|

حمایت‌های همه‌جانبه ناتو از اوکراین

نشست کمیسیون اوکراین و ناتو در بروکسل برگزار شد. دستور کار این نشست حمایت از اوکراین در مقابله با حمله روسیه و همچنین ایجاد شرایط برای افزایش امکان عضویت اوکراین در ناتو بود. استولتنبرگ از کشورهای عضو ناتو تقاضای تخصیص سالانه 500 میلیون یورو برای بسته کمک به اوکراین را مطرح کرد و اوکراین از این پس کمک‌هایی غیرکشنده را دریافت می‌کند.

حمایت‌های همه‌جانبه ناتو از اوکراین

محمود فاضلی-تحلیلگر امور بین‌الملل: نشست کمیسیون اوکراین و ناتو در بروکسل برگزار شد. دستور کار این نشست حمایت از اوکراین در مقابله با حمله روسیه و همچنین ایجاد شرایط برای افزایش امکان عضویت اوکراین در ناتو بود. استولتنبرگ از کشورهای عضو ناتو تقاضای تخصیص سالانه 500 میلیون یورو برای بسته کمک به اوکراین را مطرح کرد و اوکراین از این پس کمک‌هایی غیرکشنده را دریافت می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیر‌کل ناتو، تأکید کرد که اوکراین همچنان به دفاع از کشور خود در برابر حمله روسیه ادامه می‌دهد و اطمینان داد که متحدان در آینده نیز همچنان به ارائه حمایت‌های خود «تا آن زمان که لازم باشد» ادامه خواهند داد. این نشست یک مرحله مهم در مسیر نشست «ویلنیوس» است. ما اقداماتی را که می‌توانیم برای تضمین پیروزی اوکراین در جنگ و بقا به‌عنوان یک کشور مستقل در اروپا، انجام دهیم، مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم. متحدان در ناتو حمایت‌های چشمگیری ارائه می‌دهند؛ اما کمک‌های فوری بیشتری مورد نیاز است. ما باید وعده خود در زمینه آموزش و تسلیحات سنگین را انجام دهیم، به افزایش تولید تسلیحات و مهمات ادامه دهیم و همچنین حمایت‌های سیاسی و عملی خود از اوکراین و اصلاحات در اوکراین را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادیم. آینده اوکراین در خانواده یوروآتلانتیکی است و ما به کار و تلاش در این راستا تا دستیابی به این هدف ادامه دهیم. به‌ گفته دبیرکل ناتو، مهم است از منجمد‌کردن خط جبهه فعلی در اوکراین جلوگیری شود و امکانات بیشتری به کی‌یف اختصاص یابد تا مناطق بیشتر اشغال‌شده از طرف روس‌ها را آزاد کند. آنچه ناتو مایل است آزادسازی هرچه بیشتر سرزمین‌های اوکراین است تا بتواند حمله روسیه را دفع کند و سپس شرایطی برای نوعی مذاکره ایجاد کند. اوکراین خودش تصمیمی می‌گیرد که چه شرایطی برای مذاکرات و نتیجه آن قابل‌قبول باشد. آنچه پشت میز مذاکرات اتفاق می‌افتد، به‌طور جدایی‌ناپذیر با اعمال نیرو در میدان جنگ مرتبط است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به راه‌حلی از طریق مذاکره برسیم که اوکراین فردا به‌عنوان یک کشور مستقل، پیروز شود، باید حمایت نظامی ارائه دهیم».

کولبا، وزیر خارجه اوکراین، مدعی شد در جلسه کمیسیون اوکراین- ناتو در بروکسل، او به شرکای اوکراین اعلام کرده که نشست بعدی ناتو در «ویلنیوس – لیتوانی» در ماه جولای یک فرصت برای اصلاح «اشتباهات رخ‌ داده‌شده در نشست بوخارست در سال 2008 خواهد بود. متحدان باید این موضوع را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند و به یک نتیجه مشخص برسند که در نشست سران در «ویلنیوس» کسب شود. موضع ناتو درخصوص عضویت اوکراین تغییر نکرده و اوکراین عضو این پیمان خواهد شد. موضوع برنامه اقدامات برای عضویت در ناتو از دستور کار حذف شده است؛ زیرا اوکراین درخواست عضویت کامل ارائه داده است. اظهارات دبیر‌کل ناتو درخصوص طرح چند‌ساله حمایت از اوکراین، درباره برنامه اقدامات برای عضویت نبوده است.

اجلاس ناتو در‌حالی برگزار شد که آمریکا اصلی‌ترین عضو ناتو از تخصیص بسته جدید کمک‌های بزرگ امنیتی و دفاعی به ارزش 2.6 میلیارد دلار به اوکراین خبر داد. به‌ گفته وزارت دفاع آمریکا، تخصیص کمک جدید اضطراری کمک نظامی، از صندوق‌های پنتاگون بر‌اساس اختیارات ریاست‌جمهوری به مبلغ 500 میلیون دلار و 2.1 میلیارد دلار در چارچوب طرح کمک‌های امنیتی به اوکراین (USAI) تخصیص یافته است. بخش نخست این کمک به ارزش 500 میلیون دلار سریعا به اوکراین ارسال می‌شود. این کمک‌ها شامل موشک‌های ‌«هایمارس» و سامانه پدافند هوایی، گلوله‌های توپخانه، سامانه‌های ضد تانک، تسلیحات و تجهیزات، خدمات تعمیر و نگهداری تشکیل شده است. همچنین سامانه‌های ضدهوایی «ناسامز» و موشک‌های مربوطه، سامانه‌های ضد پهپاد 30 میلی‌متری و سامانه‌های موشکی سیار با هدایت لیزری خریداری شود. سیستم‌های ضد پهپاد 30 میلی‌متری، سیستم‌های راکتیو سیار با هدایت لیزری بسته جدید همچنین شامل رادارها، موشک‌های Grad، راکت‌اندازها، سامانه‌های خمپاره‌انداز، مهمات تانک، موشک‌اندازهای چندگانه، مجموعه‌های جاولین، مهمات دقیق هوایی، سلاح‌های سبک و فشنگ‌های مربوطه بخشی از این کمک است. از محل بودجه همین بخش خودروهای مخصوص تعمیراتی، تانک‌های سوخت، سامانه‌های زرهی پل‌های ارتباطی، پایانه‌های ماهواره‌ای ارتباطاتی ساتکوم و خدمات نگهداری تسلیحات و تجهیزات ارسال‌شده به اوکراین برای اوکراین تأمین خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در جریان سفر اخیر خود به لهستان به‌عنوان عضو ناتو و دیدار با ماریوش موراوتسکی، نخست‌وزیر این کشور، یادداشتی درباره همکاری در موضوع ارائه تجهیزات دفاعی به‌ویژه نفربرهای زرهی «روسوماک» امضا کردند. زلنسکی مدعی شد نیروهای مسلح اوکراین هم‌اکنون از تانک‌هایی که لهستان به اوکراین تحویل داده است، در جبهه استفاده می‌کنند. لهستان نفربرهای زرهی روسوماک، مجموعه‌های موشکی ضد‌هوایی «پیورون» و خمپاره‌اندازهای خودکششی «راک» به اوکراین تحویل خواهد داد. زلنسکی نیز مدعی شد درباره هواپیماهای میگ 29، چهار فروند از این هواپیماها از ذخایر ما قبلا به نیروهای مسلح اوکراین تحویل شده‌اند، چهار فروند دیگر نیز تحویل می‌شوند که در مجموع هشت فروند خواهد شد. ورشو آماده است شش فروند دیگر از این نوع هواپیماها را به اوکراین تحویل دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها