|

آمار‌خوانی

زائران اربعین: تاکنون از شش پایانه مرزی مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین ۷۰۰ هزار زائر خارج شده‌اند. بیشترین سهم تردد زائران در مرز مهران با ۵۹ درصد ثبت شده است. مرزهای شلمچه با ۲۱ درصد، چذابه با ۹ درصد، خسروی با چهار درصد، باشماق با دو درصد و تمرچین با دو درصد جایگاه‌های بعدی را دارند. اما در خبری که ظهر دیروز ستاد مرکزی اربعین منتشر کرد، درخواست شده بود زائرانی که در مسیر مهران هستند، به سمت مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین تغییر مسیر دهند. تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر برای خروج از مرز مهران در روز یکشنبه نام‌نویسی کرده‌اند.

بی‌سوادی مطلق

سیما‌: یوسف نوری، وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش، در گفت‌وگویی در شبکه آموزش سیما گفت: «طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، هشت‌میلیون‌و ۷۹۵ هزار بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد. در حال حاضر پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در کشور 98.6 درصد است اما ۱۶۰‌هزار‌و ۳۷۳ نفر نیز جذب دوره ابتدایی نشده‌اند». بر اساس آخرین آمار، ۹۷۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر کاسته شده است.

8 هزار پزشک ایرانی در آمریکا

آمارها و اطلاعات موجود، خبر از حضور هشت هزار پزشک ایرانی حاذق در بالاترین سطح علمی و تخصصی فقط در آمریکا دارند. در کشورهایی از قبیل کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و همین‌طور کشورهای عربی و شرقی نیز پزشکان زیادی با ملیت ایرانی مشغول به کار هستند که ترجیح می‌دهند در صورتی که زمینه کار در ایران فراهم باشد، در کشور خود فعالیت کنند.

100 هزار دانشجو در خارج

بر اساس اطلاعات ثبت‌شده دانشجویان در سامانه میخک وزارت علوم خارجه، حدود صد هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور داریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها