد و اتوبوس حجاج مشخص بود. همچنین حتی کالری غذایی و اعمال زیارتی و ساعات آن مشخص است و زیرساخت در عربستان فراهم است. همه حجاج معاینه می‌شوند و همگی پزشک همراه دارند.

حال آنکه در سفر اربعین، از بچه در شکم مادر تا فرد مسن پیر و با کهولت سن که حتی چند ساعت تا مرگ فاصله دارد حضور دارند و فرد بیمار معتقد است یا شفا گرفته یا در راه زیارت امام حسین می‌میرد. اما به واسطه برکت امام حسین در سفر اربعین فوتی‌ها و تصادفات جاده‌ای کمتر از سفر حج است.

وی افزود: این موضوع را برای صلیب سرخ جهانی ارائه و از آنها برای حضور در کنگره اربعین دعوت کردیم و صلیب سرخ پس از حضور در این کنگره مصوب کرد تا آموزش مدیران صلیب سرخ جهانی به ایران واگذار شده و آموزش میدانی آنها در سفر اربعین حسینی باشد. وی در پایان گفت: بر همین اساس وزیر بهداشت، وزیر مخابرات کشور عراق، مسئولان ایران و ۵۰ سخنران خارجی در این کنگره حضور داشتند.

اما آنان که نتوانستند در همایش پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، در مراسم پیاده‌روی جاماندگان شرکت کردند و روز چهارشنبه در همه کشور آیین پیاده‌روی جاماندگان برگزار شد.

تنها در تهران دو هزار موکب در طول مسیر ایجاد شده بود.

مهرداد باقری، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، درباره این مراسم گفت: مجموعه مدیریت شهری همه آنچه را داشته‌اند به میدان آورده‌اند. امسال برای یازدهمین بار، مراسم جاماندگان اربعین برگزار شد. اما در دو سال اخیر شاهد تغییراتی هستیم و شاید مشهودترین تغییرات، زمان برگزاری مراسم و به نوعی وسعت زمانی است. باقری با بیان اینکه حداکثر تعداد مواکب در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۵۰ موکب بود، یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، نزدیک به دو هزار موکب به مردم

 خدمت‌رسانی کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها