|

واکنش سازمان برنامه و بودجه به گزارش «شرق»

بودجه منطبق با برنامه هفتم

سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به گزارش «شرق» با عنوان «بودجه بدون برنامه» که در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ منتشر شده، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

بودجه منطبق با برنامه هفتم

سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به گزارش «شرق» با عنوان «بودجه بدون برنامه» که در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ منتشر شده، توضیحاتی را ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

با همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مناسب‌ترین مسیر برای تدوین لایحه بودجه 1402 این بود که در هماهنگی و تطابق کامل با برنامه هفتم توسعه تدوین شود و موضوعات کلیدی امروز کشور و ارائه احکام مربوط به آنها به‌صورت هم‌زمان در برنامه هفتم توسعه و بودجه سالانه دیده شود. همین موضوع باعث «تغییر» در زمان‌بندی‌های قانونی در جهت تکمیل فرایند کارشناسی برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 است.

نویسنده گزارش در‌حالی مدعی تأخیر دولت در ارائه برنامه هفتم شده که نشان می‌دهد یا اطلاعی از روند قانونی در ارائه برنامه هفتم ندارد یا از اقدامات انجام‌شده در دولت بی‌خبر است و یا اینکه هدفی جز حمله به دولت به هر قیمتی ندارد؛ زیرا جلسات متعدد مطالعات تدوین برنامه هفتم توسعه از آبان سال 1400 و به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه با محوریت دو بازوی پژوهشی سازمان یعنی «مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری» و «مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی» برگزار و مطالعات و محاسباتی در سطوح کلان انجام و در نتیجه «۲۹ مطالعه جامع و کاربردی» تهیه شد.

همچنین سیاست‌های کلی برنامه هفتم مدت زمان زیادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در تاریخ 21/06/1401 توسط مقام معظم رهبری به دولت، ستاد تدوین برنامه هفتم در سازمان برنامه و بودجه جلسات خود را آغاز و برنامه هفتم وارد مرحله پایانی تدوین شد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مطالعات مربوط به تدوین برنامه هفتم توسعه از سال گذشته در سازمان برنامه و بودجه کشور و مراکز مطالعاتی این سازمان آغاز شده بود، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم، دولت تصمیم گرفت تا لایحه بودجه سال آتی را با این سیاست‌ها، مطالعات و اقدامات صورت‌گرفته در تدوین برنامه هفتم هماهنگ نماید.

البته سازمان برنامه و بودجه تمام توان کارشناسی خود را برای ادامه فرایند تدوین لایحه برنامه هفتم که از سال گذشته آغاز گردیده بود، بسیج نموده تا با کار شبانه‌روزی و جهادی به‌زودی پیش‌نویس این لایحه نیز برای تصویب هیئت وزیران و ارسال به مجلس شورای اسلامی آماده شود. لذا با توجه به گستردگی موضوع و نیاز به بررسی‌های کارشناسی، سازمان تلاش دارد تا در کمترین زمان ممکن و با بیشترین دقت لایحه برنامه هفتم تدوین و آماده شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها