|

یونان؛ راست سنتی در مقابل چپ اروپایی

آقای میچوتاکیس نخست‌وزیر یونان در نشست اخیر کمیته سیاسی حزب حاکم نئودموکراسی مدعی شد پیروزی حزبش در انتخابات 21 ماه می‌(31 اردیبهشت 1402) و تشکیل دولت مستقل بدون نیاز به ریسک دولت‌های ائتلافی، یک پیروزی برای کشور خواهد بود.

یونان؛ راست سنتی در مقابل چپ اروپایی

محمود فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: آقای میچوتاکیس نخست‌وزیر یونان در نشست اخیر کمیته سیاسی حزب حاکم نئودموکراسی مدعی شد پیروزی حزبش در انتخابات 21 ماه می‌(31 اردیبهشت 1402) و تشکیل دولت مستقل بدون نیاز به ریسک دولت‌های ائتلافی، یک پیروزی برای کشور خواهد بود. وی اولویت‌های دولت آتی خود را «افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان تا پایان سال 2027 مشروط به حفظ رشد اقتصادی سه‌درصدی، ارتقای نظام بهداشت و درمان دولتی، دستگاه دولتی بهتر و کارآمدتر و ارزشیابی پرسنل دولتی، پشتیبانی از نسل جوان و ادامه سیاست ملی در امور روابط خارجی، امنیت و مهاجرت» عنوان کرد. از روز دوم اریبهشت کارزار انتخابات یونان آغاز شده و نخست‌وزیر در دیدار با رئیس‌جمهور یونان خواستار منحل‌شدن پارلمان و برگزاری انتخابات شد. پس از این دیدار خانم ساکلاروپولو رئیس‌جمهوری این کشور دستور ریاست‌جمهوری برای منحل‌شدن مجلس و اعلام رسمی انتخابات را صادر کرد. نخست‌وزیر یونان از اواخر ماه مارس تاریخ انتخابات را 21 می‌اعلام کرده بود. طبق قانون اساسی از زمان منحل‌شدن مجلس باید بین 22 تا 30 روز انتخابات پارلمانی برگزار شود. از تاریخ آغاز کارزار انتخاباتی و در عرض 10 روز باید فهرست نهایی نامزدهای احزاب معرفی شوند. طی 14 روز دیوان عالی کشور یونان فهرست نهایی احزابی را که در انتخابات شرکت می‌کنند، تأیید خواهد کرد. نخست‌وزیر محافظه‌کار یونان با ازسرگیری سفرهای داخلی خود اعلام کرده بود نخستین اولویت دولت نئودموکراسی در دوره چهارساله جدید، افزایش حقوق کارمندان بخش دولتی و خصوصی است و افزایش حقوق کارمندان دولتی و خصوصی طی چهار سال آینده کاملا تحقق‌پذیر است. نخست‌وزیر از شهروندان دعوت کرد تا چهار سال گذشته را با دوره دولت سابق ائتلاف چپ مقایسه کرده و نتیجه این مقایسه را به صندوق اخذ رأی بیندازند. کشور نباید به‌ عقب بازگردد و مدعی شد شکی نیست که آنچه ائتلاف چپ به مردم قول می‌دهد کشور را به سونامی مالیات‌های جدید یا قرارداد وامی جدید با اروپا خواهد کشاند. او مدعی شد حزب حاکم نئودموکراسی به تمامی وعده‌های انتخاباتی که در سال 2019 به مردم اعلام کرده بود عمل کرده و این کار را در شرایط بسیار دشوار چون بیماری کرونا انجام داده و یونان در طول سال جاری از شرایط اقتصادی بهتری برخوردار خواهد شد.

در سوی دیگر این رقابت، آقای چیپراس رئیس حزب ائتلاف چپ قرار دارد. او برنامه حزب خود را «افزایش حقوق کارمندان، کاهش قیمت‌ها، قسط‌بندی بدهی‌ها و ایجاد دستگاه دولتی عادلانه و کارآمد» اعلام کرده است. او بر این باور است مردم خواستار «تغییر سیاسی بزرگ» در کشور هستند و این تغییر سیاسی فقط از طریق رأی به ائتلاف چپ محقق خواهد شد. گام اول رأی قاطعانه به ائتلاف چپ است. فقط در صورتی که ائتلاف چپ حزب اول شود، مردم شکست دولت میچوتاکیس را رقم خواهند زد. برای رسیدن به تغییر سیاسی، حزب حاکم نئودموکراسی و رهبر آن باید شکست بخورند. بر اساس نتایج هشت مؤسسه نظرسنجی در هفته‌های اخیر، حزب نئودموکراسی به‌طور میانگین با اختلاف 4/4 درصد از حزب ائتلاف چپ پیشتاز است. میانگین نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده در ماه‌های مارس و آوریل، حزب نئودموکراسی 29 درصد، ائتلاف چپ 24/6 درصد، حزب پاسوک 5/9 درصد، حزب کمونیست 8/5 درصد، حزب راه‌حل یونانی 4/1 درصد، جبهه نافرمانی واقع‌بینانه اروپایی 7/3 درصد، یونانیان مستقل 4/3 درصد، سایر احزاب 9/4 درصد، آرای مردد 1/15 درصد به‌دست خواهند آورد. یونان در عرصه سیاست خارجی و داخلی خود با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از مشکلات دولت حاکم، وضعیت مهاجرین غیرقانونی در این کشور است. شواهد نشان می‌دهد نخست‌وزیر فعلی یونان می‌خواهد در جریان این مبارزات انتخاباتی بر گسترش حصار مرزی با ترکیه برای دور نگه‌داشتن پناهندگان تأکید کند. دولت راست‌گرای یونان از تصمیم خود مبنی بر گسترش فوری حصار مرزی بین یونان و ترکیه به‌میزان 35 کیلومتر دیگر دفاع می‌کند. زمانی که نخست‌وزیر کنونی یونان به‌ قدرت رسید، تقریبا 12.5 کیلومتر از حدود 200 کیلومتر از این مرز با حصار محصور شد و به‌ وعده انتخاباتی خود پس از روی کار آمدن در جولای 2019 عمل کرد و تدابیر امنیتی مرزی را تقویت کرد. به این ترتیب حصار موجود با سیم خاردار اضافی تقویت شد. از اکتبر سال 2020، این حصار در کمتر از شش ماه از 27 کیلومتر به 38 کیلومتر افزایش یافت. شورای دولتی امور خارجه و دفاعی یونان تصمیم گرفت که این حصار را به‌طول 140 کیلومتر گسترش دهد. در عرصه سیاست خارجی روابط یونان و ترکیه مهم‌ترین اولویت حزب پیروز خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد پس از انتخابات گفت‌وگوی جدی برای حل‌وفصل تنها اختلاف بین دو کشور آغاز خواهد شد. به اعتقاد او، رفتار ترکیه در تمامی سطوح تغییر یافته نه‌تنها ترکیه بر حریم هوایی یونان تجاوز نکرده بلکه هیچ فعالیت پروازی بر آسمان اژه نداشته است. یونان بعد از انتخابات پارلمانی آماده گفت‌وگو با ترکیه بر مبنای حقوق بین‌المللی و شرایط مشخص است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها