|

کتاب‌سوزان طالبان

عصر جمعه بود که خبر رسید پنج هزار کتاب در آتش سوخت. این کتاب‌ها در طبقه پنجم خانه مصادره‌شده فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) پیشین افغانستان قرار داشت.

کتاب‌سوزان طالبان

عصر جمعه بود که خبر رسید پنج هزار کتاب در آتش سوخت. این کتاب‌ها در طبقه پنجم خانه مصادره‌شده فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) پیشین افغانستان قرار داشت.

چه کسی این کتاب‌ها را آتش زده است؟ طالبان!

چرا این شیوه را انتخاب کردند؟ برای اینکه صاحب خانه مشغول ارائه پرونده‌هایی از جنایت‌های جنگی طالبان به دادگاه‌های بین‌المللی است. طالبان پیش‌تر به او که در یکی از کشورهای اروپایی مشغول تهیه مدارک از جنایات طالبان است، هشدار داده بودند که اگر دست از همکاری و پشتیبانی از محور مقاومت برندارد، خانه‌اش را آتش خواهند زد. هرچند او در ماه‌های قبل اعلام کرده بود مجموعه اسنادی از رفتارهای طالبان را به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل داده است.

به گزارش خبرگزاری‌های جهان، این آتش‌سوزی در خانه فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) در دولت پیشین افغانستان و عضو ارشد جبهه مقاومت ملی، در روستای پیاوشت شهرستان رخه استان پنجشیر رخ داده بود و این خانه توسط طالبان به آتش کشیده شده است. این خانه پس از تصرف پنجشیر مصادره شده است و به علت مکان سوق‌الجیشی مناسب به‌عنوان پایگاهی برای حضور نظامیان انتخاب شده بود. خبر این آتش‌سوزی را مقام‌های محلی ولایت پنجشیر منتشر کردند. این اتفاق در سراسر جهان به‌عنوان «آتش‌زدن کتابخانه پنجشیر توسط طالبان» انعکاس یافته است. 

منابع محلی در پنجشیر می‌گویند یک کتابخانه بزرگ در این ساختمان که حدود پنج هزار کتاب ارزشمند از رشته‌های مختلف را در خود جای داده بود، کاملا سوخته و خاکستر شد؛ کتابخانه‌ای که فضل احمد معنوی مالک این بنا هر‌ا‌ز‌‌گاهی در آن برنامه‌های کتاب‌خوانی و فرهنگی  برگزار می‌کرد.

فضل احمد معنوی، وزیر و سیاست‌مدار سابق تبعیدی افغانستان که اصالتا از ولایت پنجشیر است، بلافاصله به این رویداد واکنش نشان داد و آن را عمدی و یک حرکت بسیار بزدلانه با اشاره به دشمنان افغانستان توصیف کرد و گفت: «دشمن بشریت کتابخانه مرا در پنجشیر که هزاران کتاب از رشته‌های مختلف از‌جمله اسلام، دین، تاریخ، دانشگاه و ادبیات را در خود جای داده بود، به آتش کشیده است. افغانستان وطن مشترک ماست و متأسفانه دستاوردهای معنوی و مادی ما به تدریج در آتش می‌سوزد» و تأکید کرد: «دشمنی با علم و تمدن سرشت این دشمن نامرد است».

به گزارش خبرگزاری‌های جهان، آتش از طبقه پنجم شروع شده و طبقه دوم و سوم این خانه نیز در آتش سوخته است. به گزارش ایسنا، مولانا نصرالله ملک‌زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت پنجشیر به خبرگزاری خامه‌پرس گفته اعلان‌ آتش‌سوزی در طبقه پنجم منزل با حضور تیم آتش‌نشانی در محل آتش‌سوزی مهار شد و اگرچه تلفات جانی گزارش نداشته اما خسارات مالی زیادی به ساختمان وارد شده است. 

هرچند این رویداد با محکومیت‌های گسترده در افغانستان و خارج از آن همراه شده اما مقامات طالبان هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها