|

بارسلونا و عادت قهرمانی

شاید بارسلونا هنوز کامل نباشد اما آنها به فلسفه خود یعنی عادت قهرمانی برگشته‌اند. اگرچه نتیجه‌گیری‌های سخت و بردهای اقتصادی اخیر بارسلونا جان هواداران را به لب می‌رساند‌ ولی این سختی با لذت و خوشی خاصی همراه است؛ چراکه نویددهنده روزهای اوج بارسا است. بارسلونا با بازگشت ژاوی به سیستم خود که همواره بر مدار قهرمانی چرخیده برگشته و این افزایش امتیاز با رئال، نور امید را برای قهرمانی دوباره لالیگا در دل هواداران روشن کرده است.

بارسلونا و عادت قهرمانی

بهرام حیدری‌رامشه: شاید بارسلونا هنوز کامل نباشد اما آنها به فلسفه خود یعنی عادت قهرمانی برگشته‌اند. اگرچه نتیجه‌گیری‌های سخت و بردهای اقتصادی اخیر بارسلونا جان هواداران را به لب می‌رساند‌ ولی این سختی با لذت و خوشی خاصی همراه است؛ چراکه نویددهنده روزهای اوج بارسا است. بارسلونا با بازگشت ژاوی به سیستم خود که همواره بر مدار قهرمانی چرخیده برگشته و این افزایش امتیاز با رئال، نور امید را برای قهرمانی دوباره لالیگا در دل هواداران روشن کرده است. درست است که گاهی این بردها با کمترین اختلاف و گل‌های لحظه‌آخری اتفاق می‌افتد و به‌نوعی جان هواداران دو‌آتشه کاتالان را از استرس زیاد به لب‌هایشان می‌رسد‌ ولی بازگشت بارسا روی مدار پیروزی و فلسفه همیشگی آنها یعنی عادت قهرمانی خبر خوبی برای فوتبال است. پنج برد متوالی و کسب 10 برد از 11 بازی (بدون درنظر‌گرفتن بازی روز گذشته)، گواهی بر فرم ایدئال تیم ژاوی در مسابقات لیگ اسپانیاست.

وقتی بارسلونا در ال‌کلاسیکو ماه اکتبر با نتیجه 3-1 شکست خورد، به نظر می‌رسید که ورود ژاوی هم کمکی به بارسا نخواهد کرد و او هم قربانی جدید این تیم در عرصه مربیگری خواهد شد. این باخت در ‌حالی رقم خورد که آنها به‌تازگی از چمپیونزلیگ حذف شده بودند. اوضاع تا‌ حدی برای آبی‌اناری‌پوشان شهر بارسلونا بد پیش می‌رفت که هواداران مادریدی به این باور رسیده بودند که بارسا نمی‌تواند با آنها رقابت کند، به‌خاطر همین بود که شعار می‌دادند «ژاوی باید بماند». اما ژاوی با سپری‌شدن فصل ریتم خود را پیدا کرد و روز‌به‌‌روز بهتر شد. اگرچه سخت و اقتصادی می‌بُرد ولی می‌بُرد.

هواداران مادریدی این بار اشتباه کرده بودند و این تیم بعد از شکست در ال‌کلاسیکو، توانست بیشترین اختلاف امتیاز در طول فصل را با رئال رقم بزند. در ‌واقع ال‌کلاسیکو آخرین شکست بارسلونا در لیگ بود. در طول کل رقابت‌ها و در 15 بازی (همچنان بدون درنظر‌گرفتن بازی روز گذشته) هیچ‌گاه شکست نخورده‌اند و فقط سه بار در لالیگا امتیاز از دست داده‌اند که در مقابل رایو، مادرید و اسپانیول بوده است. آنها نیمی از مسیر قهرمانی را سپری کرده‌اند و با کسب 18 برد در 21 بازی و ثبت 16 کلین‌شیت، آماری فوق‌العاده را به جا گذاشته‌اند. سبک بازی روان، زوج موفق گابی- پدری که از دیدگاه خیلی از فوتبال‌دوستان یادآور زوج طلایی ژاوی - اینیستا است در کنار گل‌زن قهاری چون لواندفسکی و بازیکنان با‌کیفیتی مثل رافینیا و عثمان دمبله، بالده و دیگر جوانان حاضر در تیم و بازیکنان باتجربه‌ای مثل ترشتگن و جوردی آلبا، همگی از رسیدن دوباره روزهای اوج این تیم پرسابقه خبر می‌دهند.

بدون شک مارک آندره تر اشتگن هم در درون دروازه یکی از بهترین دوره‌های فوتبال خود را سپری می‌کند و با ثبت 16 کلین‌شیت آماری استثنائی در کارنامه خود ثبت کرده که توانایی بهبود آن را تا آخر فصل هم دارد. لواندوفسکی هم که با تأثیرگذاری در 19 گل مثل فصول قبل که در بایرن مؤثر بود، نشان داده که از چه کیفیتی برخوردار است. نکته قابل‌توجه این فصل بارسا، تعداد گل خورده این تیم است که در عدد هفت باقی مانده است. این نشان از سازمان دفاعی بسیار مستحکم و با برنامه این تیم دارد. جایی که آرائوخو و کریسینسن و بالده و کنده، آماری تحسین‌برانگیز را بر جا گذاشته‌اند. البته نمی‌توان از تأثیر بازی فرنکی دی یونگ و سرخیو بوسکتس هم غافل شد. حتی در بازی‌های اخیر هم فرانک کسیه به‌خوبی در این سازمان جا گرفته و در ساختار سیستمی این تیم مؤثر عمل کرده است.

بارسای این فصل همه چیز برای موفقیت دارد ولی ژاوی باید هوشیار باشد که شایعات حول این تیم تأثیر منفی روی این تیم نگذارد. اخیرا اخباری منتشر شد که باشگاه بارسلونا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم‌ رفته مبلغی معادل یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به حساب انریکز نگریرا، نایب‌رئیس سابق کمیته داوران اسپانیا، واریز کرده است. موضوعی که جنجال و حواشی زیادی به راه انداخته و حالا باعث شده فدراسیون فوتبال اسپانیا بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کند. اگرچه باشگاه بارسلونا و لاپورتا شدیدا آن را محکوم کرده‌اند ولی در صورت تأیید تخلف ممکن است این تیم موفق مشمول جرائم سنگینی چون کسر امتیاز یا سقوط به لیگ‌های پایین‌تر شود‌ ولی همه اینها در حد شایعه است و هیچ اتهامی اثبات نشده است.

البته همه شایعات حوالی این تیم هم منفی نبوده و اخیرا خبر سفر پدر لیونل مسی به بارسلونا، موجی از خوشحالی را در دل هواداران این تیم به وجود آورده و ممکن است بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ مجددا به این باشگاه برگردد. هم‌زمانی این سفر با عدم توافق پدر مسی با تمدید قرارداد با پاری‌سن‌ژرمن، قدری به واقعی‌شدن این شایعه قوت بخشیده است. با همه این تفاسیر، این فصل بارسا در فرم خوبی قرار گرفته و هیچ بعید نیست آخر فصل مجددا عنوان قهرمانی لالیگا را به دست بیاورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها