|

تنها فرد ایرانی که سیاره‌ای در آسمان داشت

مرگ «فیروز نادری» دانشمند عضو ناسا در صبحگاه دیروز به وقت ایران بسیاری از مردم ایران را متأسف و غمگین کرد. این دانشمند ایرانی ماه گذشته به دنبال افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفت و سرش به دیوار اصابت کرد.

تنها  فرد ایرانی که سیاره‌ای در آسمان داشت

مرگ «فیروز نادری» دانشمند عضو ناسا در صبحگاه دیروز به وقت ایران بسیاری از مردم ایران را متأسف و غمگین کرد. این دانشمند ایرانی ماه گذشته به دنبال افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفت و سرش به دیوار اصابت کرد. این حادثه باعث جابه‌جایی مهره گردن و آسیب‌دیدگی نخاع او شد. او چهارم خرداد در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که پس از جراحی موفقیت‌آمیز گردن، یک دوره توان‌بخشیِ «سخت و طولانی» در پیش دارد. این دانشمند که در سال ۱۳۲۵ در شهر شیراز به دنیا آمده بود، یکی از شاگردان پرویز شهریاری، معلم معروف ریاضیات بود. او پس از مهاجرت به آمریکا قرار بود معماری بخواند که به مهندسی برق علاقه پیدا کرد و از این طریق وارد کارهای فضایی شد. او پس از دریافت دکترای خود در سال‌ ۱۹۷۶ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به ایران بازگشت و مدتی در مرکز سنجش از دور ایران فعالیت کرد.

اما سال ۱۳۹۴، جزء تعدادی از ایرانیانی بود که علیه سیاست‌های ضد تحریم آمریکا نامه نوشتند و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال آمریکا، درخواست کردند که از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهند و در بخش دیگری از این نامه نوشته شده بود: «ایران کشوری کم‌مانند در منطقه خاورمیانه است با شمار قابل توجهی از افراد جوان، شهرنشین و تحصیل‌کرده که به آمریکا نگاه مساعدی دارند». او از برجام نیز حمایت کرد و نوشت: «حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مشکلات جهان از راه تعامل راهکار بهتری از راه‌حل ستیزه‌جویانه است». در اسفند ۱۳۹۵ و پس از آنکه فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار شد، همان سال بود که ترامپ ورود شش کشور را ممنوع کرده بود از جمله ایران. همان سال اصغر فرهادی از دو چهره فضایی شناخته‌شده ایران در آمریکا «انوشه انصاری» و «فیروز نادری» درخواست کرد که نمایندگی او را در مراسم اسکار داشته باشند. در آن سال بود که «فیروز نادری» این اسکار را به نیابت از اضغر فرهادی دریافت کرد. در شبکه‌های اجتماعی پس از اعلام فوت «نادری» بسیاری درباره او و جایگاهش نوشتند. او تنها ایرانی بود که سیاره‌ای در فضا داشت. یکی با انتشار تصاویری از سیارک نادری نوشت: «به یاد پروفسور فیروز نادری و سیارک نادری-۵۵۱۵ که در فهرست ریزسیاره‌ها با قطر ۱۰ کیلومتر قرار دارد که هر ۴.۴ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد. این سیارک هر ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه یک بار به دور خودش در گردش است و در کمربند بین مریخ و مشتری حرکت می‌کند». دیگری نوشت: «سابقه فیروز نادری کلکسیونی از افتخارات علمی یک ایرانی در عالی‌ترین سطح جهان است». سیاوش صفاریانپور نوشت: «درباره او‌ حرف بسیار است و اکنون توان گفتن سخت دشوار. بماند برای همین نزدیکی که‌ بیشتر درباره او بگوییم. فعلا غمش بسیار سنگین است». کاربری دیگر او را چنین توصیف کرد: «شریف بود و ایران‌دوست و انسان‌گرا؛ تجسم واقعی یک شخصیت ملی...».

البته مرگ این دانشمند ایرانی و اظهار تأسف زیاد کاربران ایرانی با اعتراض برخی دیگر نیز روبه‌رو شد. یکی از کاربران نوشته بود: «کلا دانشمند، محقق یا هر استادی که ایران نیست، هیچ سودی برا کشورش نداره. من نمی‌فهمم چرا بیخودی خودتونو هلاک آدمی می‌کنین که هیچ ربطی بهتون نداره! آمریکایی بوده. تموم شد رفت».

یاد و نامش گرامی باد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها