|

ادامه بازداشت ترانه علیدوستی

دوست نداریم حتی یک هنرمند بازداشت شود

دیروز نیز جمعی از هنرمندان سینما در اعتراض به بازداشت «ترانه علیدوستی» در جلوی زندان اوین حاضر شدند. گفته شده که بهمن فرمان‌آرا، علی مصفا، لیلی رشیدی، پانته‌آ بهرام، ستاره اسکندری، بهناز جعفری، گلاره عباسی، ثمین مهاجرانی، سحر مصیبی، مستانه مهاجر و میترا حجار از‌جمله این سینماگران هستند.

دوست نداریم حتی یک هنرمند بازداشت شود

دیروز نیز جمعی از هنرمندان سینما در اعتراض به بازداشت «ترانه علیدوستی» در جلوی زندان اوین حاضر شدند. گفته شده که بهمن فرمان‌آرا، علی مصفا، لیلی رشیدی، پانته‌آ بهرام، ستاره اسکندری، بهناز جعفری، گلاره عباسی، ثمین مهاجرانی، سحر مصیبی، مستانه مهاجر و میترا حجار از‌جمله این سینماگران هستند.

یک روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، او در تماس کوتاه تلفنی با پدرش گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوین است و از پدرش خواسته داروهایش را به زندان تحویل دهد. هنوز برای ترانه علیدوستی پرونده‌ای تشکیل نشده و وقتی شماره پرونده‌ای نباشد، پیگیری خاصی از طرف خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین ویدئویی از حضور شهاب حسینی، یکی دیگر از سینماگران که همکاری‌های زیادی با ترانه علیدوستی در پروژه‌های موفق سینمایی نظیر فیلم برنده اسکار «فروشنده» و... داشته، نیز در مقابل زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گفته شد تأکید شده بود در حمایت از خانم علیدوستی به آنجا رفته است.

شهاب حسینی و اعتراض مجلس

شهاب حسینی همچنین چندی پیش در متنی از نمایندگان مجلس خواسته بود که صدای مردم باشند. باشگاه خبرنگاران اما به نقل از روابط‌عمومی مجلس در واکنش به اظهارات شهاب حسینی بیانیه‌ای منتشر کرده است. در متن این خبر، با رد ادعای دروغین درخواست اعدام دستگیر‌شدگان اغتشاشات اخیر، خواستار اصلاح اظهارات این هنرمند از سوی او شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «آقای سیدشهاب‌الدین حسینی هنرمند سرشناس و توانمند کشورمان، اخیرا در فیلمی که از او در فضای مجازی منتشر شده، ادعا می‌کند که «۲۷۷ نماینده مجلس خواستار حکم اعدام برای دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر شده‌اند» و سپس با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس در حقیقت نماینده مردم هستند، از آنها خواسته که «صدای مردم» باشند. واقعیت این است که ادعایی که آقای حسینی مطرح می‌کند، ادامه جمله جعلی و دروغینی است که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند درباره بیانیه ۲۲۷ نفر از نمایندگان ساخته و پرداخته‌اند و همان‌طور که پیش‌از‌این بار‌ها توضیح داده شده، این جمله جعلی که «نمایندگان خواستار اعدام دستگیرشدگان هستند» در این بیانیه نیامده و هیچ ارتباطی به این بیانیه و محتوای آن ندارد».

دوست نداریم هنرمندی بازداشت شود

از سوی دیگر معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای با سایت خبری جوان درباره شرایط کنونی هنرمندان اظهار نظر کرده است. «یاسر احمدوند» به سؤال «با توجه به برخوردهایی که با برخی ستاره‌ها شده، شما ادامه روند را مطلوب می‌دانید یا نه؟ و آیا توصیه خاصی دارید؟» چنین پاسخ داد: «تلاش قوه قضائیه این است که تا جایی که امکان دارد، برخورد قضائی صورت نگیرد، مگر در موارد محدودی که برای ورود‌کردن احساس نیاز کرده است و قوه قضائیه باید توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقه‌مند است که همه فعالان فرهنگی و هنری در شرایط مناسب به کارشان برگردند و دوست نداریم حتی یک هنرمند هم بازداشت شود یا در زندان باشد؛ این به‌هیچ‌وجه مورد علاقه و تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست؛ مگر جرائمی غیر از جرائم فرهنگی و هنری متوجه آنان باشد که در اینجا مرجع تشخیص، قوه قضائیه است». او همچنین درباره پرسش دیگر خبرنگار جماران درباره اینکه چه اقداماتی برای حفظ احترام هنرمندان انجام شده است، گفت: «در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، به واسطه ارتباط خوب با ناشران و نویسندگان تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد، فضایی برای ورود قوه قضائیه ایجاد نشود، همه تلاش ما این بوده که در این فضا کار هیچ فعالی به حوزه‌های قضائی نیفتد. پلمب اخیر «نشر چشمه»، بدون هماهنگی با وزارت ارشاد بود و بعد از اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد، تلاش ما این بوده که هرچه زودتر مشکل این کتاب‌فروشی حل شود و فعالیت عادی خود را از سر بگیرد و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها