|

جوابیه سازمان بهزیستی به یک گزارش

جوابیه سازمان بهزیستی به یک گزارش

سازمان بهزیستی در جوابیه‌ای به گزارش گروه اجتماعی با عنوان «زمانی برای ورود نهادهای نظارتی» واکنش نشان داد.

متن جوابیه به شرح زیر است:

سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی امور افراد دارای معلولیت در جهت صیانت از جان و حفظ ایمنی و سلامت روحی و جسمی آنها تلاش می‌کند‌. نظارت بر مراکز فوق از محورهای اساسی برنامه‌های سازمان بهزیستی است و بازرسی و نظارت از سوی کارشناسان تخصصی توانبخشی شهرستان، استان‌ها، دفاتر تخصصی ستاد، دفاتر بازرسی و حراست صورت می‌پذیرد و دستورالعمل‌های جامع عمومی و تخصصی مراکز مذکور راهنما و ملاک عمل کارشناسان در بازدیدها می‌باشد.

برابر گزارش واصله مبنی بر فوت یکی از مقیمان مرکز شبانه‌روزی مراقبتی توانبخشی افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی دهکده آرامش در استان مرکزی، تیمی متشکل از حوزه‌های تخصصی و نظارتی به منظور پیگیری حادثه به استان مرکزی اعزام شدند. در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد صاحب امتیاز مرکز در اقدامی خارج از دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان اقدام به پذیرش فرد مبتلا به بیماری اعصاب و روان مزمن در مرکز مذکور نموده است و بنا به اظهارات ایشان، روال قانونی پذیرش و اطلاع‌رسانی به حوزه توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان اراک انجام نشده است. با توجه به تخلف صاحب امتیاز مرکز و حادثه پیش‌آمده، کمیسیون عالی ماده 26 در مورخ 12/11/1401 اساس مصداق تبصره 6 ماده 58 دستورالعمل تأسیس اداره و انحلال مراکز و مؤسسات غیر‌دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی، اقدام به ابطال پروانه فعالیت مؤسسه نموده و هم‌زمان سازمان شکایتی علیه صاحب امتیاز را به مرجع قضائی ارائه داده است.

شایان ذکر است از سوی بهزیستی مداخلات قانونی به‌هنگام صورت پذیرفته و مطابق با قوانین با تخلفات مرکز برخورد شده است و این سازمان به جد پیگیر موضوع بوده و با متخلفان از طریق مراجع قضائی برخورد قانونی نموده است.

در‌حال‌حاضر بیش از 55 هزار فرد دارای معلولیت در بیش از هزار مرکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی و خانه تحت نظارت سازمان بهزیستی در حال اقامت و دریافت خدمات توانبخشی هستند که تعمیم اتفاقات و بروز مشکلات به همه مراکز و خدمت‌رسانان به افراد دارای معلولیت و کارکنان پرتلاش این مراکز در بخش دولتی و غیر‌دولتی سراسر کشور به دور از انصاف بوده و ترسیم سیاه و تاریک نگارنده از مراکز توانبخشی و وضعیت خدمات در مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت جز القای نا‌امیدی در جامعه و تشویش افکار عمومی ره‌آوردی نخواهد داشت.

سازمان بهزیستی ضمن تقدیر از مراکز و همکاران شاغل در مراکز خدمت‌دهنده به افراد دارای معلولیت و شرکای اجتماعی این سازمان که با تمام وجود در حال خدمت‌رسانی هستند، به‌عنوان متولی امور افراد دارای معلولیت از هیچ تخلفی گذشت نخواهد کرد و در جهت احقاق حقوق این افراد ثابت‌قدم است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها