|

ترانه علیدوستی آزاد شد

روایت اشک و لبخند

دیروز ظهر بود که زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی، اعلام کرد که وثیقه این بازیگر سینما پذیرفته شده و قرار است آزاد شود؛ خبری که بسیاری را خوشحال کرد.

روایت اشک و لبخند

گیسو فغفوری: دیروز ظهر بود که زهرا مینویی، وکیل ترانه علیدوستی، اعلام کرد که وثیقه این بازیگر سینما پذیرفته شده و قرار است آزاد شود؛ خبری که بسیاری را خوشحال کرد. اعضای خانواده، جمعی از سینماگران و تعدادی از دوستانش ساعت‌ها جلوی زندان اوین منتظر بودند. سرانجام از ساعت چهار گذشته بود که به پدر او اعلام شد ترانه علیدوستی به مکانی دیگر نزدیک ساختمان‌های آتی‌ساز منتقل شده و آزاد شده است. سینماگران و دوستانش به‌سرعت به مکان اعلام‌شده رفتند تا او را ببینند و در آغوش بگیرند. در‌این‌میان مردمی که ترانه را با دسته گل و صورت خندان می‌دیدند، کنار خیابان و در ماشین‌هایشان می‌ایستادند و نسبت به او ابراز احساسات می‌کردند.

همراهی سینماگران

دیروز از زمانی که اعلام شد وثیقه یک‌میلیاردی برای آزادی ترانه علیدوستی پذیرفته شده است، سینماگران به‌تدریج جمع شدند. حمید علیدوستی پدر، و همچنین عموی او به همراه چند نفر از اعضای خانواده‌اش و وکیلش «زهرا مینویی» جزء اولین حاضران بودند. همچنین علی منصور، مانی حقیقی، مهتاب کرامتی، سعید روستایی، هانیه توسلی، مهسا ابراهیم‌زادگان، مهتاب نصیرپور، سها نیاستی، مینا اکبری، ثمین مهاجرانی، مارال جیرانی، ناهید رضایی و همایون پایور، طلا معتضدی و تعدادی دیگر از سینماگران و دوستانش از دیگر منتظران آزادی او جلوی اوین بودند. جمع دوستان و همکاران ترانه به‌تدریج بیشتر و بیشتر می‌شد. مانی حقیقی که به‌تازگی فیلم سینمایی تفریق او با بازی «ترانه علیدوستی» در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده است، از جمله این افراد بود‌. سعید روستایی کارگردان فیلم «خواهران لیلا» که به همراه ترانه بر فرش قرمز جشنواره کن حاضر شده بود، از کسانی بود که در این مدت بارها در جلوی زندان حاضر شده بود. مهتاب کرامتی بازیگر شناخته‌شده که سال‌ها به‌عنوان سفیر یونیسف در ایران فعالیت می‌کرد و به‌تازگی در اعتراض به بی‌اعتنایی مسئولان یونیسف استعفا داده بود نیز از دیگران سینماگرانی بود که برای دیدن آزادی ترانه علیدوستی در جلوی زندان حاضر شده بود. هانیه توسلی که در کنار «ترانه علیدوستی» و سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی کمیته مستقلی برای پیگیری موارد «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» در سینما و تئاتر تشکیل داده‌اند نیز جزء حاضران بود. مهتاب نصیرپور بازیگر، ناهید رضایی مستندساز، مهسا ابراهیم‌زادگان به همراه کودکش، سها نیاستی، مینا اکبری، ثمین مهاجرانی، مارال جیرانی و... از دیگر حاضران و همراهان بودند. ترانه علیدوستی پس از آزادی مورد استقبال قرار گرفت و درحالی‌که دسته‌گل‌های مختلفی را دریافت می‌کرد، سعی می‌کرد از تمام کسانی که در طول بازداشتش در کنار خانواده‌اش بودند، تشکر کند. او سعی می‌کرد با روحیه‌ای بالا تمام احساسات را پاسخ دهد. او با مادرش «نادره حکیم‌الهی» که در شمال زندگی می‌کند نیز تلفنی صحبت کرد. او حتی وقتی در ماشین پدرش نشسته بود که برای دیدن فرزندش «حنا» برود نیز وقتی با درخواست عکس روبه‌رو شد، موافقت کرد. «ترانه علیدوستی» روز سه‌شنبه 13 دی‌ماه برای آخرین دفاع به شعبه سه دادسرای اوین رفته بود. پدرش «حمید علیدوستی» در این مدت به همراه دوستانش سعی کرده بودند با دیدار و گفت‌وگو با مقامات قضائی موجبات آزادی او را فراهم کنند؛ چرا‌که این بازیگر شناخته‌شده جهان نشان داده بود قصد خروج از کشور را ندارد و در تمام لحظات و بارهایی که برای ادای توضیحات خواسته شده بود، مراجعه می‌کرد و دلیلی برای بازداشت و دستگیری او وجود نداشت. 

19 روز بازداشت

در مدت دستگیری ترانه علیدوستی که ۲۶ آذر در منزلش و در حضور دخترش اتفاق افتاده بود، او در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد. برخی اتهام‌ها به او زده شد که به‌سرعت تکذیب شد. مانند اکانتی که به او نسبت دادند و بعد از چند روز صاحب آن حساب در توییتر و شبکه‌های اجتماعی با صدای یک مرد حاضر شده و صحبت کرده بود. در این مدت سینماگران جهان و مدیران جشنواره‌های مختلف به شکل‌های مختلف نسبت به این بازداشت واکنش نشان دادند و بیش از ۶۰۰ هنرمند جهانی خواستار آزادی ترانه علیدوستی از زندان شدند. اما تامپسون، جسیون موموآ، جرمی آیرنز، کیت وینسلت، ماریون کوتیار، ایان مک‌کلن، ایزابل هوپر، استیو مک‌کویین و پدرو آلمادوار، پنه‌لوپه کروز، ژولیت بینوش، آلفونسو کوارون و کن لوچ، اصغر فرهادی و ... ‌و مدیران جشنواره‌های تورنتو، لندن، کن و ... از کسانی بودند که درخواست آزادی او را داشتند. همچنین در این مدت سینماگرانی مانند بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، شهاب حسینی، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، نگار جواهریان، علی سرابی، مستانه مهاجر، لیلی رشیدی و مرتضی فرشباف از سینماگرانی بودندکه در این مدت جلوی زندان پیگیر وضعیت بازداشت او بودند. ترانه علیدوستی بی‌تردید یکی از مهم‌ترین زنان سینماگر ایران است که در جهان نیز شناخته ‌شده و فیلم فروشنده با بازی او برنده جایزه اسکار شده است. ترانه علیدوستی بارها نشان داده است قلبش برای ایران می‌تپد و بهبود شرایط دختران و زنان ایرانی برایش مهم است و تمام تلاش خود را می‌کند تا قدمی در این راه بردارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها