|

سیل آخر هفته در محور کرج – کندوان آب آشامیدنی اهالی غرب تهران را قطع کرد

اثر پروانه‌ای جاده چالوس

از روز چهارشنبه اهالی بخش‌هایی از تهران با مشکل قطعی آب دست‌و‌پنجه نرم کردند. این مسئله در روز جمعه در شهر تهران گسترش بیشتری پیدا کرد و تا روزهای ابتدایی هفته هم در جریان بود. نهایتا روز دوشنبه 22 خرداد شرکت آب و فاضلاب تهران علت قطع‌شدن آب را جاری‌شدن سیل در اطراف تهران عنوان کرد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که برخی اهالی تهران به مدت سه روز و به صورت متناوب در تأمین آب شرب‌شان مشکل داشتند و آب‌رسانی در برخی مناطق با تانکر صورت گرفته است.

اثر پروانه‌ای جاده چالوس

شرق: از روز چهارشنبه اهالی بخش‌هایی از تهران با مشکل قطعی آب دست‌و‌پنجه نرم کردند. این مسئله در روز جمعه در شهر تهران گسترش بیشتری پیدا کرد و تا روزهای ابتدایی هفته هم در جریان بود. نهایتا روز دوشنبه 22 خرداد شرکت آب و فاضلاب تهران علت قطع‌شدن آب را جاری‌شدن سیل در اطراف تهران عنوان کرد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که برخی اهالی تهران به مدت سه روز و به صورت متناوب در تأمین آب شرب‌شان مشکل داشتند و آب‌رسانی در برخی مناطق با تانکر صورت گرفته است. همچنین اطلاع‌رسانی سازمان‌های متولی در این زمینه بسیار ضعیف بوده و دو روز بعد از سرگردانی مردم تازه اطلاعات دقیق در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وقتی صحبت از قطع آب آن هم در ایران می‌شود، همه به فکر ذخایر آبی پشت سدها می‌افتند. همچنین بالا‌رفتن مصرف آب در تابستان هم می‌تواند دلیل دیگری بر قطعی آب باشد؛ اما این بار در تهران یک دلیل دیگر خودی نشان داد و به‌عنوان دلیل قطع آب شهروندان و احتمالا مسئولان را شوکه کرد. آن‌چنان که از گزارش‌های منتشر‌شده بر‌می‌آید، این‌بار شبکه توزیع آب در تهران دچار اختلال شده و به‌این‌ترتیب تعداد زیادی از شهروندان با مشکل مواجه شدند. برخی رسانه‌ها در این زمینه خبر دادند که سیلاب جمعه ۱۹ خرداد قسمتی از جاده چالوس را تخریب و برخی تونل‌های این مسیر را پر از گل‌و‌لای کرد و بروز برخی مشکلات فنی در انتقال آب از خروجی سد کرج بر اثر این سیلاب‌ها به تصفیه‌خانه‌های شهر تهران علت قطعی آب در غرب تهران است.

در همین راستا مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به وقوع سیل در جاده چالوس گفت: در پی سیلاب و گل‌آلود‌شدن آب رودخانه سهمیه آب شرب شهرستان از سد کرج کاهش جدی پیدا کرده و قطعی آب گسترده در برخی مناطق را در پی داشته؛ به گونه‌ای که در روزهای گذشته در برخی محلات ۱۰ تا ۲۰ ساعت با قطعی آب مواجه بودیم. نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اینکه شهرستان کرج و پردیس مخزن آب شرب به میزان کافی ندارد، با قطعی‌های مکرر آب مواجه هستیم؛ بنابراین از وزارت نیرو می‌خواهیم به‌سرعت ورود و این مشکل را برطرف کند. بارش‌های سیل‌آسای باران در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد، که در محور کرج-چالوس تا کندوان رخ داد، با وجود کوتاه‌بودن زمانِ بارش‌ها، خسارت‌های جدی به بخش‌هایی از این محور به‌ویژه در محدوده پیچ «عسل کوک» (شاندیز) و «تکاوران» وارد کرد. این بارش‌ها در نهایت به وقوع سیلابی منجر شد که حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج - چالوس را کاملا تخریب کرده و هنوز دو تونل در این محور در گل‌و‌لای قرار دارد.

اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب تهران درباره قطعی آب تهران

در پی بروز مشکل در آب‌رسانی به برخی مناطق تهران، شرکت آب و فاضلاب اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد: به استحضار شهروندان محترم می‌رساند، مشکل افت فشار در محلاتی از شهر که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، تا ساعاتی دیگر برطرف می‌شود. بر اثر بارش باران، جاری‌شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آب‌رسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود. در پی این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد. با تلاش شبانه‌روزی و بسیج امکانات، هم‌اکنون مسیری از میان توده‌های عظیم سنگ به همراه گل‌و‌لای در بستر رودخانه ایجاد و آب در مسیر رودخانه جاری شده است. افزون بر این اقدامات در این مدت بخش درخور‌توجهی از نیاز شبکه از طریق سامانه‌های دیگر آب‌رسانی تأمین شد تا از گسترش محدوده‌های افت فشار جلوگیری شود. ضمن تشکر از شکیبایی مردم، روند توزیع آب در شبکه و محدوده‌های دارای افت فشار تا ساعاتی دیگر عادی می‌شود. گفتنی است در جریان رفع انسداد مسیر انتقال آب از آنجا که تغییر ناگهانی رفتار مصرف، تعادل شبکه توزیع آب را تحت تأثیر قرار می‌داد، تمهیداتی برای توزیع مدیریت‌شده آب اندیشیده شد؛ بنابراین با پوزش از شهروندان عزیز، ابعاد رفع این رخداد متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وضعیت آب پشت سدها چگونه است؟

اما این تازه ابتدای داستان شهروندان تهرانی و بحران آب است. مسئله مهم‌تر در روزهای آینده رخ نشان می‌دهد و آن هم وضعیت ذخایر آبی تهران و شهرهای دیگر ایران و میزان مصرف شهروندان است. بر‌اساس داده‌های سازمان هواشناسی، تاکنون تنها ۴۷ میلی‌متر از بارش‌های بهاری دریافت شده است و بیشترین میزان کسری بارش مربوط به استان چهارمحال‌وبختیاری به میزان ۹۲ میلی‌متر است. براساس داده‌های سازمان هواشناسی،‌ با وجود بارش‌های سنگین اخیر همچنان میانگین پهنه‌ای بارش کشور در بهار امسال ۲۴ درصد کمتر از شرایط نرمال است. بارش نرمال کشور از ابتدای بهار هر سال تا ۲۰ خردادماه حدود ۶۲ میلی‌متر است؛ اما امسال حدود ۴۷ میلی‌متر آن دریافت شده است. به‌ طور کلی میانگین پهنه‌ای بارش در ۲۴ استان کشور از ابتدای بهار تاکنون کمتر از نرمال بوده که بیشترین کسری با میزان ۹۲ میلی‌متر مربوط به چهارمحال‌و‌بختیاری است. پس‌از‌آن به ترتیب استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد با ۶۳، مرکزی ۵۴، قزوین ۴۹، فارس ۴۱ و خراسان رضوی ۳۸ میلی‌متر بیشترین کسری بارش‌های بهاره را دارند. 

این در حالی است که وضعیت بارش‌های بهاره در هفت استان خوزستان، گلستان، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه و ایلام بین ۱۴ تا ۵۵ میلی‌متر بیشتر از نرمال بوده است. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، نیز درباره استان‌هایی که از ابتدای سال آبی جاری بیشترین بارش‌ها را دریافت کرده‌اند، گفت: سال آبی جاری در جنوب غرب کشور، بوشهر، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، خوزستان، ایلام، کردستان تا جنوب آذربایجان غربی و حتی لرستان بارندگی‌ها بسیار مناسب بوده و حتی میانگین ۳۰ سال گذشته و بیشتر از آن را نیز دریافت کرده است. او تأکید کرد: به‌ویژه سدهای خوزستان نیز آب‌گیری بسیار مناسبی از بارندگی‌ها داشته و آب تجمیعی پشت سد کرخه بیش از سال گذشته است و با وجود داشتن ظرفیت خالی می‌توان عنوان کرد که بارندگی در آن مناطق مناسب بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها