|

سخنگوی دولت به پرسش «شرق» درباره اصرار بر انتخاب مدیران جناحی این پاسخ را داد

در دولت تنوع سیاسی رعایت شده است

گشت ارشاد مدیران فعال شده است

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص موضوعات مختلفی همچون اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سوریه بعد از 13 سال، مافیای خودرو، فعال‌شدن گشت ارشاد مدیران و بازداشت دو مدیر، تأکید بر تنوع انتخاب مدیران با سلایق سیاسی مختلف در دولت و ادعای غیرجناحی‌بودن دولت توضیحاتی داد.

در دولت تنوع سیاسی رعایت شده است

شرق: علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص موضوعات مختلفی همچون اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سوریه بعد از 13 سال، مافیای خودرو، فعال‌شدن گشت ارشاد مدیران و بازداشت دو مدیر، تأکید بر تنوع انتخاب مدیران با سلایق سیاسی مختلف در دولت و ادعای غیرجناحی‌بودن دولت توضیحاتی داد. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر و هفته معلم به سؤال خبرنگاران پاسخ داد. جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» مبنی بر اینکه چه اصراری وجود دارد که حتما مدیران و بدنه دولت از یک جریان سیاسی همسو با دولت باشند؟ چرا توانمندی افراد در نظر گرفته نمی‌شود؟ در‌حالی‌که افراد کارآمد و توانمند زیادی داریم، اما صرفا به دلیل نگاه سیاسی کنار گذاشته شده‌اند و از افراد بی‌تجربه اما همسو با دولت استفاده می‌شود؟ گفت: «تنوع سلایق سیاسی در بخش‌های مختلف دولت مشهود است و کارآمدی و شایستگی برای تصدی مدیریتی لحاظ شده است».او ادامه داد: «شما بخشی از دولت را نام ببرید و مشاهده کنید که آیا در این انتخاب‌ها نگاه سیاسی لحاظ شده است یا سطح کارآمدی و شایستگی لحاظ شده است؟ سفرایی که اخیرا به کشورها اعزام شده‌اند، یک نمونه در این زمینه است. کاری به استمرار کار سفرا ندارم، اما منظورم انتخاب افراد است که پیشنهاد می‌کنم بررسی کنید آیا تنوع سلایق در این حوزه لحاظ شده یا نشده است؟». بهادری‌جهرمی همچنین تأکید کرد: «دولت از ابتدا وابسته به جناح سیاسی خاصی نبوده و نگاه‌های سیاسی خاصی هم نداشته است و آنچه می‌بینید خلاف این سؤال شماست». بهادری‌جهرمی اضافه کرد: «برخی مدیران با وجودی که در دولت گذشته مسئولیت داشته‌اند و دارای نگاه سیاسی متفاوتی با دولت فعلی هستند، اما همچنان با آنها همکاری می‌کنیم. دلیل این همکاری را هم پیش از این بارها دولت اعلام کرده است که برخلاف برخی نگاه‌ها ما دنبال تغییر اتوبوسی مدیران نبوده و نیستیم». سخنگوی دولت در پایان توضیحاتش مدعی شد: «نگاه این دولت در انتخاب‌هایش کارآمدی و شایستگی افراد بوده است نه نگاه سیاسی. بنابراین این دولت دنبال توان تخصصی، توان مدیریتی و طبیعتا دنبال پذیرفتن نگاه کلان و رویکردهای کلان در‌خصوص مسائل مردم است. بنابراین ملاک دولت در انتخاب‌هایش تاکنون این بوده و همچنان همین روش خواهد بود». جهرمی درباره سفر رئیسی به سوریه بعد از 13 سال گفت: «بعد از ۱۳ سال برای بار ائل رئیس‌جمهور با دعوت بشار اسد به سوریه سفر می‌کند. این سفر با هدف توسعه دیپلماسی همسایگی صورت می‌گیرد. او در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت دو مدیر سازمان محیط زیست گفت: دولت قبلا نیز اعلام کرده است که گشت ارشاد مدیران در مجموعه دولت فعال است. دولت با جدیت گشت ارشاد مدیران را پیش گرفته است. تمامی گزارش‌های مردمی و نهادهای مختلف بحث و بررسی می‌شود و هیچ‌گونه اغماضی وجود ندارد. سخنگوی دولت یادآور شد: در مثال اخیری که اشاره شد، به محض اینکه گزارشی واصل شد، اقدام پیشگیرانه صورت گرفت. البته بررسی در این زمینه به پایان نرسیده و در حال تحقیقات مقدماتی است. این روال که دولت پیشگام مبارزه با فساد است، واضح است. دولت به هیچ‌یک از مدیران چک سفید‌امضا نداده است و مردم به اینکه دولت پیشگام مبارزه با فساد باشد، عادت خواهند کرد. ما هم علاقه‌مند به رسانه‌ای‌شدن این خبر نبودیم و نیستیم؛ چون ممکن است جرمی صورت نگرفته باشد.

هدف لایحه مقابله با تحریم‌ها

بهادری‌جهرمی همچنین با اشاره به تدوین لایحه مقابله با تحریم‌ها در دولت اظهار کرد: هدف از این لایحه کم‌کردن آثار تحریم‌ها و خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها در تجارت خارجی و حمایت مؤثر از اتباع ایرانی متضرر از تحریم است. دستگاه‌های اجرائی مختلف هم در این لایحه مکلف می‌شوند در قراردادهای خود با افراد یا شرکت‌های خارجی سازوکارهای لازم و متناسب برای مقابله با تحریم‌ها را پیش‌بینی کنند.

همه وزارت صمت مربوط به مسائل خودرو نیست

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت بازار خودرو و نسبت آن با وزارت صمت، تصریح کرد: متولی خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت است، اما همه وزارت صمت مربوط به مسائل خودرو نیست. مسئله خودرو وقتی بررسی می‌شود، باید همه ابعاد دخیل در آن بررسی شود. مسئولیت مدیریت صنعت خودرو صرفا با وزارت صمت نیست و ما قبلا نیز اعلام کرده بودیم تنها مأموریت وزارت صمت صنعت خودرو نیست و صنعت خودرو نیز صرفا به وزارت صمت برنمی‌گردد و دستگاه‌های دیگر همچون مجلس شورای اسلامی با ریل‌گذاری صحیح و قوه قضائیه و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظارت دقیق نیز نقش مهمی در جهت کنترل و مدیریت صنعت خودرو دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها