|

پاسخ وزارت کشور به گزارش «شرق»

وزارت کشور در واکنش به گزارش زیر صفر در خیابان‌های خوی که در صفحه اجتماعی روزنامه «شرق» منتشر شده بود، جوابیه‌ای را به روزنامه ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

پاسخ  وزارت کشور به گزارش «شرق»

وزارت کشور در واکنش به گزارش زیر صفر در خیابان‌های خوی که در صفحه اجتماعی روزنامه «شرق» منتشر شده بود، جوابیه‌ای را به روزنامه ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

جناب آقای رحمانیان، مدیرمسئول محترم روزنامه شرق

با سلام و احترام، نظر به انتشار مطلبی با عنوان «زیر صفر در خیابان‌های خوی» در آن روزنامه در مورخ 13/11/1401، توضیحات استانداری آذربایجان غربی درخصوص مطلب مطرح‌شده ارائه می‌شود. لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید این توضیحات برای آگاهی مخاطبان شریف، طبق ماده 23 قانون مطبوعات، به نحو متناسب منتشر شود؛

باسمه تعالی

به اطلاع مخاطبان عزیز می‌رساند به دنبال وقوع زمین‌لرزه 5.9 ریشتری در شهرستان خوی که موجب مرگ سه تن از هم‌وطنانمان و نیز مصدومیت 1167 نفر شد 2 هزار و 120 واحد مسکونی دچار تخریب کامل شد. برابر ارزیابی‌های صورت‌گرفته 11 هزار و 100 واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیرات شناسایی شده است. در گزارش منتشره در این روزنامه وضعیت مناطق زلزله‌زده در روز پنجم پس از وقوع زلزله بیان شده که باید به اطلاع نویسنده محترم و مخاطبان عزیز رساند، در همان سه روز پس از زلزله بیش از 10 هزار تخته پتو در بین زلزله‌زدگان توزیع شد و اینکه همه مردم شب را در سرمای بیرون بدون پتو و چادر سپیری می‌کردند دور از انصاف است. در همان لحظات نخست پس از زمین‌لرزه گروه‌های امدادی و درمانی در مناطق زلزله‌زده حاضر شدند و به دنبال دستورات ریاست‌ محترم جمهوری روند امدادرسانی با سرعت پیگیری شد. با اذعان به کم و کاستی‌های اولیه در لحظات نخست پس از زمین‌لرزه که عمدتا ناشی از تجمع مردم برای دریافت خدمات بود و عذرخواهی از مردم شریف و نجیب شهرستان خوی، توزیع بیش از 40 هزار دستگاه چادر با بسیج همه امکانات به‌ویژه همکاری جمعیت هلال احمر و نهادهای نظامی و انتظامی، 110 اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان ایجاد شد و حضور گروه‌های جهادی و مردمی و نیز مشارکت درخشان نیروهای مسلح در برقراری امنیت و نیز توزیع اقلام امدادی و معیشتی از نکات برجسته امدادرسانی به شمار می‌رود. با پایان‌یافتن اسکان اضطراری، ١٦٠ هزار تخته پتو، ٤٧ هزار تخته موکت، ١٥ هزار دستگاه وسایل گرمایشی در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است. همچنین 120 هزار بسته غذایی 72 ساعته توسط جمعیت هلال احمر توزیع و با تلاش و همراهی مردم، خیرین، موکب‌ها، نهادهای نظامی و جهادی، بیش از 80 هزار غذای گرم به‌صورت روزانه در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. با نگاه ویژه رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیئت دولت، 3500 میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی تصویب شد. به طوری که برای هر واحد مبلغ 60 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای مناطق شهری 300 میلیون تومان و مناطق روستایی 250 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت خواهد شد. دو استان آذربایجان شرقی و زنجان به عنوان استان‌های معین برای زلزله شهرستان خوی توسط بنیاد مسکن معرفی شدند که با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات این دو استان، آواربرداری و ساخت‌وساز مناطق آسیب‌دیده به زودی آغاز خواهد شد. هیئت دولت 30 میلیون تومان کمک بلاعوض و 40 میلیون تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه برای هر واحد جهت تعمیرات اختصاص داد. با توجه به تخریب 5500 واحد دامی در مناطق روستایی شهرستان خوی، 20 میلیون تومان کمک بلاعوض و 30 میلیون تومان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی این واحدها مصوب شد.

امهال شش‌ماهه وام پرداختی به زلزله‌زدگان و پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی به لوازم خانگی سه هزار واحد مسکونی نیز در جلسه‌های دولت مورد تصویب قرار گرفت. روند ارائه خدمات به مردم مناطق زلزله‌زده متوقف نشده و با توجه به حضور مستمر و شبانه‌روزی دولت و گروه‌های مردمی، این خدمت با ارائه امکانات لازم تداوم دارد و به طور قطع حضور ریاست محترم جمهوری، معاون اول محترم رئیس‌جمهور، وزیر محترم کشور و دیگر وزرا در مناطق زلزله‌زده بیانگر اهمیت موضوع برای دولت مردمی بوده است که همواره خود را در کنار مردم می‌داند. مردم زلزله‌زده شهرستان خوی و ملت ایران عزیز اطمینان خاطر داشته باشند تا اتمام آخرین واحد مسکونی آسیب‌دیده و روشن‌شدن دوباره چراغ امید در مناطق زلزله‌زده در کنار مردم هستیم و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها