|

تقلای حاکمان افغانستان برای سرمایه‌گذاری چین

پکن تنها امید طالبان

طالبان می‌گویند تمام تسهیلات از‌ جمله امنیت را برای سرمایه‌گذاری چین در افغانستان فراهم کرده‌اند. به‌تازگی معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان دیداری با سفیر رژیم چین در کابل داشته است. وانگ‌یو به مولوی عبدالکبیر گفته است که «مقامات چین خواهان صلح و ثبات دائمی در افغانستان هستند و بر این باورند که ثبات و آرامش در افغانستان به نفع منطقه و کشورهای همسایه است». براساس خبرنامه طالبان، مولوی عبدالکبیر به سفیر چین اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

پکن تنها امید طالبان

طالبان می‌گویند تمام تسهیلات از‌ جمله امنیت را برای سرمایه‌گذاری چین در افغانستان فراهم کرده‌اند. به‌تازگی معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان دیداری با سفیر رژیم چین در کابل داشته است. وانگ‌یو به مولوی عبدالکبیر گفته است که «مقامات چین خواهان صلح و ثبات دائمی در افغانستان هستند و بر این باورند که ثبات و آرامش در افغانستان به نفع منطقه و کشورهای همسایه است». براساس خبرنامه طالبان، مولوی عبدالکبیر به سفیر چین اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. پیش‌از‌این نیز مقام‌های طالبان از علاقه‌مندی شرکت‌های وابسته به رژیم چین برای سرمایه‌گذاری در افغانستان سخن گفته بودند‌ اما هنوز مشخص نیست که رژیم چین تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معادن در افغانستان جدیت دارد.

از ابتدای سال ‌جاری میلادی یک شرکت چینی قراردادی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار برای اکتشاف و توسعه ذخایر نفت در شمال افغانستان امضا کرد. در ماه آوریل، طالبان اعلام کردند که در‌حال‌مذاکره با یک شرکت چینی برای انجام اکتشاف و توسعه ذخایر لیتیوم افغانستان هستند. احمد شیما در تحلیلی برای رسانه دیپلمات با عنوان «قمار چین در افغانستان» معتقد است طالبان به رژیم چین به‌عنوان یکی از سهام‌داران اصلی در توسعه اقتصادی افغانستان نگاه می‌کنند و به نظر می‌رسد مشتاق افزایش سرمایه‌گذاری‌های چینی، به‌ویژه با پایان‌یافتن کمک‌های غرب هستند.

به نوشته او «طالبان ناامیدانه می‌خواهند به مردم افغانستان ثابت کنند که می‌توانند کشور را اداره کنند و سرمایه‌گذاری چین به اشتغال‌زایی در بخش معدن کمک می‌کند… اما بین امضای تفاهم‌نامه‌های روی کاغذ و تحقق سرمایه‌گذاری واقعی تفاوت وجود دارد. چین قراردادهای زیادی با دولت قبلی افغانستان امضا کرد. پروژه آمودریا که تخمین زده می‌شد هفت ‌میلیارد دلار نصیب افغانستان کند و سه ‌هزار شغل ایجاد کند، یکی از این پروژه‌ها بود اما این پروژه همراه با بسیاری از پروژه‌های چینی دیگر به دلایل امنیتی به تعویق افتاد».

اخیرا نیتین مدهاو، مدیر اداره توسعه بین‌المللی آمریکا اعلام کرده است که برنامه ۴۹میلیون‌دلاری کمک به قربانیان جنگ در افغانستان را به خاطر مشکلات مداوم با امارت اسلامی طالبان متوقف کرده است.

بازرس ویژه اداره بازرسی آمریکا در ماه آوریل به کنگره آمریکا گفت‌ نمی‌تواند اطمینان بدهد که ایالات متحده آمریکا به رهبری بایدن اکنون طالبان را حمایت مالی نمی‌کند. او نمی‌داند که کمک‌های بشردوستانه حاصل از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی در کجا مصرف می‌شود‌ اما می‌بیند که طالبان نسبت به گذشته فربه‌تر شده‌اند و کودکان افغانستان گرسنه هستند.  به باور احمد شیما، نویسنده نشریه هندی «دیپلمات»، نبود ثبات سیاسی و امنیتی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان و نگرانی‌ها از بروز جنگ داخلی در این کشور باعث می‌شود رژیم چین تردیدهایی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان داشته باشد، حتی اگر شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری را پیش ببرند، سؤالاتی وجود دارد که چه مقدار از این پول به خزانه طالبان سرازیر می‌شود و چه مقدار برای ایجاد درآمد استفاده می‌شود که می‌تواند برای بهبود سطح زندگی مردم عادی افغانستان استفاده شود. علاوه‌بر‌این‌ فقدان نهادهای دولتی قوی باعث نگرانی درباره توانایی امارت کنونی طالبان در تضمین شفافیت و مقابله با فساد خواهد شد. اخیرا و در پی دیدار سفیر چین در کابل با رهبران طالبان، پس از حدود دو سال، پروازهای مستقیم از افغانستان به چین از سر گرفته شد.

مسئولان وزارت هوانوردی طالبان و نمایندگانی از سفارت چین در مراسمی در فرودگاه کابل نخستین پرواز هواپیمای شرکت هواپیمایی دولتی آریانا از کابل به ارومچی را پس از تسلط طالبان افتتاح کردند. بعد از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۲۰۲۱ تقریبا تمام پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کابل متوقف شده بود. پروازهای مستقیم به ترکیه، امارات، ایران و برخی کشورهای دیگر در ماه‌های گذشته از سر گرفته شد.

سفیر چین در دیدار با رهبران حکومت طالبان همچنین درباره افزایش صادرات انار افغانستان به چین و تسریع روند استخراج از معدن مس عینک صحبت کرده است. چین همچنین متعهد شده که بیمارستان جمهوریت در کابل را بازسازی کند و پروژه «منازل ارزان‌قیمت» را هم افتتاح کند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰ خورشیدی، نمایندگان ده‌ها شرکت چینی به افغانستان رفت‌و آمد داشته‌اند. استخراج معدن مس «عینک» و همچنین منابع نفتی در ولایت سرپل و مناطق اطراف آن دو حوزه‌ای است که طالبان در آن زمینه‌ قراردادهایی با شرکت‌های چینی امضا کرده است. چین یکی از کشورهایی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان سفارت خود در کابل را همچنان باز نگهداشت و رابطه نزدیکی با حکومت طالبان برقرار کرده اما تاکنون هیچ کشوری به‌طور رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها