|

شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی طبق قوانین

اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی طبق مقررات خاصی امکان‌پذیر است. به‌طورکلی اخذ اقامت هر کشوری باید طبق قوانین انجام شود و هرگز نمی‌توان جلوتر از چیزی که در قانون در نظر گرفته شده است، اقدامی کرد. در نتیجه نباید فریب بعضی از تبلیغات یا پیشنهادهای افراد سوءاستفاده‌گر را خورد. شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی را با کمک یک وکیل متخصص بهتر می‌توانید درک کنید؛ اما ما هم در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی طبق مقررات خاصی امکان‌پذیر است. به‌طورکلی اخذ اقامت هر کشوری باید طبق قوانین انجام شود و هرگز نمی‌توان جلوتر از چیزی که در قانون در نظر گرفته شده است، اقدامی کرد. در نتیجه نباید فریب بعضی از تبلیغات یا پیشنهادهای افراد سوءاستفاده‌گر را خورد. شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی را با کمک یک وکیل متخصص بهتر می‌توانید درک کنید؛ اما ما هم در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

اخذ تابعیت و اقامت در ایران یعنی چه؟

معنی اخذ اقامت و تابعیت ایران در مقابل معنای تبعه ایرانی تعریف می‌شود. به‌این‌صورت که تبعه ایرانی یعنی‌ تمام افراد ساکن کشور ایران به‌جز افرادی که تابعیت غیرایرانی آنها مسلم شده باشد. تعریف تابعیت به خودی خود منجر به پدیدآمدن حقوق مادی، معنوی و‌ سیاسی برای افراد می‌شود. حقوق یک فرد که تابعیت کشوری را دارد، بر گردن حکومت آن کشور است. تابعیت هر کشوری به دو صورت امکان‌پذیر است؛ اول اینکه فرد به‌واسطه خون یا خاکی که در آن متولد شده است، تابعیت ذاتی پیدا می‌کند و خود فرد در گرفتن آن تابعیت نقشی ندارد. در حالت دوم اخذ تابعیت یک کشور به شکل اکتسابی و به خواست مستقیم خود فرد است؛ مثلا از طریق ازدواج.

اخذ تابعیت و اقامت در ایران به شکل ذاتی

گفتیم اخذ اقامت و تابعیت ایران از طریق روابط خونی و تولد در خاک ایران، می‌تواند تابعیت ایران را برای فرد به همراه داشته باشد. می‌خواهیم راجع به این مسئله بیشتر توضیح دهیم. تابعیت ایرانی از طریق خون یعنی پدر آن فرد ایرانی باشد. حتی اگر آن فرد در خارج از ایران متولد شده باشد، باز‌هم یک ایرانی‌الاصل است. (تولد مشروع). تابعیت ایرانی از طریق خاک یعنی آن شخص در ایران متولد شده باشد؛ حتی اگر پدر و مادر آنها نامعلوم باشند (کودکان بی‌سرپرست و مشروع). گاه می‌توان ترکیب تابعیت خون و خاک را با هم داشت. به معنی اینکه اگر کودکی از پدر و مادری غیر‌ایرانی اما در خاک ایران متولد شده باشد، تبعه ایران است (به‌جز فرزندان دیپلمات‌ها و نمایندگان خارجی یک کشور). اگر کودکی پدرش غیر‌ایرانی باشد؛ اما در ایران متولد شده باشد و بعد از رسیدن به ‌۱۸ سال، یک سال تمام در ایران زندگی کرده باشد، می‌تواند تبعه ایران باشد.

شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی چگونه است؟

اخذ اقامت و تابعیت ایران برای هر فرد خارجی می‌تواند متفاوت از فرد دیگری باشد. به عبارتی برای گرفتن تابعیت ایرانی می‌توان راه‌های مختلفی را پیشنهاد داد. در ماده ۹۷۶ قانون مدنی، به این نکته اشاره شده است که افراد غیرایرانی می‌توانند از طریق روش‌های اکتسابی مانند ازدواج و تجارت یا تحصیل در ایران اقامت ایران را بگیرند.

اخذ اقامت ایران از طریق ازدواج

یکی از شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی، ازدواج با فرد ایرانی است. بعد از ازدواج باید پرونده‌ای برای این زوج تشکیل شده و از سوی کارشناس بررسی شود. سپس از آنها مصاحبه گرفته شده و بعد از دریافت پروانه زناشویی باید به پلیس و اداره ثبت احوال و اسناد مراجعه کنند. بعد از این مراحل دفترچه رسمی ازدواج برای آنها صادر و مشخصات هویتی در شناسنامه‌ها ثبت خواهد شود.

اخذ تابعیت ایران از طریق تجارت و سرمایه‌گذاری

اخذ اقامت و تابعیت ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، با کمک سرمایه‌گذاری در ایران هم امکان‌پذیر شده است. به این شکل که افراد غیر‌ایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در حدود ۲۵۰ هزار یورو در ایران اقامتی پنج‌ساله را اخذ کنند. این مبلغ یا مبلغ‌های معادل آن البته با ارزهای دیگر، حداقل مبلغ مورد نیاز است. اتباع خارجی علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن یا اوراق مشارکت می‌توانند این مبلغ را در بانک‌های ایران هم سپرده‌گذاری کنند و اقامت پنج‌ساله بگیرند.

اخذ اقامت و تابعیت ایران از طریق کار

شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی از طریق کار یا ثبت شرکت در ایران هم امکان‌پذیر است. افرادی مانند مهندسان، پزشکان و کارگران خارجی می‌توانند از طریق کسب‌و‌کار تابعیت ایرانی بگیرند. ثبت شرکت در ایران و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک غیرایرانی را تبعه ایران کند. به‌طور‌کلی بهتر است در نظر داشته باشید که اگر بخواهید به هرکدام از روش‌های مذکور اقدام به اخذ تابعیت ایرانی کنید، باید از مشورت یک وکیل خوب بهره ببرید. با وجود اینکه تمام این راه‌ها قانونی‌اند؛ اما در پیشبرد موفق آنها نیاز به توجهات خاصی هست که شاید فقط یک وکیل می‌تواند از چندوچون آنها به‌خوبی آگاه باشد.

مدت‌زمانی که برای گرفتن اقامت در ایران لازم است

اخذ اقامت و تابعیت ایران زمان‌بر است. به‌هر‌حال برای گرفتن اقامت هر کشوری نیاز به بررسی‌های حقوقی و امنیتی وجود دارد. در ایران هم وضع به همین منوال است. در این پروسه وزارتخانه‌هایی مانند وزارت کشور دخیل هستند و ممکن است این پروسه بین شش ماه تا یک سال زمان نیاز داشته باشد.

نکته مهم درباره اخذ اقامت ایرانی برای فرزندانی با پدر خارجی و مادر ایرانی شرایط اخذ اقامت و تابعیت ایران برای اتباع خارجی که از پدری غیر‌ایرانی و مادری ایرانی متولد شده‌اند، دو حالت است: اول) برای فرزندان زیر ۱۸ سال: مادر ایرانی باید برای صدور شناسنامه ایرانی فرزند خود اقدام کند (این مسیر به طور الکترونیکی در سامانه اتباع و مهاجران خارجی قابل‌دسترسی است. باید فرم‌ها و مدارک مورد نیاز پر و تکمیل شوند). دوم) برای فرزندان بالای ۱۸ سال: اخذ اقامت و تابعیت ایران برای این افراد به این شکل است که خود فرد بعد از این سن می‌تواند پرونده خود را پیگیری کند (اگر تا قبل از آن هیچ اقدامی صورت نگرفته باشد). اگر مادر او قبل از ۱۸‌سالگی اقدام به گرفتن شناسنامه ایرانی کرده باشد، در ۱۸‌سالگی می‌تواند خود شخص پیگیر پرونده خود بشود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها