|

تجربه کم‌توانی 15 درصد مردم

هرساله در تاریخ سوم دسامبر «روز جهانی معلولان» گرامی داشته می‌شود و این مناسبت بین‌المللی اخیرا با عنوان «روز جهانی کم‌توانان» نیز معرفی شده است.

تجربه کم‌توانی 15 درصد مردم

ایسنا: هرساله در تاریخ سوم دسامبر «روز جهانی معلولان» گرامی داشته می‌شود و این مناسبت بین‌المللی اخیرا با عنوان «روز جهانی کم‌توانان» نیز معرفی شده است.

این روز جهانی برای برجسته‌کردن مشکلاتی که افراد دارای معلولیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به منظور حمایت از رفاه و حقوق اساسی آنها گرامی داشته می‌شود. انتخاب این مناسبت همچنین برای تشویق افزایش همسان‌سازی افراد دارای معلولیت در جنبه‌های اجتماعی-سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زندگی است.

شعار امسال (۲۰۲۲) این روز جهانی نیز «راه‌حل‌های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر: نقش نوآوری در ایجاد جهانی در دسترس و برابر» تعیین شده است. روز جهانی کم‌توانان در سال جاری بر نیاز به راه‌حل‌های نوآورانه برای کمک به ایجاد یک مدل توسعه فراگیر به منظور کمک به افراد دارای معلولیت تمرکز خواهد کرد.

بنا بر تازه‌ترین آمار، ۱۵ درصد از جمعیت جهان یا بیش از یک میلیارد نفر، نوعی از معلولیت را تجربه می‌کنند و شیوع ناتوانی در کشورهای در حال توسعه نیز بیشتر است.

همچنین از آنجایی که کووید ۱۹ همچنان تأثیرات گسترده‌ای در سراسر جهان دارد، مهم است که توجه داشته باشیم که چگونه افراد دارای معلولیت تحت تأثیر این بیماری همه‌گیر هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ چهار اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی روز سوم دسامبر را به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت تعیین کرد. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، معلولیت مفهومی پیچیده و چندوجهی است. معنای آن در کشورهای مختلف در امتداد ساختارهای سیاسی و اجتماعی متعدد، متفاوت است. شناسایی ناتوانی‌هایی مانند چالش‌های فیزیکی و... آسان است اما شناسایی ناتوانی‌هایی مانند بیماری روانی، ناتوانی‌های یادگیری خاص، اختلالات شنوایی یا اوتیسم بدون آموزش مناسب نسبتا دشوار و پیچیده است. از این رو، ناتوانی در جایی پیچیده‌تر است که افراد علائم ظاهری آن را نداشته باشند. ناتوانی، به عبارت ساده، یک وضعیت جسمی، روانی یا هر دو است که حرکت، فعالیت یا حس ادراک افراد را محدود می‌کند.

در این روز جهانی به ارتقای حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت در هر سطح از جامعه و توسعه و افزایش آگاهی از وضعیت افراد دارای معلولیت در همه ابعاد زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنها پرداخته می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت به این تلاش می‌پیوندد تا اهمیت تأمین حقوق افراد دارای معلولیت را تقویت کند. معلولان باید در همه جنبه‌های زندگی خود با هیچ مانعی روبه‌رو نشوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها