|

والیبال ایران فردا به مصاف لهستان می‌رود

باختیم؛ بد هم باختیم

شروع کار والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها مطابق میل علاقه‌مندان به این رشته در ایران پیش نرفت. ایران روز گذشته در اولین بازی‌اش در همین تورنمنت به مصاف ژاپن، رقیب دیرینه‌اش در آسیا رفت و در عین ناباوری هر سه ست بازی را به‌صورت متوالی (۲۵ بر ۱۶، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۱۹) واگذار کرد تا باخت بدی را در اولین گام تجربه کرده باشد. پیش از این و با توجه به آمار کلی دو تیم می‌شد حدس زد که ایران در تقابل با سامورایی‌ها بازنده باشد ولی ماجرا از این قرار است که بعد از تحول والیبال ایران، ژاپن چندان توانی برای بردن ایران نداشت.

شروع کار والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها مطابق میل علاقه‌مندان به این رشته در ایران پیش نرفت. ایران روز گذشته در اولین بازی‌اش در همین تورنمنت به مصاف ژاپن، رقیب دیرینه‌اش در آسیا رفت و در عین ناباوری هر سه ست بازی را به‌صورت متوالی (۲۵ بر ۱۶، ۲۵ بر ۲۲ و ۲۵ بر ۱۹) واگذار کرد تا باخت بدی را در اولین گام تجربه کرده باشد. پیش از این و با توجه به آمار کلی دو تیم می‌شد حدس زد که ایران در تقابل با سامورایی‌ها بازنده باشد ولی ماجرا از این قرار است که بعد از تحول والیبال ایران، ژاپن چندان توانی برای بردن ایران نداشت. رویه‌ای که حالا چندوقتی است دوباره معکوس شده و به نظر می‌رسد والیبال ایران باز هم باید برای بردن ژاپنی‌ها دلخوش به اتفاقات لحظه‌ای باشد. به هر روی، برد روز گذشته ژاپن برابر ایران، بیست‌و‌ششمین پیروزی از 44 رویارویی بود و تعداد بردهای ایران را در همان عدد 18 باقی گذاشت. اتفاق بدتر اینکه ایران همچنان به روند نتیجه‌گیری بدش برابر سامورایی‌ها در لیگ ملت‌ها ادامه می‌دهد. این دو تیم برای پنجمین بار در این جام به مصاف هم رفتند که ژاپنی‌ها برای بار چهارم موفق شدند از سد والیبال ایران عبور کنند. «پیش‌بینی می‌کردیم بازی سختی داشته باشیم. با توجه به اینکه ژاپن در خانه خودش بازی می‌کرد، عملکرد قابل قبولی ارائه داد. هیچ‌چیز برای تیم ملی والیبال ایران تمام نشده است. معمولا لیگ ملت‌ها را بد شروع می‌کنیم. در روزی که مخصوصا در کارهای تهاجمی خوب نبودیم، نتیجه را واگذار کردیم». این جملات بخشی از صحبت‌های بهروز عطایی سرمربی تیم ملی ایران پس از شکست برابر ژاپن بود. او پیش‌تر در همین رقابت‌ها یک‌بار دیگر طعم شکست برابر این رقیب آسیایی را پذیرفته بود. البته که عطایی ادعای جالبی هم داشت و سطح بازی ژاپنی‌ها را متوسط عنوان کرد. «ژاپن هم امروز فوق‌العاده نبود و یک بازی متوسط کم‌خطا را به نمایش گذاشت. سعی می‌کنیم این بازی را فراموش کنیم. حداقل 11 مسابقه دیگر پیش‌رو خواهیم داشت که برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم». ایران درحالی کارش را با شکست در بازی نخست شروع کرده که قرار است در دیداری دشوار فردا به مصاف لهستان، یکی از بهترین‌ها برود. هرچند بهروز عطایی وعده داده بازی بهتری از تیم ملی ایران در پیش خواهد بود. «قطعا نمایشی که از بچه‌های ایران در بازی‌های بعدی خواهید دید، متفاوت از این خواهد بود. خیلی اهمیتی به این باخت نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم مسیر پیش‌رو را به بهترین شکل ادامه دهیم».

ایران در این دوره از رقابت‌ها با ترکیبی تقریبا متفاوت به مصاف رقبا رفته ولی همچنان در همین ترکیب، بازیکنی در کلاس جهانی، مثل سیدمحمد موسوی را دارد. بازیکنی که بعد از رفت‌و‌آمدی بحث‌برانگیزی حالا عنوان کاپیتانی تیم ملی را هم یدک می‌کشد. سید تا همین چند وقت پیش به دلیل فعالیت در فضای مجازی در اتفاقات شش ماه دوم سال گذشته ممنوع‌الخروج بود ولی مشکل او برطرف شده و حالا همراه تیم ملی راهی این رقابت‌های معتبر شده است. اتفاق جالب اینکه این نخستین کاپیتانی سید‌محمد موسوی در لیگ ملت‌ها به همراه تیم ملی والیبال ایران بود. در مجموع 117 بازی قبلی تیم ملی والیبال ایران در 9 دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها، سه بازیکن به عنوان کاپیتان حضور داشتند که سعید معروف در 101 مسابقه این وظیفه را بر عهده داشته است. میلاد عبادی‌پور در 15 مسابقه (13 بازی لیگ ملت‌ها 2022 و دو دیدار ایران با ژاپن و روسیه 2021) کاپیتان تیم ملی والیبال ایران بود و عادل غلامی در دیدار ایران و لهستان در لیگ جهانی سال 2017 این مسئولیت را بر عهده داشت. برخلاف بهروز عطایی، سیدمحمد موسوی، نه‌تنها سطح بازی ژاپنی‌ها را پایین نیاورد بلکه از آنها پس از این بازی تمجید هم کرد: «در ابتدا به تیم ژاپن تبریک می‌گویم. بی‌نظیر بازی کردند. البته از پیش می‌دانستیم که شرایط سختی برای تیم ایران ایجاد می‌کنند اما نه تا این حد، این تیم توپ‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای داشت، سرویس‌های خوب زدند و هدفمند بازی کردند. ژاپنی‌ها مثل یک ماشین والیبال بازی کردند. در طول بازی تیم ایران را تحت فشار گذاشتند. یک‌سری بازیکن جوان در تیم کشورمان هستند که هنوز آب‌دیده نشده‌اند و قطعا در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. بازیکنانی که در این شرایط و با این حجم تماشاگر ژاپنی تاکنون بازی نکرده‌اند و مسلما برایشان مسابقه در چنین شرایطی سخت است». سید مثل سرمربی وعده روزهای بهتر در آینده را داد. «قطعا در آینده تیم نتایج بهتری کسب خواهد کرد. من قبلا هم گفتم که تیم ایران تنها برای یک بازی نیامده و در مسابقات آینده به امید خدا نتایج بهتری کسب خواهیم کرد. یک‌سری اشتباهات بچگانه داشتیم که احساس می‌کنم طبیعی است. بازی اول است و دو، سه ماه است که از شرایط مسابقه دور بودیم. در گذشته هم در بازی اول خوب والیبال بازی نکردیم، چون شرایط تمرین با بازی کاملا متفاوت است. البته این نباید بهانه باشد که سه بازی آینده را از دست بدهیم، با تیم‌های خوبی مسابقه داریم و ان‌شاءالله بتوانیم ذهن خود را ریکاوری کرده و برای مسابقه بعد آماده شویم». تیم ملی والیبال ایران پس از ناکامی در بازی نخست باید ساعت 12:30 فردا در دومین دیدار خود در هفته نخست لیگ ملت‌ها برابر لهستان صف‌آرایی کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها