|

ویدا ربانی و پیشنهاد به روان‌شناسان

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار که در زندان اوین به سر می‌برد و چندی نیز در بیمارستان طالقانی برای بررسی دلیل سردردهایش بستری شده بود، به‌تازگی نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده و به افشای اطلاعات خصوصی درمانی خود اعتراض کرده است.

ویدا ربانی و پیشنهاد به روان‌شناسان

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار که در زندان اوین به سر می‌برد و چندی نیز در بیمارستان طالقانی برای بررسی دلیل سردردهایش بستری شده بود، به‌تازگی نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده و به افشای اطلاعات خصوصی درمانی خود اعتراض کرده است. میزان در خبری اعلام کرد که ویدا ربانی، «سابقه استفاده از دارو‌های اعصاب و روان دارد و در زندان اوین توسط پزشک متخصص اعصاب و روان معاینه شده است».

ویدا ربانی در این نامه به تشریح وضعیت جسمانی، اتفاقاتی که این مدت پشت سر گذرانده‌ و‌... می‌پردازد و همچنین به نحوه انتشار اطلاعات پزشکی اعتراض کرده است. او‌ در تشریح وضعیت جسمی‌اش نوشت: «‌طی چهار ماه گذشته که من روزها با سردرد بیدار شده و شب‌ها به این امید خوابیده‌ام که صبح فردا بدون سردرد بیدار شوم، انواع و اقسام حدس و گمان‌ها را پزشک‌های شما درباره سردرد من زده‌اند و دارو هم تجویز کرده‌اند! از سینوزیت تا میگرن، بالا‌رفتن شماره چشم، کلسترول بالا، نکشیدن دندان عقل و... همین هفته گذشته پزشک شما می‌گفت وقتی چهار ماه است که سردرد داری و اتفاقی نیفتاده، یعنی مسئله نیازی به رسیدگی اورژانسی ندارد». او در بخشی از نامه نوشته است: «طی چهار سال چهار بار مرا در خانه‌ام بازداشت کرده‌اید، طوری که هر زنگ در خانه مرا از جا می‌پراند. می‌دانید بازداشت، انفرادی، بلاتکلیفی، بی‌خبری و... چه شکنجه آسیب‌زننده و در‌ عین ‌حال نامرئی است».

این روزنامه‌نگار در بخش دیگری از نامه‌اش اشاره کرد: «من شرمی ندارم که بگویم روان من آسیب دیده و داروهای اضطراب و افسردگی مصرف می‌کنم، این شرم‌آور نیست».

او همچنین درباره این روند افشای اطلاعات پزشکی در بخشی از نامه‌اش اشاره کرده است: «کاش حداقل انجمن‌های روان‌پزشکی و روان‌شناسی به زیرپا‌گذاشتن پروتکل‌های شغلی خود اعتراض کنند». این روزنامه‌نگار همچنین ‌این سؤال را پرسیده که اگر بنا باشد دیگر در اتاق درمان بیمار نتواند همه حرف‌هایش را‌ بزند، چه اتفاقی می‌افتد؟

ویدا ربانی روزنامه‌نگار آزاد و فعال مدنی است که همکاری با روزنامه «شرق» و هفته‌نامه صدا را در کارنامه خود دارد. این روزنامه‌نگار در دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت شده و دادگاهش در ۲۹ آذر تشکیل شد. دهم دی‌ماه علی مجتهدزاده، وکیل این روزنامه‌نگار، اعلام کرد که او به تحمل شش سال حبس بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و 15 ماه حبس دیگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است.

روز دوشنبه اول خرداد نیز حمیدرضا امیری همسر این روزنامه‌نگار در صفحه شخصی خود نوشته بود: «پرونده دوم ویدا ربانی بنا به ابلاغی که در زندان صورت گرفت، مشمول عفو شده است». 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها