|

«شرق» در گفت‌و‌گو با نمایندگان، نتایج جلسه مشترک ارزی دولت و مجلس را پیگیری می‌کند

همه به دنبال توقفگاه دلار

در‌حالی‌که قیمت ارز مدتی است روند افزایشی دارد و سایر کالاهای اساسی نیز متأثر از آن اغلب با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، مجلسی‌ها وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور را صبح روز شنبه به مجلس فرا‌خواندند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و پشت درهای بسته و به دور از چشم هر دوربین و خبرنگاری، دلایل افزایش قیمت ارز را بررسی کرده و توضیحات دولت را در‌این‌باره بشنوند.

همه به دنبال توقفگاه دلار
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 در‌حالی‌که قیمت ارز مدتی است روند افزایشی دارد و سایر کالاهای اساسی نیز متأثر از آن اغلب با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، مجلسی‌ها وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور را صبح روز شنبه به مجلس فرا‌خواندند تا در جلسه‌ای غیرعلنی و پشت درهای بسته و به دور از چشم هر دوربین و خبرنگاری، دلایل افزایش قیمت ارز را بررسی کرده و توضیحات دولت را در‌این‌باره بشنوند. در نهایت هم طبق اعلام سخنگوی مجلس قرار شد کمیته هماهنگی بین مجلس و دولت برای کنترل بازار ارز تشکیل ‌شود. البته برخی نمایندگان در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کردند که دولت توضیح و برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز ندارد و اگر راهبردی داشت، اجازه افزایش قیمت ارز از 30 هزار به 60 هزار تومان را نمی‌دادند و دست‌شان از این بابت خالی است؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و وقتی روز گذشته نمایندگان در تذکراتی به قالیباف از او خواستند زمانی را برای تشکیل این کمیته مشترک تعیین کند تا هرچه زودتر جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محسن زنگنه، نماینده تربت جام، در‌این‌باره گفت که «مسئولیت جمع‌بندی جلسه غیرعلنی مجلس درباره ارز بر عهده دولت است و مجلس آماده هر کمکی به دولت است». از‌این‌رو با توجه به جمع‌بندی قالیباف نسبت به خروجی جلسه غیرعلنی مجلس و دولت مبنی بر اینکه مسئولیت افزایش قیمت ارز با دولت است، این سؤال در افکار عمومی پیش می‌آید که اگر قرار است جلسات علنی و غیرعلنی مجلس برای جامعه خروجی قابل لمسی نداشته باشد و هریک از قوا توپ را به زمین دیگری بیندازند و مسئولیت را به دیگری حواله دهند، پس فلسفه تشکیل این جلسات پرهزینه و وقت‌گیر چیست؟

دولت اگر  برنامه‌ای داشت، جلوی افزایش 30 به 60 هزار تومان ارز  را  می‌گرفت

سؤال مطرح‌شده باعث شد توضیحات برخی نمایندگان را نسبت به این مسئله جویا شویم. کمال حسین‌پور، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس یازدهم، در توضیح این موضوع که جلسات علنی و غیرعلنی در مجلس تشکیل می‌شوند؛ اما عملا خروجی ندارند، به «شرق» گفت: «تاکنون جلسات علنی و غیرعلنی زیادی در مجلس داشته‌ایم که هیچ خروجی نداشته‌اند و این موضوع مختص به جلسه غیرعلنی اخیر با دولت نیست؛ یعنی روند جلسه به نحوی نبوده که خروجی داشته باشند».

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: «همین که چند نفر از نمایندگان مجلس و نماینده دولت چند دقیقه‌ای در این جلسات حرف بزنند؛ اما در نهایت یک جمع‌بندی مشخص به‌عنوان خروجی جلسه اعلام نشود، از عجایب است».

او توضیح داد: «در جلسات مشترک اثرگذار باید کارشناسان نسبت به موضوع کار کارشناسی انجام دهند و دولت و مجلس با هم همفکری کنند تا جلسه خروجی مناسبی داشته باشد؛ اما در جلسه غیرعلنی اخیر سه نماینده تیم اقتصادی دولت به مجلس آمدند و حرف زدند؛ اما عملا هیچ برنامه و راهکاری برای کنترل قیمت ارز نداشتند و دستشان خالی بود».

حسین‌پور تصریح کرد: «وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور حتی نمی‌دانستند دلیل افزایش قیمت ارز چیست و راهکاری برایش نداشتند و واقعا از این اوضاع و احوال تعجب کردم و متأسف و متأثر شدم».

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در انتقاد به این اظهارات قالیباف که مسئولیت بازار ارز را متوجه دولت دانست و گفت خروجی جلسه غیرعلنی با دولت است، ادامه داد: «درست است که مسئول افزایش قیمت ارز دولت است، همه هم این موضوع را می‌دانیم؛ اما سؤال اینجاست که مجلس چه‌کاره است؟ مگر مجلس ناظر بر رفتار دولت نیست؟ مردم نمایندگان را می‌شناسند و با ما طرف هستند و مجلس هم باید با دولت طرف باشد. اینکه آقای قالیباف گفت مسئولیت اجرای تصمیم‌های ارزی با دولت است، قبول داریم که کار اجرائی با دولت است؛ اما این حرف نادرستی است؛ پس مجلس چه‌کاره است؟ باید بدانیم ملت زیر بار این توجیهات نمی‌روند».

حسین‌پور در پایان هم تأکید کرد: «دولت برنامه و راهبردی برای کنترل بازار ارز ندارد و اگر برنامه‌ای داشت، اجازه نمی‌داد دلار از 30 هزار تومان به 60 هزار تومان برسد، بعد بخواهد آن را کنترل کند. شاید دولت در‌این‌باره ذی‌نفع باشد؛ اما اگر برنامه‌ای داشت، هرگز اجازه این افزایش قیمت از 30 به 60 هزار تومان را نمی‌داد و این نشان می‌دهد دولت در‌این‌باره هیچ برنامه‌ای ندارد و دستش خالی است».

منتظریم  تأثیر  تصمیمات  دولت  برای کنترل بازار   ارز  را ببینیم

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس هم در توضیح اینکه چرا جلسات دولت و مجلس خروجی ندارند و رئیس مجلس جمع‌بندی جلسه غیرعلنی ارزی را بر عهده دولت گذاشت، به «شرق» گفت: «جلسات مجلس با دولت جلسات مشورتی و نظارتی است. جلسه غیرعلنی اخیر مجلس با تیم اقتصادی دولت هم برای بررسی دلایل افزایش قیمت ارز جلسه‌ای مشورتی بود. من هم به‌عنوان یکی از ناطقان این جلسه غیرعلنی در‌این‌باره صحبت کردم».

نایب‌رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس ادامه داد: «دولت متوجه شد مجلس سیاست‌های اقتصادی او را قبول ندارد و منتقد سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است و مطالبه‌گری می‌کند؛ یعنی دولت باید این سیاست‌ها را اصلاح کند. پس این‌طور نیست که این جلسات غیرعلنی بیهوده باشد و خروجی و نتیجه‌ای نداشته باشند».

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس سخنان قالیباف را تأیید کرد و گفت: «اینکه آقای قالیباف گفت مسئولیت این کمیته و کنترل بازار ارز و جمع‌بندی این جلسه مشترک با دولت است، حرف نادرستی نیست؛ این وظیفه دولت است. وظیفه مجلس نظارت بر عملکرد دولت و سؤال و تذکر و استیضاح است؛ بنابراین به منظور کنترل بازار ارز، مجلس از دولت خواست اگر برای کنترل بازار نیاز به همفکری و مشورت دارد، می‌تواند روی کمک مجلس حساب کند تا در جلسات غیر‌علنی همفکری داشته باشند».

سیاهکلی البته تأکید کرد که پیش‌از‌این به‌عنوان یک فرد غیرکارشناس در امور اقتصادی، پیش‌بینی افزایش قیمت ارز و خودرو را کرده بود و اظهار تعجب کرد که کارشناسان اقتصادی دولت چرا نتوانسته‌اند این موضوع را پیش‌بینی کنند! به‌همین‌دلیل تأکید کرد که دولت باید در‌این‌باره به مردم و نمایندگان ملت پاسخ‌گو باشد.

این نماینده مجلس یازدهم تأکید کرد: «منتظریم بعد از این جلسه مهم که مسائل بی‌پرده و بدون تعارف با دولت مطرح شد، واکنش و تصمیمات دولت را در‌این‌باره ببینیم و تأثیرات این تصمیمات را بر بازار ارز و سایر کالاهای ضروری مشاهده کنیم».

 مردم می‌پرسند ایستگاه توقف آهنگ رشد  دلار  کجاست؟

سیدکریم حسینی، نماینده مردم باوی و اهواز در مجلس یازدهم نیز در پاسخ به اینکه جلسات مشترک مجلس و دولت عملا خروجی ندارند، به «شرق» گفت: «جلسات مشترک قطعا خروجی دارند؛ اما اینکه این خروجی‌ها چقدر بتوانند جواب‌گوی نیاز جامعه باشند، جای بحث دارد». او افزود: «اینکه وضعیت ارز چه می‌شود و آهنگ رشدی که روز‌ به‌ روز و ساعت به ساعت افزایش می‌یابد، بالاخره ترمز و ایستگاه توقف آن کجاست؟ سؤالاتی است که در جامعه مطرح است و باید پاسخی برای آن پیدا کنیم».

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان کرد: «نمایندگان ملت هم به‌عنوان وکلای مردم که این مطالبات به آنها ارجاع می‌شود، پیگیر این موضوع هستند. البته ابزار قانونی مجلس سؤال و تذکر و استیضاح است و ما هم مثل مردم دنبال خروجی این نشست‌ها هستیم و در صورت نیاز از این ابزارهای نظارتی استفاده می‌کنیم».

حسینی در پاسخ به این سؤال که «وقتی دولت از این تیم اقتصادی انتظاراتش برآورده نمی‌شود، چرا دنبال تغییر تیم اقتصادی نیست؟» اظهار کرد: «طبق اخباری که داریم، دولت هم دنبال این موضوع است تا در صورت نیاز برنامه و استراتژی و مسیر را تغییر دهد».

جلسات غیرعلنی مشترک برای زدن تلنگر  به  دولت است

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با «شرق» در توضیح اینکه جلسات مشترک مجلس و دولت برای مشورت‌دادن به دولت است و مسئولیت خروجی آن بر عهده دولت است، بیان کرد: «خروجی و جمع‌بندی جلسات مشترک با دولت است و جلسه غیرعلنی اخیر هم به این منظور بود که تلنگری به دولت زده شود تا حساسیت مجلس را بداند». او افزود: «باید مطالبات مردم را به گوش دولتی‌ها برسانیم تا تکانی بخورند. جلسه مجلس برای تلنگر و یادآوری به دولت است و اینکه بگوییم اگر مشورت یا قانون یا مصوبه می‌خواهید، ما آمادگی همراهی داریم؛ اما مسئولیت خروجی و جمع‌بندی این جلسات بر عهده آنهاست و باید در‌این‌باره به مردم پاسخ‌گو باشند».

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: «عملکرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مناسب نیست؛ به‌همین‌دلیل نمایندگان استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدند و در حال جمع‌کردن امضا برای استیضاح او هستند. حتی گفته شده که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هم فعال شده است تا وزرای دولت تلنگری بخورند».

اگرچه برخی نمایندگان معتقدند جلسات غیرعلنی مشترک با دولت برای زدن تلنگر است تا حساسیت‌ها را درک کند و مسئولیت خروجی و جمع‌بندی این جلسات را صرفا بر عهده دولت می‌دانند؛ اما برخی دیگر معتقدند اگر مسئولیت ماجرا صرفا با دولت است، پس نقش مجلس در‌این‌میان چه می‌شود؟ بنابراین در شرایطی که اهالی بهارستان باید نسبت به جهش قیمت‌ها واکنش نشان داده و دولت را به چالش بکشد، به تشکیل جلساتی غیرعلنی روی آورده است که به گفته برخی دیگر از نمایندگان حاصل و خروجی هم ندارد و مجلس و دولت توپ را به زمین دیگری می‌اندازند. البته یکی از نمایندگان به «شرق» خبر داد که در حال جمع‌کردن امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین جهاد و کشاورزی هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها