|

موافقت آمریکا با تجهیز اوکراین به پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی

دولت ایالات متحده با ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین موافقت کرده است. آسوشیتدپرس این خبر را به‌ نقل از سه منبعی نوشت که نخواسته‌اند نامشان فاش شود. به‌ گفته این سه منبع، احتمالا خبر ارسال سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین امروز به‌ صورت رسمی اعلام خواهد شد.

دولت ایالات متحده با ارسال سامانه دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین موافقت کرده است. آسوشیتدپرس این خبر را به‌ نقل از سه منبعی نوشت که نخواسته‌اند نامشان فاش شود. به‌ گفته این سه منبع، احتمالا خبر ارسال سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین امروز به‌ صورت رسمی اعلام خواهد شد. منابع این خبرگزاری در عین‌ حال گفتند احتمال دارد ارسال این سامانه از طریق یک کشور ثالث به اوکراین انجام شود. در صورت تحویل این سامانه به اوکراین، تغییری چشمگیر در توانایی‌های اوکراین برای مقابله با روسیه ایجاد خواهد شد. پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به کشورهای غربی فشار آورده بود که تسلیحات پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهند تا این کشور بتواند زیرساخت‌های انرژی خود را در برابر حمله‌های هوایی روسیه حفظ کند. به همین جهت، ارسال سامانه موشک‌های زمین‌به‌زمین پاتریوت و همچنین انواع سیستم‌های دفاعی که کشورهای غربی به اوکراین ارسال می‌کنند، به این کشور در دفع حمله‌های هوایی روسیه کمک خواهد کرد.

زلنسکی در جلسه‌ای مشترک با رهبران هفت کشور صنعتی جهان، خطاب به این گروه از کشورها گفت: اوکراین در حال حاضر به موشک‌های دوربرد، سامانه دفاع موشکی، نفربرهای مدرن و سامانه‌های دفاع هوایی با فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد. بر اساس گفته‌های زلنسکی، نیروهای روسیه همچنان در موشک و آتش توپخانه نسبت به نیروهای اوکراینی برتری دارند. زلنسکی در توضیح این امر که چرا دولت‌های کشورهای غربی باید این تجهیزات نظامی پیشرفته را در اختیار اوکراین قرار دهند، گفت نجات زیرساخت‌های انرژی اوکراین از حمله‌های موشکی روسیه، کل اروپا را از خطر دور می‌کند.

در ماه‌های اخیر روسیه حمله‌های هوایی سنگینی را به اوکراین تحمیل کرده است. اوکراین و متحدان غربی‌اش می‌گویند روسیه در این حملات مراکز غیرنظامی و تولید انرژی را هدف قرار داده است و به همین دلیل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می‌کنند. هم‌زمان با افزایش کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، دیوید پتریوس، رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، گفته است تقویت «قدرت اصلی» و «اراده» ارتش ایالات متحده برای مقابله با چین و افزایش کمک به اوکراین باید از اولویت‌های اصلی لایحه دفاعی سالانه ایالات متحده باشد.

پتریوس، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که ۳۷ سال در ارتش خدمت کرده است، در انجمن امنیتی «آسپین» در واشنگتن، با فاکس‌نیوز درباره اولویت‌های اصلی که باید در لایحه اختیارات دفاع ملی گنجانده شود، مصاحبه کرد. پتریوس گفت: «مهم‌ترین اولویت برای کشور که باید در لایحه اختیارات دفاع ملی گنجانده شود، روابط ایالات متحده و غرب با چین و همه چیز‌هایی است که به منطقه هند و اقیانوس آرام مربوط می‌شود؛ از‌جمله تحول در قابلیت‌های خدمات نظامی و تقویت اراده ایالات متحده آمریکا». پتریوس با اشاره به وضعیت اوکراین گفت ضعف‌های زیادی در موضوع بازدارندگی وجود دارد و ایالات متحده باید قابلیت‌های نظامی‌اش را به شکلی تغییر دهد که بازدارندگی را تقویت کند. او افزود: «البته بازدارندگی از یک سو‌ به ارزیابی یک دشمن بالقوه از توانایی‌های شما و از سوی دیگر، تمایل شما به استفاده از این توانایی‌های آنها بستگی دارد». این ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده آمریکا با اشاره به لایحه اختیارات دفاع ملی گفت: ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند تردیدی در توانایی‌هایش ندارد و ما کارهای زیادی برای انجام‌دادن داریم. پتریوس گفت که «اراده» ایالات متحده برای رهبری در صحنه جهانی، به‌ویژه در زمان جنگ روسیه علیه اوکراین و پیامدهای خروج از افغانستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. او افزود: حمایت از اوکراین اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا ایالات متحده باید نشان دهد که می‌تواند و می‌خواهد جهان را رهبری کند و اراده انجام این کار را دارد. رئیس سابق سیا با اشاره به اینکه کمک به اوکراین اولویت اصلی است، گفت ایالات متحده تاکنون «مقدار خیره‌کننده‌ای» به اوکراین کمک کرده است. آمریکا در مجموع بیش از ۱۹ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و ۱۳ میلیارد دلار کمک اقتصادی در سال گذشته به کی‌یف رسانده است. او افزود اوکراین به خوبی از این کمک‌ها استفاده می‌کند و اکنون ارتشی دارد که بزرگ‌تر و توانمندتر از روسیه است. او تأکید کرد که این وضعیت غیرقابل برگشت است و پوتین و روسیه نمی‌توانند در این مورد کاری انجام دهند. پتریوس همچنین گفت که اولویت اصلی در لایحه اختیارات دفاع ملی توسعه «قدرت اصلی» ارتش آمریکاست که به معنای مراقبت از سربازان آمریکایی و خانواده‌های آنهاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها