|

مصاحبه با بانویی کارآفرین در صنعت آموزش طلا و جواهرسازی

زنان به علاقه‌مندی‌های خود احترام بگذارند

نسرین نیک‌تاج هستم. مقطع کارشناسی رشته مدیریت و مقطع کارشناسی ارشد رشته بازرگانی بین‌المللی را به اتمام رساندم و در سال 1401 نیز مقطع دکترا را پشت سر گذاشتم.

زنان به علاقه‌مندی‌های خود احترام بگذارند

نسرین نیک‌تاج هستم. مقطع کارشناسی رشته مدیریت و مقطع کارشناسی ارشد رشته بازرگانی بین‌المللی را به اتمام رساندم و در سال 1401 نیز مقطع دکترا را پشت سر گذاشتم. قبل از شروع تحصیلات عالی به گذراندن دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای اعم از شیرینی‌پزی و سپس مهارت‌های طلا و جواهرسازی پرداختم و بعد از کسب تجربه‌هایی که در حیطه طلا و جواهرسازی به دست آوردم، با راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در رشته طلا و جواهرسازی ضمن مدیریت مؤسسه، به‌عنوان مربی و مدرس طلا و جواهرسازی فعالیت خود را آغاز کردم و در حدود ۱۲ زیرمجموعه از حوزه طلا و جواهرسازی، بیش از صدها کارآموز را آموزش داده‌ام. همچنین در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی در این زمینه، برای پیشبرد اهداف دانش روز و استانداردهای موجود شرکت کرده‌ام که البته این روند و پیشرفت را مدیون مسئولان و مدیران محترم وقت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان و کشور و همچنین مادر عزیزم که در تمام این سال‌ها مشوق و پشتیبانم بوده، می‌دانم. در این راستا همکاری نزدیک با مراکز بین‌المللی طلا و جواهرسازی و نشریات متعددی در زمینه استانداردهای جدید طلا و جواهرسازی همکاری داشتم، که مورد استقبال قرار گرفته که همچنان ادامه دارد. خوشبختانه در مدت آموزش مهارت‌های طلا و جواهرسازی که با مشاوره‌های کارآمدی در ارتباط با اشتغال در بازارهای داخلی و بین‌المللی برای کارآموزان ارائه داده‌ام، 99 درصد کارآموزانی که آموزش دیده‌اند، یا از طریق آموزشگاه یا به صورت شخصی مشغول به کار شده‌اند و منابع مالی خوبی دارند. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این چند سال آموزش در آموزشگاه اهمیت داشته، وجدان کاری، آموزش دلسوزانه، رعایت نظم و انضباط و ایجاد محیط آرام و صمیمی بوده که مربی با علاقه و اشتیاق و صبر و بردباری فراوان به کارآموزان آموزش داده است. امیدواریم که با حمایت‌های بیشتر و بهتر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بتوانیم کیفیت آموزش‌ها را بهتر و جوانان زیادی را برای اشتغال در بازار آماده کنیم.

‌‌ لطفا کمی درباره کسب‌‌وکارتان بگویید.

من آموزشگاه مهارتی طراحی، ساخت و فروش طلا و نقره دارم که دارای دپارتمان و بخش‌های مختلفی است؛ بخش طراحی، بخش ساخت و بخش فروش. آموزشگاه پذیرش دو جنس آقایان و بانوان را دارد. این آموزشگاه جزء معدود آموزشگاه‌های طلا و جواهر در منطقه شمال‌غرب (تبریز) است که ایجاد شعب آن در سایر شهرها را در برنامه دارد.

‌‌ چرا تصمیم گرفتید این کسب‌‌و‌کار را راه‌اندازی کنید؟

من از کودکی علاقه زیادی به طراحی و نقاشی داشتم و همیشه این بخش را در کنار درس و تحصیل جدی می‌گرفتم. زمانی که دانشجوی مدیریت بودم، این حس در من بیشتر شد و سعی کردم آموزش‌های عملی در زمینه طراحی و ساخت جواهرات به دست بیاورم. این شد که در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف جواهر‌سازی شرکت کردم و تجربه‌های ارزشمندی به دست آوردم و در چند نمایشگاه هنری نیز شرکت کردم. با نزدیک‌شدن به پایان تحصیلاتم دیگر از اینکه می‌خواهم کسب‌و‌کار جواهرسازی را ادامه دهم، مطمئن بودم و بلافاصله پس‌از فارغ‌التحصیلی، برای حضور حرفه‌ای در بازار زیورآلات روی آموزش‌های طلا و جواهر برنامه‌ریزی کردم. علاوه بر علاقه‌ام به آموزش طلاسازی، چیزی که منجر شد به فکر راه‌اندازی آموزشگاه طلاسازی بیفتم، این بود که از کودکی به آموزش علاقه‌مند بودم؛ هرچند تدریس جزء سخت‌ترین کارها برایم بود؛ اما حس مفید‌بودن و اینکه بتوانم عده‌ای را به یک هنر-مهارت مسلط کنم، موجب شروع این کار سخت بود.

‌‌ از کجا کارتان را شروع کردید؟ چه سرمایه‌ای برای شروع کار لازم بود؟

من در ابتدا با ثبت‌نام در کارگاه آموزش طلا و جواهر شروع کردم. بعد از چندی تصمیم گرفتیم با یکی از آشناها به صورت اشتراکی آموزشگاهی راه‌اندازی کنیم و توانستیم تنها آموزشگاه را در زمان خود افتتاح کنیم. پس از مدتی تصمیم به توسعه گرفتیم و با همراهی تعدادی دیگر از مربیان مجرب کار را توسعه دادیم. در حقیقت همیشه با همراهی هم توانستیم کار را گسترش دهیم. من با سرمایه شخصی شروع کردم که بسیار اندک بود. البته در مسیر آموزش، هم مهارت‌های خوبی کسب کردم و هم با شبکه‌سازی توانستم دوستان همکارم را بیابم. همین باعث شد بتوانم از همراهی همه استفاده کنم.

‌‌ چه نوع نوآوری در کسب‌وکار خود می‌بینید که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

من سعی دارم در کارهای آموزش بسیار جدی، منظم و با سبک خاص باشم و علاوه بر زیبایی و ظرافت کار، معنا و مفهومی را انتقال دهم که کارآموز علاوه بر یادگیری، زیبایی، معنا، انرژی و احساسات نهفته در این صنعت را نیز درک کند. ما در همه آموزش‌های ساخت زیورآلات، می‌کوشیم مفهوم خاصی را به مخاطب نمایش دهیم و این یکی از مزیت‌های ماست. در آموزشگاه هم سعی داریم علاوه بر ایجاد محیطی دوستانه و امن برای کارآموزان طلا و جواهر، شرایط منعطفی برای یادگیری تعریف کنیم تا کارآموزان هنرمند با خیال آسوده‌تری آموزش ببینند.

‌‌ در‌حال‌حاضر چه تعدادی را توانسته‌اید به درآمدزایی مناسب برسانید؟

ورود به صنعت طلا و جواهر تابعی از مؤلفه‎‌هاست؛ اما در طول سال‌های فعالیت صدها کارآموز را تربیت کرده که اغلب آنها به درآمد رسیده‌اند. مهارت‌آموختگان در کارگاه‌های تولیدی، در مغازه‌های طلا و جواهرفروشی یا کسب‌وکارهای خوداشتغالی می‌توانند مشغول به کار شوند.

‌‌ چشم‌اندازتان برای این کسب‌وکار چیست؟

در وهله اول توسعه کار به صورت ایجاد شعب آموزشگاه در شهرهای متقاضی است. سرعت تحولات و به‌ویژه در طراحی باعث می‌شود مجموعه آموزشی خودیادگیری را در اولویت داشته باشد. همکاری با کارگاه‌های تولیدی، اتحادیه‌های صنفی و برگزاری نمایشگاه‌ها ازجمله برنامه‌‌های منظورشده در چشم‌‌انداز کسب‌وکار ماست. هدف دیگری که هر روز من را به جلو هدایت می‌کند، جذب نیروهای هنرمند و علاقه‌مند از بین خانم‌هاست و این ایده که بتوانم زنان بیشتری را در مسیر رسیدن به علایق‌شان حمایت کنم. برنامه بلندمدتم این است که این برند در سطح کشور مطرح باشد و کارآموزان بیشتری را تعلیم بدهم.

‌‌ مهم‌ترین مانع برای رسیدن به این چشم‌اندازها را چه می‌دانید؟

گسترش آموزشگاه به‌ویژه در این صنعت و توسعه همه‌جانبه مستلزم هزینه‌های زیادی است که درآمد یک آموزشگاه در زمان کوتاه، پاسخ‌گوی هزینه‌های توسعه نیست. به‌همین‌دلیل جذب سرمایه اتفاق ناگزیری است که باید مانع آن را برای توسعه رفع کنیم.

‌‌ چه توصیه‌ای برای زنانی دارید که می‌خواهند کسب‌‌و‌کار خود را راه بیندازند؟

بانوان به‌عنوان نصف جمعیت این سرزمین تعهداتی را در قبال کشور و جامعه و خانواده خود برعهده دارند. سفارش می‌کنم در حوزه مهارت‌ها و کسب آنها وارد شوند و دوش به دوش مردان برای ساختن مملکتی آباد و امن و ثروتمند تلاش کنند و به علاقه‌مندی‌های خود احترام بگذارند و مبتنی بر رغبت‌های خود زندگی کنند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها