|

پس از ماه‌ها توقف مذاکرات برجامی، اردن گره‌های وین را خواهد گشود؟

پالس‌های برجامی از بحرالمیت

اردن، بحرالمیت، هتل کیمپنسکی، صبح روز گذشته میزبان مذاکراتی بود که یکی از مهم‌ترین وقایع خبری را حول بن‌بست حاکم بر دیپلماسی برجامی رقم زد.

پالس‌های برجامی از بحرالمیت

 وحیده کریمی: اردن، بحرالمیت، هتل کیمپنسکی، صبح روز گذشته میزبان مذاکراتی بود که یکی از مهم‌ترین وقایع خبری را حول بن‌بست حاکم بر دیپلماسی برجامی رقم زد.

نشستی که در حاشیه اجلاس بغداد ۲ برگزار شد تا وزیر امور خارجه کشورمان به همراه هیئت همراه و باقری‌کنی که یک روز قبل از وزیر ‌ برای گفت‌وگو با مورا به اردن رفته بود، به اتاق جوزپ بورل برود و سکان مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها را که چندین ماه بود متوقف شده، در دست بگیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «شرق»، در این دیدار که پیش از اجلاس بغداد ۲ پشت درهای بسته برگزار شد، حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و ۱+۴، گمانه‌زنی‌ها برای گشایشی در بن‌بست مذاکرات را تقویت کرده‌؛ آن‌هم در شرایطی که بحران سردی روابط ایران و کشورهای اروپایی، سایه سنگینی بر پرونده‌ هسته‌ای ایران انداخته است.

بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع تحریم در نشست دو‌ساعته امیرعبداللهیان با بورل، اهم موضوعات محل بحث روز گذشته در این جلسه بود؛ هرچند گلایه وزیر امور خارجه کشورمان از مواضع تند اروپایی‌ها در رابطه با اعتراضات اخیر و دخالت در امور داخلی ایران از قلم نیفتاد و اعتراض ایران بابت تحریم‌های غیرقانونی به طرف اروپایی اعلام شد.

در این ملاقات، امیرعبداللهیان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. وزیر خارجه کشورمان در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد. وی حمایت از حقوق بشر را جزء اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی دانسته و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران، از‌جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تأکید بر راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هرگونه سوءتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد. جوزپ بورل نیز در این ملاقات با تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای را جدا از سایر موضوعات در دستور کار دو طرف دانست و بر عزم اتحادیه برای پیشبرد و به نتیجه رساندن مذاکرات وین تأکید کرد. بورل پس از دیدار با امیرعبداللهیان در توییتی در توضیح ماحصل نشست ضروری خود با وزیر خارجه کشورمان از توافق برای احیای برجام خبر داد و نوشت: «توافق کردیم برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم».

او همچنین نوشته است: در بحبوحه وخامت روابط میان ایران و اتحادیه اروپا، دیداری ضروری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در اردن داشتم.

بورل در ادامه مواضع مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در امور داخلی کشورمان و با تکیه بر ادعای اثبات‌نشده آنها مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین افزود: «(در این دیدار) بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید شد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها