|

هوشیاری و انسجام 2 فاکتور مهم برای شکست آمریکا

اولین دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی که از سوی فیفا عنوان بازی قرن را نیز یافت، به جام جهانی۱۹۹۸ فرانسه برمی‌گردد و اکنون دومین دیدار رسمی دو تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در اولین سال از قرن ۱۵ هجری شمسی برگزار می‌شود.

هوشیاری و انسجام 2 فاکتور مهم برای شکست آمریکا

عبدالله دارابی: اولین دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی که از سوی فیفا عنوان بازی قرن را نیز یافت، به جام جهانی۱۹۹۸ فرانسه برمی‌گردد و اکنون دومین دیدار رسمی دو تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در اولین سال از قرن ۱۵ هجری شمسی برگزار می‌شود.

 اهمیت اولین تقابل ایران و آمریکا در جام جهانی ۹۸ فرانسه از منظر دنیای سیاست و فوتبال به واسطه روابط تیره سیاسی ۲۰‌ساله دو کشور بود و مسائل فنی و فوتبالی تأثیر بسیار کمتری بر توجه خاص جهانیان و حتی دو کشور به آن بازی داشت و حتی عنوان بازی قرن ازسوی فیفا به آن بازی ناشی از اهمیت سیاسی آن بود، وگرنه هیچ‌کدام از دو تیم جزء قدرت‌های فوتبال دنیا نبودند که از این جهت بازی قرن معرفی شود. اما حساسیت و اهمیت مصاف دو تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ علاوه بر تنش‌های سیاسی دو کشور که نسبت به ۲۴ سال قبل به مراتب تشدید شده است، به دلیل نقش مستقیم این بازی در صعود یکی از دو تیم به مرحله دوم جام جهانی، ناشی از خود فوتبال نیز هست؛ بنابراین مصاف دو تیم در هشتم آذر که به لحاظ سیاسی و فوتبالی به‌مراتب حساس‌تر و مهم‌‌تر از مصاف اول دو تیم در جام جهانی فرانسه است، در قرن کنونی شرایط ویژه‌تری برای کسب عنوان بازی قرن خواهد داشت!

 در عالم واقعیت مسائل سیاسی بین دو کشور این بازی را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و می‌دهد و توجه ویژه دنیا به این بازی -‌که یک‌چندم این توجه را به سایر بازی‌های ایران و آمریکا مقابل رقبایشان ندارد- دلیلی بر این مدعاست. یقینا توجه دو کشور نیز به این بازی ویژه‌تر است و نگاهشان هم متفاوت‌تر نسبت به سایر بازی‌های تیم ملی‌شان!

حریف ما، تیم فوتبال آمریکا، در دو بازی قبلی، تیمی جوان و دونده نشان داد، با میل به بازی هجومی و البته فقدان مهاجمی تمام‌کننده! آنها در تقابل با ایران، به خاطر نیاز مبرمشان به برد از همان ابتدا هجومی خواهند بود و چون فقط شکست ایران ضامن صعودشان است، میل به هجومشان بیشتر از تیم ملی ما خواهد بود؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین فاکتور مورد نیاز ما در این بازی، هوشیاری و تمرکز بالاست تا ابتدا حریف را کنترل کنیم و سپس با ضدحملات کوبنده و سریع دنبال گل‌زنی باشیم؛ چراکه برخلاف یانکی‌ها، تیم ایران با کسب تساوی هم شانس صعود را دارد. البته این بدان معنا نیست که به بازی تدافعی روی بیاوریم؛ زیرا پیروزی بر آمریکا از جمیع جهات برای ما حائز اهمیت است، بلکه مراد مطلب، رعایت «اهم و مهم» برای غافلگیرنشدن و کسب پیروزی در این بازی است. کنترل بازی حریف و متعاقب آن استفاده از ضدحملات با برنامه، به‌ویژه اگر به فروریختن دروازه آمریکا منجر شود، می‌تواند بار روانی منفی نیز برای آنها داشته باشد و به لحاظ فنی و روانی تیم ایران را در موقعیت برتر برای دستیابی به گل‌های بعدی قرار دهد. البته بعید نیست کی‌روش با طرح و ترفندی جدید آمریکایی‌ها را در زمین غافلگیر کند ولی آنچه نباید فراموش شود حفظ اصل تمرکز و هوشمندی در سراسر دقایق بازی است. 

لازم به ذکر است که با توجه به احتمال تأثیرپذیری فیفا از قدرت‌های سیاسی در چنین دیدارهایی (ولو به میزان کم)، نحوه قضاوت‌های متئو لاهوز و عادت به اعتراض برخی بازیکنانمان به داوری و شکست دو نماینده دیگر آسیا (ژاپن و عربستان) برابر کاستاریکا و لهستان بعد از بردشان مقابل دو قدرت فوتبال دنیا یعنی آلمان و آرژانتین، ممکن است موجب نگرانی‌هایی برای ما شود که رعایت دقیق اصل فوق می‌تواند تا حدود زیادی این نگرانی‌ها را رفع کند. انسجام، جنگندگی و وحدت تیمی مانند دیدار با ولز، می‌تواند به پیروزی تیم ایران منجر شود. باشد که هشتم آذر ۱۴۰۱ مانند هشتم آذر ۱۳۷۶ برای ملت ایران و فوتبال ملی ما شادی‌آور و ماندگار باشد و ملی‌پوشانمان با تلاش و جنگندگی و شکست آمریکا و صعود به مرحله دوم جام جهانی افتخاری دیگر را در تاریخ فوتبال ملی ایران ثبت کنند. امیدواریم احتمالات فوتبالی نیز به نفع تیم ملی ایران به منصه ظهور برسد تا با صعود به عنوان صدرنشین گروه، این افتخار بزرگ‌تر و دلچسب‌تر شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها