|

پرسپولیس 1 - استقلال صفر؛ لیگ برتر جذاب باقی ماند

اردیبهشت؛ ماه سرخ، ماه پرسپولیس

عصر روز گذشته در ورزشگاه آزادی، پرسپولیس در حساس‌ترین بازی هفته و تا‌حدودی حساس‌ترین بازی فصل، موفق شد با تک‌گل عیسی آل‌کثیر، از سد استقلال، رقیب سنتی عبور کرده و به‌طور موقت به صدر جدول رده‌بندی برسد

اردیبهشت؛ ماه سرخ، ماه پرسپولیس

عصر روز گذشته در ورزشگاه آزادی، پرسپولیس در حساس‌ترین بازی هفته و تا‌حدودی حساس‌ترین بازی فصل، موفق شد با تک‌گل عیسی آل‌کثیر، از سد استقلال، رقیب سنتی عبور کرده و به‌طور موقت به صدر جدول رده‌بندی برسد. این نتیجه در شرایطی رقم خورد که تا پیش از بازی‌های هفته بیست‌و‌هفتم، استقلال با 55 امتیاز بالاتر از پرسپولیس در رده دوم جدول قرار گرفته بود و امید زیادی داشت با حفظ روند شکست‌ناپذیری‌اش در دیدارهای اخیر لیگ برتر، همچنان این فاصله را حفظ کرده و برای نزدیک‌شدن به‌ عنوان قهرمانی، بتواند پرسپولیس را بعد از سال‌ها شکست دهد. استقلال در رقابت‌های لیگ برتر، آخرین بار در سال 1396 با هدایت وینفرد شفر توانسته بود پرسپولیس را شکست دهد، ولی از آن زمان به بعد، دیگر رنگ برد در دربی لیگ‌برتری را ندید. این روند حالا هم ادامه دارد و طلسم ناکامی تیم آبی برابر پرسپولیس در لیگ برتر هفت‌ساله خواهد شد. البته پرسپولیسی‌ها فارغ از این مسائل، تمرکزشان را روی کسب سه امتیاز در این دیدار گذاشته بودند تا همچنان بختشان را برای رسیدن به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌های لیگ برتر، آن‌هم در فاصله سه هفته مانده به پایان، زنده نگه دارند؛ امری که با تعویض طلایی یحیی گل‌محمدی در نیمه دوم رقم خورد و عیسی آل‌کثیر، مهاجم جنوبی این باشگاه، توانست لحظاتی پس از ورود به زمین، گل سه‌امتیازی و ارزشمندی را بزند. حالا به لطف همین سه امتیاز، پرسپولیس در جدول رده‌بندی توانست از استقلال عبور کرده و با 57 امتیاز صدرنشین لیگ برتر شود. این تیم حالا باید منتظر باشد تا سپاهان، جدی‌ترین بخت قهرمانی این دوره، در بازی‌های پیش‌رو امتیاز از دست دهد. اگرچه سرنوشت قهرمانی پرسپولیس در هفته‌های پیش‌رو، تمام‌و‌کمال دست خودش نیست‌ ولی آنها همچنان امیدوارانه بازی‌های لیگ برتر را دنبال می‌کنند؛ امیدی که برایشان از همین اردیبهشت شروع شده و شاید در ادامه فصل با خوش‌یمنی همراه شود.

اردیبهشت، ماه پرسپولیس؟

روز گذشته استقلال و پرسپولیس برای ششمین بار در تاریخ در اردیبهشت به مصاف یکدیگر رفتند؛ ماهی که به نظر می‌رسد از زمانی که لیگ برتر استارت خورده، حسابی برای سرخ‌پوشانی تهرانی آمد داشته است. از آن مهم‌تر اینکه به نظر می‌رسید عیسی آل‌کثیر هم منتظر همین ماه بود تا دوباره در دربی گل‌زنی کند. او پیش از این، 24 اردیبهشت 1400 نیز توانسته بود برد پرسپولیس را در دربی با تک‌گل خودش رقم بزند. اتفاقی که روز گذشته تکرار شد و عیسی‌ مثل همین پرسپولیس، یک بار دیگر توانستند استقلال را مغلوب کنند. همان‌طور‌که عنوان شد، سرخابی‌های پایتخت با احتساب دیدار روز گذشته، شش رویارویی را در ماه اردیبهشت دارند. دو مسابقه دو تیم پیش از شروع به کار رقابت‌های لیگ برتر، در جریان مسابقات جام تخت‌ جمشید برگزار شده که در اتفاقی درخور‌توجه، هر دو مسابقه با پیروزی آبی‌پوشان پایتخت به پایان رسیده و آنها توانسته‌اند حریف سنتی خود را شکست بدهند. آبی‌ها در سومین دوره لیگ تخت‌ جمشید، پنجم اردیبهشت‌ 1354 با دبل گل‌زنی غلامحسین مظلومی و تک‌گل مسعود مژدهی در مقابل تک‌گل صفر ایرانپاک توانستند بردی 3 بر یک را به‌ دست آورند و دومین برد تاج (استقلال) در دربی‌های اردیبهشتی هم در پنجمین دوره لیگ تخت‌ جمشید به‌ دست آمد که آنها هجدهم اردیبهشت‌ 1356 توانستند با گل‌زنی محرم عاشری، حسن روشن و سعید مراغه‌چیان بردی سه‌گله را برابر پرسپولیس جشن بگیرند. پرسپولیس و استقلال با فاصله 25 سال از رقابت‌های جام تخت‌ جمشید، در دور برگشت اولین دوره مسابقات لیگ برتر، نوزدهم اردیبهشت‌ 1381 به مصاف هم رفتند که این مسابقه با قضاوت گومز کاستا برنده نداشت و دو تیم با تساوی بدون گل کار خود را به پایان بردند تا اولین تساوی در رویارویی‌های دو تیم در اردیبهشت‌ به‌ ثبت برسد. سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ چهاردهم توانستند در مسیر جبران شکست‌های متحمل‌شده قدم بردارند و گل‌زنی علی علیپور باعث شد تا بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ 1394، اولین برد پرسپولیس در دربی‌های ماه اردیبهشت به‌ ثبت برسد. سرخ‌ها توانستند در لیگ بیستم برتری به‌‌دست‌آمده در لیگ چهاردهم را تکرار کنند و در چهارمین رویارویی دو تیم در اردیبهشت‌‌، گل‌زنی عیسی آل‌کثیر باعث شد پرسپولیس مقابل استقلال در مسابقه‌ای که بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ 1400 برگزار شد، با یک گل به پیروزی برسد. این اتفاق دوباره عصر روز گذشته تکرار شد تا برای سومین بار در همین ماه و در جریان رقابت‌های لیگ برتر، این تیم با یک گل از سد رقیب دیرینه عبور کند. به این ترتیب از شش مسابقه برگزار‌شده در این ماه، حالا پرسپولیس سه برد دارد که دست بر قضا، همه آنها به سال‌هایی برمی‌گردد که لیگ برتر برگزار شده است.

پرسپولیس همچنان ترمز می‌کشد

شاید چندان این موضوع به چشم نیاید؛ در‌واقع در هیاهوی دربی و بردش، این نکته احتمالا چندان مرکز توجه قرار نگیرد. ماجرا از این قرار است که پرسپولیس در همین فصل، ترمز تیم‌های گردن‌کلفتی را در لیگ برتر کشیده که تازه‌ترین آنها استقلال است. شاگردان ریکاردو سا پینتو تا پیش از دربی و در 10 دیدار منتهی به این دیدار، 9 برد و یک تساوی داشتند. با توجه به روند این تیم و البته در کورس قهرمانی بودنشان، سخت تصور می‌شد که استقلال امتیازی از دست دهد. با‌این‌حال، پرسپولیس در یازدهمین مسابقه متوالی استقلال، ترمز این تیم را کشید و نوار نباختن‌هایش را پاره کرد. این کاری بود که پرسپولیس پیش‌تر هم دو، سه بار آن را انجام داده بود. پرسپولیس در این فصل ابتدا تراکتوری را که شش بازی بدون شکست داشت برد، بعد از آن سپاهان آماده را که با هشت برد متوالی به مصاف پرسپولیس می‌رفت، شکست داد و دست آخر مس رفسنجانی را که چهار برد متوالی داشت از پیش‌رو برداشت. به‌این ترتیب، پرسپولیس طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در دربی را پشت‌سر می‌گذارد. این تیم 13 دربی است که نباخته و از دربی برگشت لیگ هفدهم به پنج پیروزی و هشت تساوی دست یافته است. از این 13 دربی، 9 دربی سرمربی پرسپولیس یحیی گل‌محمدی بوده و این مربی نیز در‌حال ثبت رکورد کم‌نظیری در شکست‌ناپذیری در دربی است. همان‌طور‌که بالاتر عنوان شد، آخرین پیروزی استقلال در دربی با مربیگری یک مربی خارجی یعنی وینفرد شفر شکل گرفت که ریکاردو سا پینتو در تکرار این تجربه در استقلال، عصر روز گذشته ناکام ماند. البته یحیی نیز با وجود آمار خوبی که در دربی‌ها به‌ویژه در لیگ برتر دارد، تازه توانسته دومین بردش را جشن بگیرد.

حالا همه چیز مساوی است

تا پیش از بازی روز گذشته، در‌مجموع دیدارهایی که استقلال و پرسپولیس به مصاف یکدیگر رفته بودند، یعنی چه دیدارهای رسمی و چه دوستانه، استقلال دست بالا را داشت و یک برد در مقایسه با رقیب دیرینه، بیشتر در کارنامه ثبت کرده بود که با پیروزی روز گذشته پرسپولیس، همه چیز به حالت مساوی درآمد. البته که در جدال‌های رسمی و لیگ‌‌برتری، پرسپولیس کارنامه بهتری داشت. در دیدارهای رسمی پرسپولیس ۲6 بار برنده شده و استقلال ۲۳ بار؛ اما در بازی‌های غیررسمی استقلال سه بار به پیروزی رسیده تا مجموع بردهای این تیم ۲۶ باشد. نکته درخور توجه اینکه مصاف این دو تیم در لیگ برتر ۲۴ بار مساوی شده که پرتساوی‌ترین رویارویی ادوار این مسابقات محسوب می‌شود. ضمن اینکه 9 بازی آخر دو تیم در تمام مسابقات، هفت بار مساوی شده است. برد روز گذشته پرسپولیس، پایانی بر همین تساوی‌ها و البته تساوی 2-2 بازی رفت شد. پرسپولیس هم نشان داد که همچنان روند رو به رشدی دارد. این تیم حالا در هفت بازی آخرش فقط یک بازی را باخته و چهار برد متوالی دارد.

چرا ارسلان را بازی ندادی؟

شاید بزرگ‌ترین غافلگیری و ایراد روز گذشته ترکیب استقلال، نیمکت‌نشینی ارسلان مطهری و حضور پیمان بابایی به‌جای او در ترکیب بود. درست است که ستاره‌های این روزهای استقلال، مهدی قایدی و بعد از او محمد محبی بودند، ولی ارسلان مطهری، بهترین گل‌زن استقلال در تیم کنونی بود و به نظر می‌رسید بخش عمده‌ای از نگرانی یحیی متوجه همین میل به گل‌زنی بالای ارسلان در دربی باشد. مطهری در سه فصل گذشته یکی از چهره‌های موفق استقلال در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام بوده و توانسته گل‌های سرنوشت‌سازی را به سود تیمش به‌ ثمر برساند و برای ششمین‌ بار تجربه حضور در دربی پایتخت را هم به‌ دست آورد‌ ولی این‌بار به‌عنوان بازیکن ذخیره. او پیش از دربی روز گذشته در طول پنج بازی اخیری که توانسته بود با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس انجام بدهد، چهار بار در قامت گل‌زن درخشیده بود و انگیزه زیادی داشت که با زدن گل پنجم، به غلامحسین مظلومی و علی جباری در استقلال که هر‌کدام پنج گل زده در دربی داشتند، برسد؛ امری که ریکاردو سا پینتو فرصتش را از این مهاجم، دست‌کم برای بازی‌دادن به او به‌صورت بازیکن فیکس گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها