|

امشب حساس‌ترین بازی هفته در اصفهان برگزار می‌شود

سپاهان – استقلال؛ عیارسنجی آبی

هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر ایران عصر روز گذشته با برگزاری دیدار تیم‌های مس رفسنجان و شمس‌آذر قزوین شروع شده و امروز این بازی‌ها با انجام چهار دیدار دیگر پیگیری می‌شود. مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی هفته قرار است در اصفهان برگزار شود؛ جایی که دو تیم صدرنشین جدول، یعنی سپاهان و استقلال، از ساعت 20 رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند.

سپاهان – استقلال؛ عیارسنجی آبی

هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر ایران عصر روز گذشته با برگزاری دیدار تیم‌های مس رفسنجان و شمس‌آذر قزوین شروع شده و امروز این بازی‌ها با انجام چهار دیدار دیگر پیگیری می‌شود. مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی هفته قرار است در اصفهان برگزار شود؛ جایی که دو تیم صدرنشین جدول، یعنی سپاهان و استقلال، از ساعت 20 رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. دو تیم بازی‌های هفته اول و دوم را با برد پشت سر گذاشته و با شش امتیاز و فعلا با توجه به تفاضل گل، در صدر جدول قرار گرفته‌اند؛ به این ترتیب که سپاهان صدرنشین و استقلال در رده دوم قرار گرفته است. این موضوع، یعنی بالانشینی دو تیم در جدول، یکی از دلایلی است که می‌تواند دال بر حساس‌بودن این رقابت شود. از آنجا که از سال گذشته، قوانین لیگ برتر ایران تغییر کرده و دیگر قانون تفاضل گل در صورت برابری امتیازات برداشته شده است، نتیجه این دیدار می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سرنوشت دو تیم در پایان فصل داشته باشد. در قانون جدید نتیجه بازی رودررو لحاظ می‌شود و فارغ از وضعیت گل‌های زده و خورده، تیمی که در دیدارهای رودررو نتیجه بهتری گرفته باشد، در صورت تساوی امتیازات، در جدول رده‌بندی بالاتر خواهد ایستاد. اکنون با در نظر گرفتن مدعی‌بودن هر دو تیم، این بازی یکی از آن دیدارهای شش‌امتیازی است که رسیدن به پیروزی در آن می‌تواند اهمیت دوچندانی داشته باشد. فصل گذشته، سپاهان از این قاعده حسابی به سود خودش بهره برد؛ آنها هر دو دیدار رفت و برگشت را به نام خود زدند تا ریکاردو سا پینتو، شکست‌خورده‌ای بیش مقابل ژوزه مورایس نباشد. در این فصل اما شرایط روی نیمکت استقلال عوض شده و کار به دستان جواد نکونام سپرده شده است. اهمیت این تغییر برای سپاهان در این است که نکونام فصل پیش توانست با فولاد، سپاهان را شکست دهد و مچ ژوزه مورایس را بخواباند. این موضوع می‌تواند در حکم شمشیری دو‌لبه برای زردپوشان اصفهانی و سرمربی پرتغالی‌شان باشد؛ آنها یا نگران تکرار تاکتیک جواد نکونام در اصفهان می‌شوند یا اینکه با انگیزه زیاد، برای شکست‌دادن مربی جوان استقلال حرکت می‌کنند.

بازار کاملا متفاوت

درست است که سپاهان و استقلال تا پایان هفته دوم شرایط خوبی داشته‌اند، ولی این موضوع به معنای برابر‌بودن قدرت دو تیم، حداقل روی کاغذ، نیست. سپاهان شاکله اصلی تیمش در فصل گذشته را حفظ کرده و در این فصل با خریدهای جذابی که داشته، تیم را تقویت کرده است. از طرفی، آنها ژوزه مورایس را هم در رأس کادر فنی نگه داشته و کمترین تغییراتی از این حیث داشته‌اند. با همان ترکیب فصل گذشته، سپاهان و مورایس تا پای دستیابی به جام قهرمانی در لیگ برتر پیش رفتند و طبیعی است که با تقویت صورت‌گرفته، امسال بخت و انگیزه بیشتری برای قهرمانی داشته باشند. در سوی دیگر ولی شرایط در استقلال پیچیده است؛ آنها نه‌تنها بازیکنان کلیدی از‌جمله سیلوا، محبی و مهدی قایدی را از دست داده‌اند، بلکه با تغییر روی نیمکت سرمربیگری، مربی‌ای با اندیشه‌های متفاوت هم به کار گرفته‌اند که شاید برای به نتیجه رسیدن فلسفه تاکتیکی‌اش نیاز به زمان بیشتری باشد. بزرگ‌ترین تفاوت دو تیم اما فعالیت در بازار نقل و انتقالات است؛ جایی که سپاهان بی‌نقص کار کرده و استقلال ضعیف‌ترین عملکرد را در بین تیم‌های مدعی داشته است. این مورد حتی کار را به جایی رسانده که چندین هفته است شایعه اختلاف بین کادر فنی و مدیریت باشگاه را هم پررنگ کرده و حسابی فضای این تیم را متأثر کرده است. حداقل از لحاظ نفرات و مرور خط به خط پست‌های موجود در زمین، سپاهان دست بالا را دارد و با توجه به امتیاز میزبانی، روی کاغذ بخت بیشتری برای برنده‌شدن در این مسابقه خواهد داشت. البته که ترکیب تیم میزبان ممکن است اسیر اتفاق ناخواسته‌ای شود که سودش را استقلال ببرد. ماجرا از این قرار است که پیام نیازمند، دروازه‌بان ملی‌پوش سپاهان، در آستانه این دیدار حساس به سوگ پدر نشسته و ممکن است به دلیل نداشتن روحیه مناسب، در این بازی غیبت کند. اگر چنین شود، کار سپاهانی‌ها برای حراست از دروازه دشوار و انگیزه استقلالی‌ها برای فتح دروازه رقیب بیشتر خواهد بود.

تقابل بهترین خط حمله با بهترین خط دفاعی

شاید بررسی این بخش، یعنی برترین خط دفاعی و هجومی، آن‌هم پس از سپری‌شدن تنها دو هفته از شروع رقابت‌های لیگ برتر، کمی زود به نظر بیاید، ولی همین حالا بر کسی پوشیده نیست که سپاهان با زوج مخوف شهریار مغانلو و رضا اسدی که در دیدارهای قبلی به‌خوبی شم گل‌زنی‌شان را به رخ کشیده‌اند، یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را در اختیار دارد. سپاهان تا به الان با زدن پنج گل در دو بازی، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر است که میانگین جالب 2.5 گل در هر بازی را برای شاگردان ژوزه مورایس به ثبت رسانده است. در آن سو، استقلال هم بعد از روی کار آمدن جواد نکونام، سروسامانی جدی به خط دفاعی داده و یکی از سه تیم جدول رده‌بندی است که تا به الان گلی نخورده است. این تیم که با سیدحسین حسینی متفاوتی مواجه شده در دو بازی قبلی با حفظ دروازه و حتی مهار یک ضربه پنالتی، پا به اصفهان گذاشته و امید زیادی دارد دروازه‌اش در این بازی حساس هم دست‌نخورده باقی بماند.

قرار است غافلگیر شویم؟

سپاهان در هفته‌های گذشته آماده‌ترین تیم فوتبال ایران نشان داده و طبیعی است که با توجه به امتیاز میزبانی و البته داشتن بازیکنان بهتر، شانس بیشتری در مقایسه با استقلال داشته باشد. استقلال هم در دو بازی اول با کسب سه امتیاز زمین مسابقه را ترک کرده، ولی برخلاف سپاهان، بسیاری از کارشناسان شش امتیاز به‌‌دست‌آمده استقلال در دو بازی قبلی را به پای اتفاقات نوشته‌اند. برتری غافلگیرکننده استقلال در اولین دیدار در آبادان، آن‌هم با سه گل، شروع بزرگی برای هواداران تیمی بود که تصور می‌کردند بدون تقویت‌شدن، کار سختی برابر صنعت نفت خواهند داشت. البته که بازی ضعیف نفتی‌ها در دیدار نخست نیز مزید بر علت شد تا برد شیرین استقلال زیر سؤال برود. 

دومین دیدار استقلال در لیگ برتر هم بدون حرف و حدیث نبود؛ این تیم در ورزشگاه آزادی مقابل ملوان قرار گرفت، ولی در عین ناباوری این تیم شهر انزلی بود که موقعیت‌های جدی‌تری روی دروازه رقیب خلق کرد و حتی صاحب یک ضربه پنالتی هم شد. کاپیتان استقلال در آن دیدار ضربه پنالتی را مهار کرد تا اینکه بالاخره تیم نکونام روی یک کرنر و ضربه سر محمدحسین مرادمند، دومین برد متوالی‌اش را هم جشن گرفت. نمایش استقلال در بازی دوم، نگران‌کننده بود و حتی بسیاری از هواداران این باشگاه هم از اینکه تیمشان برابر ملوان نمایش قاطعی نداشته، نگران شدند. آنها برد در این بازی را هم به پای اتفاق نوشته‌اند تا چنین فرضیه‌ای همه چیز را موکول به دیدار حساس امروز کند. شاید از همان مدت‌ها قبل یا به‌طور دقیق‌تر چند روز مانده به شروع رقابت‌های لیگ برتر بود که فرضیه سنجیدن عیار واقعی استقلال در اصفهان مطرح شد. استقلال با وجود آنکه دو بازی قبلی را برده، هنوز نیاز به آزمونی واقعی دارد تا مشخص شود که بردهای قبلی حاصل اتفاق بوده یا اینکه واقعا جواد نکونام، با دستانی بسته در مقابل تقویت دیگر مدعیان، توانسته کاری شبیه به معجزه انجام دهد. 

امشب می‌توان پاسخ این پرسش یا شاید این ابهام مهم را دریافت کرد؛ سبک بازی استقلال، نتیجه این تیم و البته میل به حفظ بالانشینی در جدول، همگی فرصتی برای سنجیدن عیار استقلال جدید خواهد بود. ضمن اینکه همان‌قدر که فرضیه برد سپاهان در این بازی رایج است، باید جایی برای غافلگیری هم گذاشت. استقلال در دو بازی قبلی در حالی دست پر زمین مسابقه را ترک کرد که کمتر کسی تصور می‌کرد بدون گل خورده، شش امتیاز از دو بازی کسب کند. وقتی دو بار غافلگیری صورت گرفته، دلیلی ندارد چنین اتفاقی برای سومین بار صورت نگیرد. تفاوتش ولی این بار در این خواهد بود که اگر استقلال بتواند سپاهان را شکست دهد، دیگر اسمش غافلگیری نیست؛ اینجا باید پذیرفت استقلال با نکونام متحول شده و عصر جدیدی را تجربه می‌کند. البته که برای نتیجه‌گیری باید تا حوالی ساعت 10 شب منتظر ماند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها