|

ارزان‌کردن تهران به سبک زاکانی

عقب‌نشینی شورا از افزایش 71‌درصدی نرخ بلیت اتوبوس‌های تندرو، تغییر نام بن‌بست اختر محل حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به نام بصیرت، انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به مشکلاتی که مهاجران افغانستانی در روزهای گذشته برای خرید بلیت مترو داشتند و... موضوعاتی بود که در جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی و تذکر قرار گرفت.

ارزان‌کردن تهران به سبک زاکانی

عقب‌نشینی شورا از افزایش 71‌درصدی نرخ بلیت اتوبوس‌های تندرو، تغییر نام بن‌بست اختر محل حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به نام بصیرت، انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به مشکلاتی که مهاجران افغانستانی در روزهای گذشته برای خرید بلیت مترو داشتند و... موضوعاتی بود که در جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی و تذکر قرار گرفت. روز گذشته در صحن شورای شهر تهران نامه فرماندار درخصوص اعتراض هیئت تطبیق به مصوبه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال 1402» بررسی شد و در آخرین جلسات شورای شهر تهران سال گذشته، اعضای پارلمان شهری مصوب کردند تا بهای بلیت مترو 25 درصد افزایش، بلیت اتوبوس 45 درصد افزایش و کرایه تاکسی نیز 45 تا 75 درصد افزایش داشته باشد. نرگس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، درباره نامه فرمانداری گفت: هیئت تطبیق تنها در مواردی که مصوبات مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات شوراست، می‌تواند ورود کند که همچنین هیئت تطبیق باید اعتراضات خود را با مستندات لازم ارائه دهد و در این نامه نیز از شورا خواسته که ضریب کاهش ۱۰‌درصدی برای استفاده‌کنندگان از کارت بلیت را مورد بازنگری قرار دهد و همچنین درباره نرخ بلیت بی‌آر‌تی واکنش نشان داده شده که برخی از بندها قانونی است؛ اما برخی از اعتراضاتش خارج از حدود اختیاراتش است و مورد پذیرش نیست. جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، هم در واکنش به نامه فرماندار تهران نرخ کرایه‌ها را با وجود اینکه می‌توانستیم بر‌اساس نرخ تورم ۴۶‌درصدی افزایش دهیم؛ اما نرخ‌ها کمتر از نرخ تورم انجام شد و برخی از ایراداتی که فرمانداری در نامه اعلام کرده، مبتنی بر قانون نیست؛ اما جلساتی را با مسئولان شهرداری و فرمانداری برگزار کردیم تا به یک نقطه تعادل برسیم.

او با اشاره به اصلاحات انجام‌شده در این مصوبه افزود: کارت بلیت مبلغ‌دار را دوهزارو ۹۰۰ تومان اعلام کردیم که این عدد به دوهزارو ۸۵۰ تومان تقلیل پیدا کرد و به ازای هر کیلومتر پیمایش در مترو ۱۶۰ ریال مصوب شده بود که به ۱۴۷ ریال کاهش یافت و همچنین برای تشویق مردم به پرداخت الکترونیک مقرر شد که شش درصد افزایش برای کسانی که مبالغ را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، حذف شود. هرچند که امکان پرداخت نقدی وجود ندارد و باید شرکت مترو هرچه سریع‌تر مشکل عدم پرداخت نقدی را حل کند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در این جلسات مقرر شد که مبلغ هزار‌و ۸۰۰ تومان پایه برای نرخ کرایه اتوبوس باقی بماند؛ اما به ازای هر پنج کیلومتر، ۴۰۰ تومان مبنای اضافه باشد، گفت: در بخش اتوبوس‌های عادی نیز هر خطی که بیشتر از ۲۰ کیلومتر طول داشته باشد، با همان نرخ ۲۰ کیلومتر کرایه محاسبه می‌شود. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه درمورد نرخ کرایه تاکسی نیز مقرر شده بود که در زمان پیک ترافیک تا سقف ۵۰ درصد افزایش نرخ داشته باشیم که این عدد به ۲۵ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: همچنین نرخ کرایه در شرایط بد آب‌و‌هوایی ۴۰ درصد پیش‌بینی شده بود که به ۱۵ درصد کاهش یافت. او با بیان اینکه فرمانداری اعلام کرده بود که در بخش اتوبوس‌های تندرو حداکثر مبلغ کرایه کاهش یابد؛ اما با توجه به نرخ تورم حداکثر افزایش به ۴۱ درصد رسید، گفت: در بخش مترو نیز اعلام کرده بود که ۱۰ درصد کاهش کرایه داشته باشیم که این عدد به ۹.۶۳ درصد کاهش یافت.

ارزان‌کردن تهران به سبک زاکانی

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم درخصوص میزان افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی و اعتراض فرمانداری، به خبرنگار «شرق» گفت: زاکانی می‌آید و از ارزان‌کردن زندگی در تهران حرف می‌زند و می‌گوید در دوره قبل به دنبال گران‌کردن تهران بودند؛ ولی او و همفکرانش در شورای ششم می‌خواهند زندگی در تهران را ارزان کنند، البته این ارزان‌کردن تهران به سبک زاکانی صدای اعتراض دولت را هم در‌آورد و اگر اعتراض فرماندار تهران به‌عنوان نماینده عالی دولت به مصوبه قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت نبود، ما شاهد تحمیل تورم به جای مهار تورم به شهروندان تهرانی در هر بار که اتوبوس سوار می‌شدند، بودیم. اینکه می‌گویند می‌خواهند زندگی در تهران را ارزان کنند؛ ولی در عمل می‌روند به بسازوبفروش‌ها تا 40 درصد تخفیف می‌دهند و در برابرش می‌آیند بلیت اتوبوس را به طور متوسط تا 40 درصد و در برخی خطوط تا 70 درصد گران‌تر با شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس ندارند، حساب می‌کنند، هیچ نسبتی با عدالت و ارزان‌تر‌کردن زندگی ندارد! این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه افزود: آقایان ارزان‌فروش در شورای شهر و شهرداری می‌گویند اختیار افزایش ۴۶‌درصدی نرخ کرایه داشتیم و میزان افزایش‌شان کمتر از نرخ تورم یعنی 40 درصد بوده؛ اما همین مدعیان عدالت و ارزان‌کردن زندگی در تهران از خودشان نمی‌پرسند وقتی که دستمزدها تنها 27 درصد افزایش پیدا می‌کند، این افزایش 40‌درصدی بلیت اتوبوس چگونه زندگی در تهران را ارزان می‌کند؟! این نوع قیمت‌گذاری یعنی تحمیل 13 درصد تورم اضافی به هر بار اتوبوس سوارشدن یک کارگر و کارمند بیش از سقف افزایش حقوق و دستمزدش! البته افزایش قیمت‌های این‌چنینی هیچ تناسبی با مهار تورم و شعار سال مطرح‌شده از سوی رهبر انقلاب ندارد. امیدوارم اعضای شورای شهر تهران که تنها با اعتراض فرمانداری حاضر شدند در مصوبه قیمت‌گذاری بلیت حمل‌ونقل عمومی تجدید‌نظر کنند و نه در مسیر عمل به شعار سال، در ادامه دوباره تخفیف‌های تا 40 درصدی‌شان را نصیب جیب چهار‌ درصدی‌ها نکنند و ما شاهد وضع تخفیف برای بسازوبفروش‌ها به بهانه مهار تورم نباشیم.

شیخ‌رودی در ادامه با اشاره به تحمیل تورم در تعیین بهای خدمات مصوب شورای ششم برای سال 1402 گفت: ای‌کاش فرمانداری تهران همه مصوبات شورا در تعیین بهای خدمات را با همین حساسیت بررسی می‌کرد و نسبت به مهار تورم در قیمت‌گذاری انجام‌شده از سوی شورای ششم جدیت بیشتری می‌داشت تا ما شاهد تحمیل تورم به زندگی شهروندان تهرانی نبودیم. برای نمونه فقط در قیمت‌گذاری شورا برای بهای جمع‌آوری و حمل یک کیلوگرم پسماند، ما شاهد افزایش قیمت از 165 تومان در سال 1401 به 322 تومان برای سال 1402 هستیم؛ یعنی فقط در این قیمت‌گذاری برای جمع‌آوری و حمل زباله، شورای شهر تورم 95‌درصدی را قرار است به هر خانوار بابت عوارض پسماند تحمیل کند؛ چیزی که نشان می‌دهد ادعای ارزان‌کردن تهران یک لاف بیش نبوده و نیست.

خرید بلیت مترو برای اتباع افغانستانی سهل شود

بعد از انتقادهایی که در فضای مجازی بابت فروش بلیت مترو به اتباع افغانستانی مطرح شد، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: به دلیل اینکه اتباع دارای کد‌ملی نیستند، با مشکلاتی جدی مواجه هستند. در گذشته تک‌برگه‌هایی میان آنها توزیع می‌شد که با استفاده از آن افراد می‌توانستند به صورت نقدی بلیت تهیه کنند و دیگر دچار این معضل نبودند. با توجه به اینکه بسیاری از این افراد در حال حاضر در شهر زندگی می‌کنند و باید از این خدمات و امکانات استفاده کنند، بنابراین درخواست می‌شود برای رفع این معضل تمهیداتی اندیشیده شود. نرگس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز بدون آنکه اشاره‌ای به اخبار منتشر‌شده در این مدت داشته باشد، گفت: گستره فلات فرهنگی ایران از ارتفاعات هندوکش و رودخانه سن در شرق و از ماوراءالنهر تا قفقاز در شمال و در غرب شانه به شانه فلات آناتولی مستقر شده است؛ اخیرا به دفعات اخباری مبنی بر رفتارهای ناشایست با اهالی این فلات فرهنگی بزرگ به‌ویژه همسایگان شرقی میهمان در شهر تهران در برخی از اماکن به گوش می‌رسد که فارغ از صحت این موضوع، در میانه ماه مبارک رمضان کریم، ماه بندگی و میهمانی خدا و آغازین ماه بهار که نشان و نمادی از اشتراکات فرهنگی در این فلات گسترده است، هرگونه رفتار دور از اخلاق به هر دلیل و با هر توجیهی، به‌طور کامل با فرهنگ ایرانی-اسلامی در تضاد است و آن را تقبیح می‌کنم.

سلیمانی افزود: از رسانه‌ها به‌عنوان چشم بیدار جامعه انتظار می‌رود نسبت به این مسائل با حساسیت و دقت و البته صدق در گفتار و انتقال کلام برخورد کنند. بدون شک این‌گونه موضوعات در شأن مردم شریف و با فرهنگ در شهری که ان‌شاءالله الگوی جهان اسلام خواهد بود، نیست. او در ادامه به اختلال پیش‌آمده در حوزه حمل‌ونقل مترو اشاره کرد و ضمن عذرخواهی در‌این‌باره گفت: در‌خصوص اختلال پیش‌آمده در حمل‌ونقل عمومی در حوزه مترو از طرف خودم از تمام شهروندانی که در ماه مبارک رمضان دچار معطلی شدند، عذرخواهی کرده و درخواست تعیین تکلیف اساسی مشکلات در سامانه فروش بلیت و همچنین تهیه و تدارک قطعات مورد نیاز تعویض به میزان متناسب و مطابق با اصول فنی و پشتیبانی به منظور به حداقل رساندن احتمال و امکان بروز اختلال در شبکه حمل‌ونقل مترو را دارم.

تغییر نام بن‌بست «اختر» به «بصیرت»

برخلاف دوره‌های گذشته مدیریت شهری، تغییر نام معابر چندان در دستور کار شورای شهر ششم نیست؛ هرچند تغییر نام‌ها چندان هم بی‌حاشیه نبوده است؛ از تلاش برای تغییر نام معبری به نام انوشیروان تا حذف نام نویسندگان کودک از کوچه‌های خیابان حجاب‌. آن زمان علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، در دفاع از این تغییر نام گفت: ما در جمهوری اسلامی سیاست‌های رسمی داریم. یا انقلاب کردیم یا خیر. انقلاب اسلامی سال 57 ضدیت با سلطنت 2500ساله داشت؛ یعنی ما غیر از پادشاهی حضرت سلیمان و حضرت داوود هیچ پادشاهی را به رسمیت نمی‌شناسیم. هم‌اکنون چند کوچه در اطراف دفتر مقام معظم رهبری به اسم پادشاهان است. اینکه ما اسم شهید را بر روی این کوچه‌ها بگذاریم منافاتی ندارد. حذف چهار چهره ادبیات و آموزش کودک و نوجوان، هوشنگ مرادی‌کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی از خیابان‌های تهران هم انتقادهای زیادی در پی داشت‌. بیوک ملکی یکی از نویسندگانی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد و تغییر نام معابر تهران از چهار چهره ادبیات و آموزش کودکان را کاری غیرفرهنگی و غیرمردمی توصیف کرد. او به خبرگزاری ایسنا گفت: دیگران چه بخواهند چه نخواهند، خیلی از نام‌ها در تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان ثبت شده است. کسی که اقدام به چنین کاری کرده و دستور حذف این اسامی را داده، معلوم است اهل مطالعه نیست، اهل کتاب‌خواندن نیست. معلوم است در عمرش «عطار» را نخوانده، «مرزبان‌نامه» را نخوانده و حتی قرآن را هم نخوانده است. آن زمان وعده داده شد این اسامی به خیابان‌های تهران باز خواهد گشت، اما مانند بسیاری از وعده‌ها محقق نشد.

روز گذشته نرگس معدنی‌پور درباره وضعیت کمیسیون نام‌گذاری گفت: کمیسیون نام‌گذاری در این دوره ۲۱ جلسه برگزار کرده که ۱۶۹ نام‌گذاری داشته که از این میان ۱۴۶ نام‌گذاری مربوط به شهدا و ۱۷ مورد نام‌گذاری نیز مربوط به شهدای زن بوده است. او درباره تغییر نام‌های مصوبه کمیسیون نام‌گذاری نیز گفت: پیشنهاد می‌شود کوچه ارکیده ۲ در محدوده امامزاده قاسم در منطقه یک به نام شهید احمد موسوی نام‌گذاری شود و همچنین کوچه فاقد نام در منطقه یک در خیابان لواسانی به نام شهید مهرداد معیر و کوچه شب‌بو نیز در منطقه یک در اقدسیه به نام شهید موسی فتح‌آبادی و کوچه مریم در منطقه یک محدوده امامزاده قاسم به نام شهید محمدرضا سوری نام‌گذاری شود. تغییر نام خیابان گلستان سوم در منطقه یک در محله ولنجک با حفظ شماره به نام استاد دکتر احمد روستا و کوچه مهر سوم در منطقه یک در محله قیطریه به نام شهیدان فائزه و شهاب منصوری و همچنین کوچه اختر در منطقه ۱۱ به نام بصیرت پیشنهاد شده است. نام خیابان رودکی شمالی در منطقه دو، حد‌‌ فاصل خیابان آزادی تا خیابان پرچم، به نام شهیدان منا و خیابان رودکی جنوبی در منطقه ۱۰ حد‌ فاصل خیابان کمیل تا خیابان آزادی به نام رودکی تغییر خواهد یافت. خیابان نسترن در منطقه سه در شهرک سئول به نام شهید سید‌فریدالدین معصومی و همچنین کوچه نسترن در منطقه ۱۹ در محدوده نعمت‌آباد به نام شهید اسماعیل رستمی تغییر نام خواهد داد.

اعضای شورای شهر تهران با رأی اکثریت آرا به تغییر نام‌ها رأی مثبت دادند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها