|

فینال جام حذفی چهره‌های ویژه‌ای دارد

دربی و داستان دو مهدی

صدویکمین دربی پایتخت قرار است روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا این‌بار و برخلاف سال‌های قبل که استقلال و پرسپولیس در مراحل پایین‌تر این جام به مصاف هم می‌رفتند، برای کسب کاپ قهرمانی و در فینال رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. دربی برگزارنشده، حواشی مختص خودش را پیدا کرده است به ویژه در مقوله داوری که استقلالی‌ها به طور مکرر خواستار استفاده از یک داور خارجی شده‌اند.

دربی و داستان دو مهدی

صدویکمین دربی پایتخت قرار است روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا این‌بار و برخلاف سال‌های قبل که استقلال و پرسپولیس در مراحل پایین‌تر این جام به مصاف هم می‌رفتند، برای کسب کاپ قهرمانی و در فینال رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. دربی برگزارنشده، حواشی مختص خودش را پیدا کرده است به ویژه در مقوله داوری که استقلالی‌ها به طور مکرر خواستار استفاده از یک داور خارجی شده‌اند. اگرچه که نباید از سردرگمی برای ساعت برگزاری این دیدار حساس و تعداد تماشاگران این بازی هم به‌سادگی عبور کرد. پیش‌تر قرار شده بود دربیِ فینال ساعت 18:30 روز چهارشنبه برگزار شود، ولی در روزهای اخیر دو بار زمان این بازی تغییر کرده است؛ یک بار به ساعت 20 منتقل شده و روز گذشته هم که ظاهرا به طور رسمی عنوان شده این بازی ساعت 19:45 برگزار می‌شود. درباره تعداد تماشاگران هم که حرف و حدیث به قوت خود باقی است. فارغ از بحث کهنه‌نشدنی میزبانی یکی از این دو تیم در این بازی، ابتدا عنوان شد که 15 هزار بلیت فروخته خواهد شد، ولی بعدا از سوی مسئولان ورزشگاه آزادی اعلام شد که تا 50 هزار نفر می‌توانند این بازی را تماشا کنند. اینجا دیگر دست مسئولان برگزارکننده این بازی و صدالبته شورای تأمین است تا مشخص کنند چه تعداد از تماشاگران دو تیم که قرار است به صورت 50-50 در ورزشگاه حاضر شوند می‌توانند بلیت بخرند.

فارغ از این مباحث، بازی پیش‌رو از لحاظ فنی هم موارد درخورتوجهی دارد که می‌تواند رنگ‌و‌بوی متفاوتی به آن ببخشد. مهم‌ترین آنها کسب جام است؛ ازآنجاکه این بازی باید برنده داشته باشد، بدیهی است که پای جام در میان است. پرسپولیس در لیگ برتر و چند هفته قبل توانست استقلال را با یک گل شکست دهد و نهایتا در انتهای فصل، جام قهرمانی لیگ برتر را برای هشتمین بار بالای سر ببرد. آن برد، تداوم روزهای خوب پرسپولیس در دیدارهای رودررو در لیگ برتر بود و به رکورد هفت سال شکست‌ناپذیری‌شان مقابل استقلال ادامه دادند. استقلال در جام حذفی ولی دست بالا را داشته و در سال‌های اخیر در چند نوبت پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست داده است. بااین‌حال ازآنجا‌که طبق قانون فیفا، برتری در ضربات پنالتی در حکم مساوی تلقی می‌شود، این آمار برای استقلال هنوز وارد تراز مثبت نشده است؛ بنابراین استقلال انگیزه متفاوتی برای بردن این دربی دارد؛ آنها هم در پی گرفتن انتقام شکست در لیگ برتر هستند و هم اینکه می‌خواهند فصل را با کسب یک جام قهرمانی به پایان ببرند. این مورد به معنی بی‌انگیزه یا کم‌انگیزه بودن بازیکنان پرسپولیس نیست چون آنها هم بعد از سال‌ها فرصت این را دارند تا در طول یک فصل دو جام مهم داخلی را بالای سر ببرند. پرسپولیس در سال‌های اخیر در رقابت‌های لیگ درخشیده ولی در جام حذفی چندان موفق عمل نکرده است. از آنجا که برنده لیگ و جام حذفی، اگر یک تیم باشد، خودبه‌خود قهرمانی سوپرجام هم به همان تیم خواهد رسید، در نتیجه پرسپولیس با برتری احتمالی در دربی 101 می‌تواند دو جام دیگر به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

حال برای آنکه هر دو جبهه برای رسیدن به هدفشان که همان قهرمانی است به موفقیت برسند، به سربازان جنگجو نیاز دارند؛ مهره‌هایی که بتوان با اتکا به توانایی آنها به قهرمانی رسید. از این دست بازیکنان در دو تیم به اندازه کافی وجود دارد. در واقع با نگاهی به ترکیب هر دو تیم، می‌توان قریب به دو جین ستاره برشمرد که ممکن است سرنوشت بازی را عوض کنند. شاید بیش از هر پست دیگری، این دوئل در خط دروازه خودنمایی کند. جایی که دو دروازه‌بان ملی‌پوش عهده‌دار حراست از دروازه‌ها هستند. علیرضا بیرانوند در پرسپولیس فصل درخشانی را سپری کرد و در رقابت‌های لیگ برتر توانست دستکش طلایی را به دست بیاورد. عنوانی که فصل پیش به سیدحسین حسینی، دروازه‌بان و کاپیتان استقلال رسید. جدال بیرانوند و حسینی هنوز هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد، به‌ویژه اگر قرار باشد بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. با وجود این به نظر می‌رسد بالاتر از این دو دروازه‌بان، نگاه‌ها در دربی 101 به دو مهدی باشد: مهدی قایدی و مهدی ترابی. دو وینگر توانمندی که با توجه به مهارت‌های فنی‌شان می‌توانند یک‌تنه سرنوشت بازی را عوض کنند. مهدی قایدی و مهدی ترابی اگرچه روزهای متفاوتی را سپری کرده و انگیزه‌های متفاوتی هم دارند ولی از لحاظ فنی اشتراکات زیادی دارند. اول اینکه هر دو، تأثیرگذارترین چهره تیم‌های خودی در طول فصل بودند و دیگر اینکه هر دو به یکباره از نیم‌فصل دوم، درخشش خیره‌کننده‌ای داشته‌اند و بار تیم را تقریبا به تنهایی به دوش کشیده‌اند.

مهدی قایدی تیم ملی را می‌خواهد

مهدی قایدی روزهای عجیبی را در فصل گذشته سپری کرد. او پس از درخشش در تیم استقلالِ فرهاد مجیدی یکی، دو مشتری خارجی داشت و سرانجام هم تیم شباب‌ الاهلی امارات را برگزید. با این حال، شرایط برای او مطابق انتظار پیش نرفت. پس از نیمکت‌نشینی و اتفاقات حاشیه‌ای فراوان برای او، مهدی این‌بار به صورت قرضی به استقلال برگشت تا بتواند عصای دست ریکاردو سا پینتو، سرمربی جدید آبی‌ها باشد. قایدی شروع خوبی در استقلال نداشت و مشخص بود که اتفاقات امارات او را از روزهای اوج دور کرده است ولی پس از یک نیم‌فصل آرام، روزهای درخشان این وینگر بوشهری در استقلال از راه رسید. او نهایتا فصل را با زدن 12 گل، گرفتن 4 پنالتی و 4 پاس گل به پایان رساند تا مهم‌ترین و اثرگذارترین بازیکن استقلال لقب بگیرد. قایدی بدشانس بود که در ثانیه‌های پایانی لیگ برتر عنوان آقای گلی را از دست داد و به شهریار مغانلو سپرد وگرنه می‌توانست با همین عملکرد قابل قبول، حداقل یک عنوان فردی مهم به دست بیاورد. با این حال شاید مهدی قایدی حسرت‌های بزرگ‌تری هم تجربه کرده باشد؛ اولی عدم موفقیت با استقلال در کسب جام لیگ برتر بود و دیگری ازدست‌دادن فرصت حضور در تیم ملی، آن‌هم در سال مهمی که جام جهانی در پیش بود. با این حال قایدی ناامید نیست. او به روزهای خوبش برگشته و حالا دو فرصت مهم پیش‌رو دارد؛ یکی اینکه جام حذفی را برای استقلال به ارمغان بیاورد و دوم اینکه به واسطه همین درخشش‌های اخیر دوباره به تیم ملی دعوت شود.

مهدی ترابی می‌خواهد همچنان بدرخشد

مهدی ترابی هم درست مثل مهدی قایدی روزهای عجیبی را در فصل گذشته سپری کرد؛ البته جنس این تفاوت شبیه به مهدی قایدی نبود. او روزهای دشواری را در فضای مجازی و پس از اتفاقات مهر و آبان سال پیش تجربه کرد. شاید سنگین‌ترین اتفاق برای او لحظه ورودش به زمین مسابقه در جام جهانی در تقابل با انگلیس بود که با بدترین واکنش‌ها از سوی تعدادی از تماشاگران ایرانی همراه شد. به هر روی، مهدی ترابی هم درست مثل مهدی قایدی، موتور خاموش‌شده‌اش در امر فنی را از نیم‌فصل دوم به راه انداخت و یکباره تبدیل به مؤثرترین بازیکن یحیی در کسب هشتمین قهرمانی در لیگ برتر شد. مهدی ترابی تا هفته بیست‌ویکم لیگ روزهایی بسیار معمولی را سپری کرد و حتی تا آن برهه از زدن گل برای پرسپولیس هم عاجز مانده بود. چنین رویه‌ای ولی به شکل ملموسی در 10 هفته تغییر کرد؛ از هفته بیست‌و‌یکم تا سی‌ام، ترابی در لیگ برای پرسپولیس هفت گل زد و سه پاس گل داد. در جام حذفی هم او، یک گل زد و دو گل ساخت تا بزرگ‌ترین مشکل تیم یحیی در خط حمله را حل‌وفصل کند. ترابی با هفت گل زده، بهترین گل‌زن پرسپولیس در لیگ برتر شد، ولی در کنارش هشت بار هم هم‌تیمی‌هایش را با پاس‌های عالی، در موقعیت گل‌زنی قرار داد تا شبیه به مهدی قایدی در استقلال، مؤثرترین بازیکن پرسپولیس لقب بگیرد. سکوهایی که در روزهای خاص چندان علاقه‌ای به مهدی ترابی نداشتند، در روزهای اخیر با گل‌ها و پاس‌گل‌های او به وجد آمدند و دوباره تشویقش کردند. شاید همین موضوع و البته عطش برای درخشش بیشتر به ویژه حضور در ترکیب اصلی تیم ملی کاری کند که ترابی از آخرین دیدار این فصل فوتبال ایران که دست بر قضا یکی از مهم‌ترین آنهاست هم به عنوان یک فرصت بزرگ استفاده کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها