|

گفت‌وگوی «شرق» با رئیس جمعیت هلال احمر

روسیه کمک‌های خود به «خوی» را برای ما می‌فرستد

زلزله خوی باعث آوارگی بسیاری از مردم شده، بسیاری به دلیل عمق آسیب به ساختمان و ترس از تخریب در چادرهای شرایط اضطرار هلال احمر اسکان دارند که به دلیل کوهستانی‌بودن منطقه تقریبا سرمای آزاردهنده‌ای را تجربه خواهند کرد. طبق آخرین اخبار تاکنون 60 اردوگاه در سطح خوی برای مردم زلزله‌زده خوی برپا شده، رئیس جمعیت هلال احمر با حضور در کمپ‌ها درباره روند امدادرسانی و نیازهای فوری در این شرایط توضیحاتی ارائه داد. همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به کمک روسیه برای زلزله و بی‌خبری رئیس هلال احمر ترکیه از ماجرای کمک به ایران اشاره کرد.

روسیه کمک‌های خود به «خوی» را برای ما می‌فرستد

شرق: زلزله خوی باعث آوارگی بسیاری از مردم شده، بسیاری به دلیل عمق آسیب به ساختمان و ترس از تخریب در چادرهای شرایط اضطرار هلال احمر اسکان دارند که به دلیل کوهستانی‌بودن منطقه تقریبا سرمای آزاردهنده‌ای را تجربه خواهند کرد. طبق آخرین اخبار تاکنون 60 اردوگاه در سطح خوی برای مردم زلزله‌زده خوی برپا شده، رئیس جمعیت هلال احمر با حضور در کمپ‌ها درباره روند امدادرسانی و نیازهای فوری در این شرایط توضیحاتی ارائه داد. همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به کمک روسیه برای زلزله و بی‌خبری رئیس هلال احمر ترکیه از ماجرای کمک به ایران اشاره کرد.

    

رئیس هلال احمر ترکیه از ماجرای توییت پیشنهاد برای کمک به ایران بی‌خبر بود

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر که برای بازدید از کمپ رازی در منطقه خوی حاضر شده بود، در گفت‌وگو با تعدادی از خبرنگاران حاضر در کمپ به برخی موارد اشاره کرد، ایشان درباره ماجرای پیشنهاد کمک هلال احمر ترکیه به ایران برای زلزله خوی می‌گوید: رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه از دوستان من هستند، ما در مجمع که می‌رویم آنجا با هم ارتباط برقرار می‌کنیم. از ایشان نه نامه مکتوبی به ما رسیده و نه تماسی، بنابراین ماجرای آن توییت اصلا صحت نداشت و زمانی که من با ایشان درباره این پیشنهاد صحبت کردم، خودشان هم بی‌خبر بودند. در نتیجه این موضوع یک شیطنت رسانه‌ای بود و مردم عزیز باید در این موارد دقت بیشتری داشته باشند و این اکانت توییتر واقعی نبوده است.

کولیوند درباره پیشنهاد روسیه برای کمک‌رسانی اضافه می‌کند: پیشنهاد کمک روسیه واقعی است و کمک‌های خود را برای ما می‌فرستد.

بیشتر مردم اضطراب زلزله دیگر را دارند

او در جواب سؤال خبرنگار «شرق» که در برخی کمپ‌ها تفاوت و تناقض خدمات دیده می‌شود و علت آن چه چیزی است، می‌گوید: وسعت حادثه خیلی زیاد است، یادتان باشد که در کمتر از پنچ ساعت عملیات جست‌وجو و نجات ما تمام شد، یعنی دیگر کسی زیر آوار یا زخمی نبود. تا ساعت هشت صبح که ما اینجا بودیم، تمام کسانی که خانه‌هایشان آسیب دیده بود اسکان اضطراری دادیم. تا غروب حدود 24 اردوگاه اضطراری برپا کردیم. الان 24 هزار تخته چادر توزیع شده است و در کنارش هم 60 اردوگاه داریم که ظرفیت 12 هزار خانوار را دارد. خیلی از عزیزانی که از اردوگاه استفاده می‌کنند به دلیل اضطراب زلزله دوباره است و نه اینکه خانه‌هایشان آسیب دیده باشد. این حجم خدمت در این ساعت و ایام را با زلزله‌های مشابه داخل و خارج کشور مقایسه کنید یا با توفانی که در آمریکا آمده و همه را اسیر کرده است. معمولا در مدیریت بحران و حوادث نواقصی هم وجود دارد که عامل آن حضور و دخالت افراد غیرمسئول است که کار را خراب می‌کنند. اگر بگذارند براساس مصوبات ستاد بحران تصمیم‌گیری شود خیلی خوب خواهد بود. شانسی که این منطقه دارد این است که استاندار خوبی دارد، ایشان کاربلد است و در خیلی از بحران‌ها ایشان را دیدم. اینجا هشت استان خدمت می‌دهند. چه کسی مثل بچه‌های داوطلب هلال احمر بدون ریالی دستمزد شبانه‌روز عاشقانه کار می‌کند؟

رئیس هلال احمر اضافه می‌کند: البته خیلی‌های دیگر هم به ما کمک کردند، مثلا فرمانده نیروی هوایی ارتش از همان اول هواپیما در اختیار ما قرار دادند که یک بار 240 تن و یک دفعه 150 تن اقلام تغذیه‌ای آوردیم، اما صد هزار نفر اسکان اضطراری هم کم نیست، ان‌شاءالله کار اسکان موقت شروع شود تا مردم در جای ثابت‌تری ساکن شوند.

زلزله اول تخصیص‌های خود را کامل گرفته

او در پاسخ دیگری به «شرق» درباره پیش‌بینی اینکه فکر می‌کنید چه زمان مردم به خانه‌های خود برمی‌گردند و تا چه مدت در چادر خواهند ماند؟ می‌گوید: به امید خدا قرار است استاندار به هیئت دولت برود و آنجا تصمیم نهایی را بگیرند. در واقع زلزله اول صددرصد تخصیص‌های خود را گرفته، در صورتی که خیلی‌‌ها هنوز تخصیص سیل را نگرفتند. در واقع مدیربودن و قابل‌بودن در این شرایط هم بسیار مهم است و مسئولان این استان بسیار خوب هستند.

آقای مخبر با من تماس گرفت و تشکر کرد

کولیوند درباره بازار سیاه به‌وجود‌آمده در این منطقه که گاهی کالاهای اضطراری زلزله که مارک هلال احمر دارند با قیمت بالا به فروش می‌رسد و نارضایتی برخی از زلزله‌زدگان اضافه می‌کند: ما سعی می‌کنیم به افرادی که در کمپ هستند عادلانه خدمات‌رسانی کنیم، الان هم سامانه‌ای ایجاد شده تلفن 111 و 118 که هر فردی که نیازی دارد با آن تماس بگیرد. اگر خبرنگاران هم موردی دیدند برای خدمات‌رسانی به ما اطلاع دهند. حالا که ما آمدیم تا خدمات‌رسانی کنیم، نیامدیم که ظلمی را در حق کسی انجام دهیم. مخصوصا بچه‌های هلال احمر ایثارگرهای بی‌نظیری هستند ولی مسئول همه کارها هلال احمر نیست و ما سعی می‌کنیم اگر جای دیگر هم کم‌کاری بوده آن را جبران کنیم، در کنارش باید ببینیم توان ما چقدر است. الان به کمپ‌ها که سر می‌زنم می‌گویند شایعه شده که یک زلزله مخرب دیگر هم خواهیم داشت، چه کسی این را تشخیص داده؟ چرا با دروغ احساسات مردم را درگیر می‌کنند. اما در کل به نظرم توانمندی‌ها بهتر از قبل شده ولی در نظر بگیرید زمانی که یکی میهمانی می‌گیرد، بعد از اتمام آن همه راضی نیستند و عده‌ای هم ناراضی خواهند بود.

وی در پاسخی از نارضایتی معاون اول رئیس‌جمهور که گفته بود آمار اشتباه و گزارش اشتباه می‌دهید و ما فکر می‌کنیم اینجا وضعیت مردم گل و بلبل است و اینکه آیا ایشان قصد دامن‌زدن به شرایط را داشته؟ می‌گوید:

آقای مخبر بعد از آن با من تماس گرفت و خیلی هم تشکر کرد، حال باید دقیق آن را از خودشان بپرسید، ولی حالا آنچه من و شما می‌بینیم را قضاوت کنید.

رئیس این سازمان درباره وضعیت چادرها در سرمای کوهستانی روستاهای اطراف خوی ادامه می‌دهد: ما الان باید از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم که اگر شود اسکان‌های اضطراری و موقت را به صورت یک پکیچ ببینیم و در تهیه آن به ما کمک کنند. 

واقعا شما می‌توانید 24 ساعت در این چادرها زندگی کنید؟ اگر بتوانیم سازه‌های خوبی طراحی کنیم، بسیار مؤثرتر است. هفته آینده جلسه آسیب‌شناسی زلزله خوی را گذاشتیم تا یک الگوی بهتر برای این‌طور حوادث طراحی کنیم. همیشه بهترین راه این است که آسیب‌های خودمان را پیدا کنیم و آن را به نقطه قوت تبدیل کنیم. آنچه امشب مردم می‌گفتند این بود که بازار و مشاغلشان دوباره فعال شود، در کنارش شاید بهتر باشد چند متخصص زلزله‌شناس اینجا بیاید و درباره شایعه‌های زلزله مخرب بعدی توضیحات درستی ارائه دهد. هرچه‌زودتر این نگرانی‌ها برطرف شود کارها بهتر پیش می‌رود. از فردا هم عملیات ساخت‌وساز را شروع خواهیم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها