|

هدف قرار‌دادن حقیقت و حقیقت‌گویان را متوقف کنید

در روز 20 دسامبر سال 1993 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصوبه‌ای روز سوم ماه می‌ هر سال به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام شد. این مصوبه از قطع‌نامه همایش عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۱ میلادی با عنوان «ارتقای آزادی مطبوعات در دنیا» الهام گرفته شده است. در این قطع‌نامه، رسانه‌های آزاد، فراگیر و مستقل به‌عنوان یکی از اجزای ضروری جامعه دموکراتیک تلقی شده‌اند.

هدف قرار‌دادن حقیقت  و  حقیقت‌گویان  را متوقف کنید

در روز 20 دسامبر سال 1993 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مصوبه‌ای روز سوم ماه می‌ هر سال به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام شد. این مصوبه از قطع‌نامه همایش عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۱ میلادی با عنوان «ارتقای آزادی مطبوعات در دنیا» الهام گرفته شده است. در این قطع‌نامه، رسانه‌های آزاد، فراگیر و مستقل به‌عنوان یکی از اجزای ضروری جامعه دموکراتیک تلقی شده‌اند. به گزارش فرارو این روز به یاد سالروز انتشار اعلامیه ویندهوک درباره ارتقای وضعیت نشریه‌های مستقل و فراگیر آفریقایی انتخاب شد. 

هر سال هم‌زمان با این روز در گوشه و کنار جهان مراسم‌ها و رویدادهایی در حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران سراسر جهان برگزار می‌شود. همچنین به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل در مراسمی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: «‌آزادی مطبوعات یک اصل دموکراسی و عدالت و بخش حیاتی حقوق بشر است، اما در هر گوشه از جهان، آزادی مطبوعات مورد حمله قرار گرفته است. حقیقت با اطلاعات نادرست و سخنان تنفرآمیز تهدید می‌شود. این اقدامات به دنبال محو‌کردن مرزهای بین واقعیت و خیال،  بین علم و توطئه هستند».

گوترش ادامه داد‌: «‌ما با تمرکز فزاینده صنعت رسانه در دستان تعداد معدود، سقوط مالی تعداد زیادی از سازمان‌های خبری مستقل و افزایش قوانین و مقررات ملی محدود‌کننده خبرنگاران، افزایش سانسور و تهدید در مقابل آزادی بیان مواجه هستیم‌».

دبیر ‌کل سازمان ملل تشریح کرد‌: «در همین حال، روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها به‌طور مستقیم در داخل و خارج از محیط کار خود هدف قرار می‌گیرند. خبرنگاران به‌طور معمول مورد آزار و اذیت، ارعاب و بازداشت قرار گرفته و زندانی می‌شوند. دست‌کم ۶۷ خبرنگار در سال ۲۰۲۲ کشته شدند که افزایش باورنکردنی ۵۰‌ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. نزدیک به سه‌چهارم زنان روزنامه‌نگار خشونت در فضای مجازی را تجربه کرده‌اند و از هر چهار نفر یک نفر مورد تهدید فیزیکی قرار گرفته است».

وی افزود: «در روز جهانی آزادی مطبوعات، جهان باید با یک صدا صحبت کند و بگوید: تهدیدات و حملات را متوقف کنید. بازداشت و زندانی‌کردن روزنامه‌نگاران به دلیل انجام وظایفشان را متوقف کنید. دست از انتشار دروغ و اطلاعات نادرست بردارید. هدف قرار‌دادن حقیقت و حقیقت‌گویان را متوقف کنید. روزنامه‌نگاران از حقیقت دفاع می‌کنند و جهان در کنار آنها می‌ایستد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها