|

جوابیه برای یک گزارش

آموزش‌و‌پرورش در جواب گزارشی با عنوان «غم مدرسه» که به موضوع تأثیر تعطیلی کلاس‌های درس بر میزان کیفیت آموزشی و بازماندگان از تحصیل پرداخته بود، جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید.

آموزش‌و‌پرورش در جواب گزارشی با عنوان «غم مدرسه» که به موضوع تأثیر تعطیلی کلاس‌های درس بر میزان کیفیت آموزشی و بازماندگان از تحصیل پرداخته بود، جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید.

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 27/10/1401 با عنوان «غم مدرسه» پاسخ معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش را به استحضار می‌رساند:

موضوع تعلیم و تربیت آحاد جامعه به‌ویژه کودکان لازم‌التعلیم امر مقدسی است که در آموزه‌های نورانی دین مبین اسلام، سیره عملی و نظری ائمه هدی (سلام‌الله علیها) اصول متعدد قانون اساسی و مطالبات رهبر عظیم‌الشأن انقلاب امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) و راهکارهای متعدد سند تحول بنیادین، از آن به‌عنوان یک فریضه یاد شده است. اولین و مهم‌ترین مطالبه سند تحول دولت مردمی از آموزش‌و‌پرورش نیز دسترسی همگان به تعلیم و تربیت باکیفیت است‌ اما یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات موجود در راه تحقق این مطالبه بحق و ارزشمند جامعه، وجود کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان تارک تحصیل است که نکات زیر در این رابطه قابل‌توجه است:

 پدیده ترک تحصیلی و بازماندگی از تحصیل پدیده‌ای پیچیده و چندوجهی است که جوامع و کشورهای مختلف با آن روبه‌رو هستند و حل اساسی آن نیازمند تعامل همه دستگاه‌ها، نهادها، انجمن‌ها و همه آحاد جامعه است و حل آن از عهده یک دستگاه خاص برنمی‌آید.

 این پدیده در دوران کرونا و غیرحضوری‌شدن مدارس چهره پیچیده‌تری به خود گرفت و تقریبا با رشد بسیار زیاد دامن‌گیر همه مدارس و مراکز آموزشی جهان گردید و امروزه این موضوع به‌ یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. کشور ما نیز از تبعات سوء این بیماری در امان نماند و همان‌گونه که در گزارش مورد اشاره آن روزنامه هم آمده است، در سالیان اخیر شاهد رشد قابل‌توجه کودکان بازمانده از تحصیل و تارکان تحصیل در کشور بوده‌ایم.

اما وزارت آموزش‌و‌پرورش با توجه به موضوع عدالت آموزشی و به دلیل باور به رسالت دولت در قبال دانش‌آموزان در دوران پساکرونا، توجه عالمانه و هوشمندانه به پدیده شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل و تارکان تحصیل را در رأس برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده است که اقدامات زیر در این رابطه قابل ذکر است:

 اولین مطالبه و چالش مهم ذکرشده در گزارش مذکور، فقدان آمار دقیق، شفاف و جامع دانش‌آموزان بازمانده و تارکان تحصیل می‌باشد که این وزارت برای اولین بار در طول تاریخ آموزش‌‌و‌پرورش با بهره‌گیری از اطلاعات جامع ثبت احوال کشور و تطبیق آن با آمار برخط ثبت‌نام دانش‌آموزان (سیدا)، سامانه‌ای جامع و برخط را طراحی نمود که در لحظه مشخصات کامل کودکان بازمانده از تحصیل و تارکان تحصیل را به تفکیک استان، منطقه و مدرسه به همراه آدرس دقیق آنان را اعلام می‌نماید. این اطلاعات اکنون بر حسب حوزه جغرافیایی و اختیارات مدیریتی سطوح ملی، استانی، منطقه‌ای و محلی در اختیار افراد ذی‌صلاح و مرتبط قرار گرفته است که دسترسی برخط به آنها دارند و هر روز صبح این اطلاعات به‌روز می‌شود.

 سامانه مذکور که به نام شهید شاخص و مظلوم گروه تفحص پیکر شهدا، سردار شهید علی محمودوند نام‌گذاری شده است، قبل از انتشار این گزارش در تاریخ:  26/8/1401 به‌صورت آزمایشی و با حضور وزیر محترم آموزش‌و‌پرورش رونمایی گردید، اکنون وزارت آموزش‌و‌پرورش اطلاعات جامع، دقیق، لحظه‌ای و کاربردی از کلیه کودکان لازم‌التعلیم بازمانده و تارکان تحصیل را به تفکیک سن، جنسیت، استان، منطقه و مدرسه در اختیار دارد که بانکی ارزشمند و پایگاه داده‌ای معتبر برای تصمیم‌گیری در سطوح ملی و محلی است.

 به محض آغاز به کار این سامانه برای هر ۳ تا ۵ کودک بازمانده از تحصیل یک مسئول پیگیری از بین فرهنگیان بومی، مدیران مدارس، نیروهای جهادی و انجمن‌های خیریه، راهبران آموزشی و تربیتی و کارشناسان حوزه‌های مختلف آموزشی تعیین گردید.

به‌ گونه‌ای که در‌حال‌حاضر برای صد درصد کودکان بازمانده از تحصیل و تارکان تحصیل دوره ابتدایی مسئول پیگیری مشخص شده است.

 نتایج شناسایی چهره‌به‌چهره کودکان بازمانده از تحصیل به‌صورت آنی در سامانه ثبت می‌شود و دلایل بازماندگی از تحصیل به همراه راهکار متناسب برای جذب و آموزش این کودکان در صورت واجد شرایط بودن حضور در مدرسه در‌حال بارگذاری در سامانه مذکور می‌باشد که در‌حال بهره‌برداری و عملیاتی‌شدن این نتایج هستیم.

 این وزارت با هدف‌گذاری جهادی و انقلابی (که تاکنون درصد قابل‌توجهی از این نرخ‌ها مانند نرخ جذب خالص پایه اول ابتدایی، نرخ پوشش تحصیلی و نرخ جذب کودکان از تحصیل، محقق شده است) به دنبال شناسایی، جذب و آموزش این کودکان است که به‌زودی نتایج حاصله به‌‌صورت رسمی منتشر 

خواهد شد.

 اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در فرایند آموزش و نگهداشت این کودکان، انعطاف در برنامه، زمان و مکان آموزش این کودکان، بهره‌مندی از فرصت مردمی‌سازی و جلب حمایت‌های گروه‌های جهادی، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، توجه به رویکرد آموزش‌های ترکیبی و آموزش از راه دور و سایر راهکارهای مؤثر در دستور کار شورای عالی آموزش‌و‌پرورش و قسمت‌ها و بخش‌های مختلف این وزارت است که با هم‌افزایی در‌حال حرکت به سمت تحقق اهداف این برنامه می‌باشند.

در پایان فرصت را غنیمت شمرده و حمایت همه دستگاه‌ها، خیرین، نهادها، انجمن‌های مرتبط با مسائل اجتماعی و خیریه را جهت حمایت و مساعدت آموزش‌‌وپرورش به‌منظور برطرف‌کردن این چالش به مساعدت طلبیده و از هرگونه حمایت خیرخواهانه و انسان‌دوستانه استقبال می‌کنیم.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات در رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها