|

جزئیات و واکنش‌های مربوط به عفو یا تخفیف مجازات عده‌ای از متهمان و محکومان وقایع اخیر از سوی رهبر انقلاب

بخشش گسترده

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز یکشنبه در سخنانی در بخشی از همایش مشترک حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان گفت: با پیشنهادی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و با موافقت معظم‌له همراه بود، پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند، در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است.

بخشش گسترده

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز یکشنبه در سخنانی در بخشی از همایش مشترک حمایت اجتماعی و قضائی از نیازمندان گفت: با پیشنهادی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و با موافقت معظم‌له همراه بود، پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند، در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است.

رئیس قوه قضائیه گفت: بسیاری از این دستگیرشدگان جوان‌هایی هستند که به محض آنکه متوجه توطئه دشمنان در جریان اغتشاشات اخیر و اقدامات خبیثانه‌ای نظیر آتش‌زدن قرآن و پرچم ایران شدند، برائت جسته و صف خود را از عناصر اصلی اغتشاشات جدا کردند؛ این جوانان به‌هیچ‌وجه در مقابل نظام جمهوری اسلامی نیستند؛ بنابراین ما نیز با پیشنهاد عفو و مختومه‌شدن پرونده آنها در هر مرحله‌ای که قرار دارد، این فرصت را برای آنان فراهم کردیم تا آینده‌شان به واسطه ثبت کیفری، تحت تأثیر قرار نگیرد؛ بدیهی است چنانچه این افراد عفوشده مجدد مرتکب جرم شوند، طبق قانون برخورد سنگین‌تری با آنها خواهد شد.محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضائی از همان ابتدا، تفکیک قائل‌شدن میان معترضان و عناصر اصلی اغتشاشات بود؛ براساس‌این اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند؛ اما عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند، در زمره عفوشدگان قرار ندارند.رئیس قوه قضائیه بیان کرد: همچنین سایر زندانیان واجد شرایط نیز که آزادی آنها از زندان برای امنیت مردم مضر نیست، به موجب عفو اخیر، از زندان آزاد خواهند شد یا با تخفیف مجازات مواجه می‌شوند.

جزئیات

معاون قضائی قوه قضائیه جزئیات موافقت رهبر انقلاب اسلامی با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای عفو معیاری متهمان و محکومان را تشریح کرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعیاد مبارک رجبیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با پیشنهاد عفو یا تخفیف مجازات عده زیادی از متهمان و محکومان موافقت کردند.دقت در جزئیات عفو، بخشودگی و رأفت اسلامی اخیر که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موافقت رهبر انقلاب صورت گرفته، از گستردگی دایره مشمولان این عفو حکایت دارد.این عفو گسترده، از‌جمله عفوهای معیاری است که آخرین بار در سال ۱۳۹۷ پیشنهاد شد و مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. در این‌گونه عفوها، رئیس قوه قضائیه معیارهایی را به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌کنند و در صورت موافقت ایشان بر‌اساس‌ آن معیارها افرادی مشمول عفو قرار می‌گیرند.در عفوهای معیاری افراد بیشتری نسبت به عفوهای موردی و مصداقی مشمول بخشودگی و استفاده از امکانات و تسهیلات قانونی خواهند شد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمی، معاون قضائی قوه قضائیه که مسئولیت جمع‌آوری، تنظیم و تهیه لیست و معیارهای عفو به رئیس قوه قضائیه را برعهده دارد، تأکید کرد: ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد ماه مبارک رجب و همچنین عرض تبریک به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر و فرارسیدن چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، طبق بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، عفو محکومان و تخفیف مجازات آنان، پس از پیشنهاد ریاست محترم قوه قضائیه با مقام معظم رهبری است.او افزود: عفوهایی که از سوی رئیس قوه قضائیه خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود، دو قِسم است: قسمت اول عفوهای موردی هستند. منظور از عفوهای موردی یعنی اینکه از ابتدا برای هر فرد محکوم یک پرونده مستقل تشکیل می‌شود و در کمیسیون مرکزی عفو قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌‎گیرد، اگر اعضای کمیسیون این افراد را واجد شرایط عفو تشخیص بدهند، در مناسبت‌‌های مختلف که در آیین‌نامه آمده است، اسامی این افراد برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌شود و در نهایت با نظر ریاست قوه قضائیه فهرست نهایی نام این اشخاص خدمت مقام معظم رهبری منعکس می‌شود و معظم‌له در نهایت از باب لطف و محبت با عفو یا تخفیف مجازات این افراد موافقت می‌کنند.

تشریح تفاوت عفوهای موردی با عفوهای معیاری

معاون قضائی قوه قضائیه می‌افزاید: قِسم دوم عفوهایی که خدمت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود، عفوهای معیاری است. در عفوهای معیاری پرونده‌های اشخاص به تفکیک بررسی نمی‌شود؛ بلکه رئیس قوه قضائیه معیارهایی برای عفو یا تخفیف مجازات محضر مقام معظم رهبری اعلام می‌دارند و براساس آن معیارها و موافقت مقام معظم رهبری، مراجع قضائی سراسر کشور این معیارها را با مصادیق و اشخاص محکوم تطبیق می‌دهند و اسامی افرادی را که مشمول عفو واقع می‌شوند، اعلام و نتیجه این محبت رهبری و رأفت اسلامی را درباره آنان اِعمال می‌‎کنند.

از سال ۹۷ تاکنون عفو معیاری نداشته‌ایم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمی ادامه داد: از سال ۹۷ به این طرف عفو معیاری نداشته‌ایم و آخرین عفو معیاری که مورد موافقت رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت، مربوط به عفو ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ بود. همان‌طور که پیش‌تر هم عرض شد، در عفوهای معیاری جمعیت بیشتری از محکومان مورد عفو قرار می‌گیرند.

او در ادامه افزود: رئیس قوه قضائیه در تاریخ 4/11/1401 نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری مرقوم کردند و درخواست کردند که امسال ما عفو معیاری داشته باشیم و رهبر بزرگوار ما با روحیه پدرانه و مشی کریمانه خود ضمن موافقت با این پیشنهاد جمع کثیری از محکومان و متهمان و خانواده آنان را در این ایام مبارک که مقارن اعیاد مذهبی و ملی است، خوشحال فرمودند. عفو معیاری امسال شامل دو بخش است و با عفوهای معیاری سال‌های پیش مقداری تفاوت دارد».

عفو معیاری عده بسیار زیادی از متهمان و محکومان حوادث اخیر

معاون قضائی قوه قضائیه بیان کرد: «بخش اول عفوِ امسال، معطوف به متهمان و محکومان حوادث اخیر بوده است که از تاریخ 25/6/1401 تا زمان ابلاغ این عفو در جریان حوادث اخیر دستگیر، بازداشت یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. این افراد با داشتن شرایط ذیل پرونده آنان در هر مرحله‌ای که باشد، اعم از اینکه حکم صادر شده یا در جریان باشد، با این عفو پرونده آنان مختومه می‌شود».

پرونده چه کسانی مختومه می‌شود؟

معاون قضائی قوه قضائیه بیان کرد: پرونده متهمان و محکومان حوادث اخیر که از تاریخ 25/6/1401 تا زمان ابلاغ این عفو دستگیر، بازداشت یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، در صورت داشتن شرایط ذیل مختومه می‌شود:

الف – عدم مباشرت، مشارکت و معاونت در ارتکاب جرائم مستوجب مجازات محاربه، افساد فی‌الارض و بغی؛

ب – عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب؛

پ – عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی؛

ت – عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی؛

ث – عدم ارتکاب تخریب و احراق عمده تأسیسات دولتی، نظامی و عمومی؛

ج – عدم عضویت و وابستگی در گروهک‌های معاند و برانداز؛

چ – نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری؛

ح – نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی یا حسب مورد اعلام رضایت آنان یا جبران ضرر و زیان؛

خ – اظهار ندامت و تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار جرم عمدی مشابه.

رحیمی تأکید کرد: «شاید افرادی باشند که دستگیر شده باشند یا تحت تعقیب باشند؛ اما اظهار کنند که ما پشیمان نیستیم یا تعهد کتبی هم نمی‌دهیم، طبیعتا این افراد مشمول عفو قرار نمی‌گیرند. عفو متهمان و محکومان حوادث اخیر پس از انزجار مرتکبان از اعمال گذشته خویش و تعهد بر تکرارنکردن آن در آینده و در راستای سیاست‌های نظام اسلامی صورت می‌گیرد و چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند، دایره عفو نسبت به آنان بسیار مضیق و اِعمال مجازات نیز شدیدتر خواهد بود».

شرایط عفو محکومان سایر پرونده‌های کیفری

او در ادامه بیان کرد: قسمت دوم عفو درخصوص محکومان سایر پرونده‌های کیفری است.

معاون قضائی قوه قضائیه تصریح کرد: محکومانی که تا تاریخ 22/11/1401محکومیت حبس آنان قطعی شده باشد و شاکی خصوص هم نداشته باشند، با شرایط ذیل مورد عفو قرار می‌گیرند.

۱- باقی‌مانده محکومیت محکومان به حبس تا یک سال در‌صورتی‌که حداقل یک ماه (با احتساب ایام بازداشت) را تحمل کرده باشند؛

۲- سه‌چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال مشروط بر اینکه یک‌پنجم آن را تحمل کرده باشند؛

۳- دوسوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا 10 سال مشروط بر اینکه یک‌سوم آن را تحمل کرده باشند؛

۴- یک‌دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از 10 سال تا 20 سال مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند؛

۵- یک‌دوم محکومیت محکومان بیش از 20 سال مشروط بر اینکه حداقل دو سال حبس را تحمل کرده باشند؛

۶- باقی‌مانده محکومیت حبس همه محکومان جرائم غیرعمدی؛

۷- باقی‌مانده حبس زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندان‌شان را برعهده دارند، مشروط بر اینکه سه سال از حبس خود را تحمل کرده باشند؛

۸- باقی‌مانده حبس محکومان خانواده معظم شهدا و جانبازان (پدر، مادر، همسر، فرزند) به شرط آنکه در محکومیت تا 10 سال حداقل یک‌پنجم و در محکومیت به حبس بیش از 10 سال حداقل پنج سال تحمل حبس کرده باشند؛

۹- باقی‌مانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار بگیرد؛

۱۰- باقی‌مانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای 70 سال و اناث بالای 60 سال به شرط آنکه در محکومیت به حبس غیر از ابد حداقل یک‌پنجم و در محکومیت به حبس ابد حداقل هشت سال تحمل نموده باشند.

محکومان به پرداخت جزای نقدی در چه صورتی عفو می‌شوند؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمی افزود: محکومانی که صرفا به لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند نیز اگر شرایط ذیل را داشته باشند مشمول عفو می‌شوند.

الف – باقی‌مانده محکومیت جزای نقدی تا پانصد میلیون ریال؛

ب – باقی‌مانده محکومیت جزای نقدی از پانصد میلیون ریال تا پنج میلیارد ریال در صورتی که حداقل به خاطر جزای نقدی سه ماه تحمل حبس کرده باشند؛

پ – باقی‌مانده محکومیت جزای نقدی بیش از پنج میلیارد ریال در‌صورتی‌که حداقل یک سال به خاطر جزای نقدی تحمل حبس کرده باشند.

سه شرط برای امکان استفاده از عفو اخیر

معاون قضائی قوه قضائیه در رابطه با شرایط استفاده از عفو برای متهمان و محکومان گفت: برای استفاده از عفو اخیر شرایطی تعیین شده است که هرکس واجد چنین شرایطی بود با بررسی پرونده مشمول عفو گسترده اخیر خواهد شد.

۱-نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری؛

۲-عدم ارتکاب جرم جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج در زمان محکومیت، اجرای حکم و یا در زمان مرخصی؛

۳-نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی و یا جلب رضایت آنان و جبران ضرر و زیان آنان تا آخر سال ١٤٠١.

تبصره :۱ در معاونت در قتل عمد نیاز به جلب رضایت شاکی نمی‌باشد.

تبصره ۲: پیشنهاد عفو محکومین اتباع بیگانه منحصرا پس از بررسی موردی در کمیسیون عفو و بخشودگی می‌باشد.

اتباع بیگانه‌ مشمول عفو معیاری قرار نمی‌گیرند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمی تصریح کرد: اتباع بیگانه مشمول عفو معیاری نخواهند بود، علتش هم این است که تعداد این محکومان زیاد نیست و پرونده آنها به صورت موردی در کمیسیون عفو بررسی می‌شود و اگر واجد شرایط تشخیص داده شدند، در مناسبت‌های آتی توسط ریاست محترم قوه محضر مقام معظم رهبری (ادام الله ظله علی رئوس المسلمین) اعلام خواهد شد.

معاون قضائی قوه قضائیه گفت: برخی از محکومان هستند که به علت نوع جرایمشان مشمول عفو نمی‌شوند.

این افراد شامل موارد ذیل هستند:

*خرید، فروش، توزیع و قاچاق سلاح گرم و مهمات جنگی؛

*جرم سرقت و راهزنی؛

*جرائم مربوط به مواد مخدر و روان‌گردان به صورت مسلحانه یا عمده (تریاک و مشتقات آن بیش از صد کیلوگرم و هروئین و مواد روانگردان و مشتقات آن بیش از دو کیلوگرم):

*مباشرت و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی مگر آنکه ظرف شش ماه از تاریخ ۱۴۰۱.۱۱.۲۲ مبادرت به رد مال و عواید ناشی از جرم را پرداخت نماید؛

*اختلاس و ارتشاء؛

*اسیدپاشی؛

*دایرکردن مراکز فساد و فحشا؛

*جاسوسی؛

*جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی؛

*جرائم مستوجب مجازات حدی؛

*جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی درجه سه و بالاتر؛

*قاچاق مشروبات الکلی؛

*قاچاق کالا و ارز سازمان‌یافته، حرفه‌ای و عمده.

معاون قضائی رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: «عفو حق مجرم نیست، بلکه منتی است از طرف نظام و لطفی است از طرف ولی فقیه و این لطف شامل حال کسانی می‌شود که وجود آنان در جامعه موجب دغدغه فکری برای مردم نباشد».

وی در پایان ضمن تشکر از «تدابیر حکیمانه ریاست محترم قوه و مشی کریمانه مقام معظم رهبری دامت برکاته» اظهار کرد: امیدوارم خود اشخاص مورد عفو و خانواده آنان مراقبت کنند تا شاهد حوادث مشابه در آینده نباشیم. این عنایت مقام معظم رهبری البته آثار و برکات فراوانی در داخل کشور دارد و در عرصه بین‌المللی هم دشمنان نظام را خلع سلاح می‌کند.

آغاز بررسی وضعیت زندانیان برای تطبیق با شرایط عفو

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، با اشاره به اعلام عفو گسترده زندانیان از سوی رهبر معظم انقلاب هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در ایام دهه فجر امسال، با توجه به ابلاغ عفو سراسری جشن پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، در دستور کار قرار دادیم، مربوط به زندانیان و اقدام ویژه و خارج از نوبت برای تعیین تکلیف وضعیت آنها از حیث برخورداری از نهادهای ارفاقی از قبیل آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و تخفیف مجازات است.رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به استفاده از تأسیساتی مانند پابند الکترونیکی و سایر ارفاقاتی که قانون‌گذار برای تخفیف مجازات زندانیان پیش‌بینی کرده است، افزود: در ایام مبارک دهه فجر، همه ظرفیت‌ها، نیروهای قضائی و حوزه زندان را بسیج کردیم تا گشایشی در امور زندانیان و خانواده‌هایشان ایجاد شود.وی تصریح کرد: به روال سال‌های قبل، پیش‌بینی می‌کردیم در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، عفو رهبر معظم انقلاب شامل حال زندانیان و خانواده‌هایشان شود؛ لذا براساس منویاتی که شخص رئیس قوه قضائیه در این حوزه در جلسات شورای عالی قوه قضائیه داشتند، برنامه‌ریزی‌های هماهنگی برای به‌کارگیری تمام ظرفیت دادگستری برای پیگیری امور زندانیان از دو هفته قبل در دستور کار قرار گرفت.القاصی عنوان کرد: برای اجرای مسئله عفو که توسط مقام معظم رهبری و به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مورد موافقت قرار گرفت، برنامه‌ریزی کردیم تا قضات، مدیران واحدهای قضائی، رؤسای دادگستری و دادستان‌های شهرستان‌ها، قضات ناظر زندان و ویژه اجرای احکام و کلیه قضاتی که در دادسراها و دادگاه‌ها، پرونده زندانی‌دار دارند، به همراه مدیران واحدهای قضائی در زندان‌ها حضور پیدا کنند.رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی شد هشت زندان استان تهران مورد بازدید و بازرسی قرار گیرد و هر زندان را به چهار گروه بازدید‌کننده تقسیم کردیم؛ در مجموع برای هشت زندان استان تهران ۳۲ گروه قاضی بازدیدکننده تعریف شده و ۳۲ نفر سرگروه برای هیئت‌های بازرسی و بازدیدکننده از زندان‌های استان تهران تعیین شده است.وی با اشاره به اینکه همکاران از روز چهارشنبه در قالب این ۳۲ گروه از کل زندان‌های استان بازدید میدانی خواهند داشت، افزود: اطلاعات مربوط به امور زندانیان و وضعیت آنها استخراج و در اختیار این گروه‌های بازرسی گذاشته شده و مقرر شده با تطبیق شرایط عفو با وضعیت زندانیان، در سریع‌ترین زمان، حکم عفو درباره این زندانیان اعمال و زمینه آزادی زندانیانی که مشمول هستند، فراهم شود و برای همه کسانی‌ که مشمول تخفیف مجازات هستند، تخفیف پیش‌بینی شده که اعمال و اجرایی شود.القاصی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده طی یک سال گذشته در رابطه با زندانیان استان تهران بیان کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته ۴۵ هزار مورد مرخصی اعطا شده که هشت هزار و ۵۰۰ نفر زندانی از مرخصی استفاده کرده‌اند (با این توضیح که برخی از زندانیان واجد شرایط به دفعات از مرخصی بهره‌مند شده‌اند).رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه با کمک خیرین، ستاد دیه استان تهران، اداره کل اوقاف، شورای حل اختلاف انجمن حمایت از زندانیان هزار و ۹۳۰ نفر زندانی (اعم از عمد و غیرعمد) آزاد شده‌اند، تصریح کرد: هزار و ۶۵۰ نفر از زندانیان در حال حاضر تحت سامانه‌های نظارت الکترونیک (پابند) در خارج از زندان به سر می‌برند.وی با بیان اینکه دو هزار و ۳۰۰ نفر زندانی هم‌اکنون مشغول به کار در مراکز حرفه‌آموزی کارگاه‌ها بنگاه‌های اقتصادی خارج از زندان (در قالب رأی باز خارج از زندان) هستند، گفت: برای سه هزار و ۲۰۰ نفر از زندانیان حکم به تعلیق اجرای مجازات یا آزادی مشروط صادر شده که فقط در حوادث اخیر این رقم هزار و ۲۰۰ نفر است.القاصی در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۹ هزار نفر از معتادین متجاهر که با همکاری فراجا در قالب ماده ۱۶ از خیابان‌ها و معابر شهر جمع‌آوری شده‌اند، در اردوگاه‌های حرفه‌آموزی شهید لاجوردی نگهداری می‌شوند و با حرفه‌آموزی، بازاجتماعی می‌شوند.

واکنش‌ها

به دنبال موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر برخی از چهره‌های سیاسی کشور به آن واکنش نشان دادند. مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دراین‌باره گفت: «دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرام‌تری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود». علی مطهری هم با بیان اینکه «موافقت با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، عنوان کرد: «این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است». محمدعلی ابطحی نیز ضمن تأکید بر این نکته که «نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در اتفاقات اخیر کشور، نگاه‌های محبت‌آمیز مطرح شود»، عنوان کرد: «عفو معترضین می‌تواند شکاف‌ها و گسل‌های پیش‌آمده را ترمیم کند».

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم فرمان عفو مقام معظم رهبری را یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و هم‌گرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: «فرمان عفو رهبری پیام واضحی برای همه طیف‌ها و گروه‌هاست که برای همدلی بیشتر، کاهش تنش‌ها و رفع اختلاف نظرها تلاش کرده و جامعه را به سمت آرامش ببرند».


حاتمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس:

دستور عفو ‌ استفاده از اختیارات رهبری است و باید مورد استقبال همه جریانات سیاسی واقع شود

 عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با استقبال از دستور عفو عمومی محکومان وقایع و اعتراضات اخیر از سوی رهبری، این اقدام را حسن استفاده رهبری از اختیارات خود دانست و گفت باید همه جریانات سیاسی از این تصمیم و تدبیر استقبال کنند.‌حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» با استقبال از دستور عفو عمومی و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان جریانات اخیر، گفت: «تدابیر رهبری در هر مقطع و موردی همواره کارساز بوده و این تدبیر ایشان در راستای التیام‌بخشی به جامعه و رفع کدورت‌های احتمالی پیش‌آمده قطعا مؤثر خواهد بود».نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس یازدهم ادامه داد: «از تدابیر ایشان و دستور عفو عمومی برای محکومان و بازداشتی‌های جریانات اخیر قدردانی می‌کنیم و امیدواریم دیگر از این اتفاقات آزاردهنده در کشور ما رخ ندهد».او با تأکید بر اینکه همه کسانی که به نحوی از این وقایع آسیب دیدند، بچه‌های این سرزمین‌اند، گفت: «چه نیروهای امنیتی و بسیج و چه جوانانی که ذهنیت‌هایی در آنها ایجاد شده بود و معترض بودند و البته خواسته‌هایی هم داشتند و در این جریانات آسیب دیدند، فرزندان این سرزمین‌اند و امیدوارم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی برای هیچ‌یک از آنها نباشیم». حاتمی تأکید کرد: «ملت ایران عقبه و پیشینه و تمدن و فرهنگ متعالی دارند و زیبنده ملت ما نیست که به روی هم پنجه بکشند و فضای تکدر و دلخوری در کشور ما ایجاد کنند».عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: «از این فرمان صادر‌شده رهبری استقبال می‌کنیم و آن را نقطه قوتی می‌دانیم. تدابیر ایشان همیشه کارساز بوده و این دستور در این زمینه هم بسیار بجا و خوشحال‌کننده است. این دستور حسن استفاده ایشان از اختیارات رهبری است که باید مورد استقبال همه احزاب و جریانات سیاسی قرار گیرد».

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس، در واکنش به عفو گسترده و تخفیف مجازات متهمان و محکومان اخیر

تدبیر رهبری توطئه دشمنان را خنثی کرد

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس، تصمیم و دستور عفو عمومی و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان جریانات اخیر از سوی رهبری را اقدامی رئوفانه، دلسوزانه، پدرانه و حکیمانه از سوی ایشان دانست که یک بار دیگر همه توطئه‌های دشمن را خنثی خواهد کرد. شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» با استقبال از موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان جریانات اخیر به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب گفت: در پی پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به رهبری مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع درخور توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضائی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند. نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس یازدهم اضافه کرد: بهترین عیدی که رهبری در روز پدر به‌عنوان پدر جامعه اسلامی می‌توانستند به مردم عزیز ایران هدیه کنند، همین عفو عمومی به درصد بالایی از کسانی بود که نادم و پشیمان هستند و بر اثر هیجانات و جوی که ایجاد شده بود دچار خطا شده بودند. این نماینده مجلس ادامه داد: از رئیس قوه قضائیه و مسئولان خدوم دستگاه قضا که شبانه‌روز تلاش کردند تا این مهم را فراهم کرده و زمینه عفو و رضایت رهبری را به دست آورند، به نوبه خودم به‌عنوان یک شهروند ایرانی و نماینده مجلس کمال تشکر را دارم. او تأکید کرد: این عفو در راستای فرمایشات گذشته حضرت آقا در زمینه امیدبخشی به جامعه بود و نوعی امیدآفرینی در دل جامعه، جوانان، دانشجویان، فرهنگیان و همه مجموعه دلسوزان نظام است.حسن‌پور در پایان گفت: با این اقدام رئوفانه، دلسوزانه، پدرانه و حکیمانه مقام معظم رهبری یک بار دیگر همه توطئه‌‌های دشمن خنثی شد و تیرشان برای تفرقه‌افکنی به سنگ خواهد خورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها