|

در حاشیه شورای شهر تهران چه گذشت

دوری از افراط و تفریط در بلندمرتبه‌سازی

قرار بود دومین گزارش نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در صحن شورای شهر تهران ارائه شود؛ حوزه پرچالشی که بخش زیادی از تذکرات اعضای شورای شهر تهران در یک سال گذشته را به خود اختصاص داده، از اتوبوس‌های فرسوده‌ای که مسافران‌شان را در نیمه راه پیاده می‌کنند تا واگن‌های مترویی که به دلیل فرسودگی دچار حادثه می‌شوند و گلایه‌های پی‌در‌پی که هنوز خبری از پر‌شدن انبارهای قطعه یدکی مترو نیست.

دوری از افراط و تفریط در بلندمرتبه‌سازی
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: قرار بود دومین گزارش نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در صحن شورای شهر تهران ارائه شود؛ حوزه پرچالشی که بخش زیادی از تذکرات اعضای شورای شهر تهران در یک سال گذشته را به خود اختصاص داده، از اتوبوس‌های فرسوده‌ای که مسافران‌شان را در نیمه راه پیاده می‌کنند تا واگن‌های مترویی که به دلیل فرسودگی دچار حادثه می‌شوند و گلایه‌های پی‌در‌پی که هنوز خبری از پر‌شدن انبارهای قطعه یدکی مترو نیست.

اما این گزارش در صحن شورای شهر تهران ارائه نشد و تنها در جلسه هم‌اندیشی اعضا با معاون جدید حمل‌ونقل بررسی شد.

براساس گزارش تهیه‌شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه برخی از پروژه‌های این حوزه پیشرفت‌شان نزدیک به صفر بود که براساس اعتبار تخصیص‌یافته این ارزیابی انجام شده؛ اما به گفته مدیران این حوزه این پروژه‌ها پیشرفت داشته؛ اما هنوز عملکرد مالی آنها به ثبت نرسیده؛ موضوعی که در نخستین گزارش نظارتی شورای شهر در حوزه عمران هم بیان شد و پاسخ معاون عمرانی به گلایه از عدم پیشرفت برخی پروژه‌ها این بود که برخی از پیمانکاران کار را شروع کرده؛ اما هنوز پولی دریافت نکرده‌اند. قرار است این گزارش نظارتی تکمیل و روز یکشنبه به صحن شورا بیاید.

روز گذشته بیشترین اظهارنظر مسئولان در حاشیه صحن شورای شهر تهران بیان شد. در روزی که آسمان تهران خاکستری بود و دبستان‌های تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، درخصوص وضعیت آلودگی هوا گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری آلودگی هواست و دولت نیز به این موضوع توجه دارد و تلاش کرده تا همکاری‌هایی برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

او با اشاره به آلودگی ۲۰‌درصدی موتورسیکلت‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل که در مقابله با آلودگی هوا نقش دارد، حمل‌ونقل عمومی است که در وهله اول مترو و بعد از آن اتوبوس جایگاه بالایی دارد که در این زمینه با اینکه کارهایی انجام شده اما کارهای زیادی پیش‌رو داریم. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتبار مترو رقم کمی نیست و ما هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم که آیا خرید و عقد قرارداد با شرکت‌های سازنده خارجی انجام شود یا خیر، گفت: بخش زیادی از واگن‌ها در داخل کشور ساخته می‌شوند و ما باید تلاش کنیم تا با کمک سازمان برنامه و بانک مرکزی قراردادهای این حوزه به سرانجام برسد؛ چرا‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

شهردار تهران هم درحالی‌که از نشست مشترک با رئیس کل دادگستری استان تهران باز‌می‌گشت، در راهروی شورای شهر تهران به جمع خبرنگاران آمد به سؤالات آنها پاسخ داد.

  بازطراحی شهر بر مبنای حمل‌ونقل عمومی

او در پاسخ به اظهارات نگران‌کننده‌ای که خبر از ایده بلندمرتبه‌سازی در 50 درصد از سطح شهر تهران در قالب طرح تی‌او‌دی می‌داد گفت:‌ تهران از مشکل ترافیک رنج می‌برد و بیشترین موضوعی که شهروندان از آن ناراضی هستند، ترافیک است. آنها از آلودگی هوا و بدمسکنی و بی‌مسکنی و از توزیع نامناسب خدمات در شهر تهران و از ارائه خدمت در حوزه حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برند. موضوع دیگر هم بحث بی‌هویتی معماری شهر تهران است و ناایمنی ساختمان‌های شهر تهران و 12 هزار هکتار بافت ناپایدار داریم، همه این اشکالات را در کنار هم قرار دهیم، به راه‌حلی می‌رسیم که ما را از همه این اشکالات رهایی ببخشد، نوسازی و بازطراحی شهر بر محور حمل‌ونقل عمومی است.

او تأکید کرد که قرار نیست در نیمی از شهر تهران بلندمرتبه‌سازی شود. زاکانی توصیه می‌کند که باید از افراط و تفریط دوری کرد و نه در کوچه‌های شش‌متری بلندمرتبه‌سازی کرد و نه در فضاهایی که مناسب است ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته نشود؛ بلکه باید در مکان مناسب ساختمان مناسب ساخت تا رفاه و ایمنی شهروندان فراهم شود.

  چرا مدیران مترو تغییر کردند؟

او همچنین درباره تغییر و تحول صورت‌گرفته در دو مجموعه شرکت بهره‌برداری مترو و همچنین شرکت اتوبوس‌رانی گفت: ابتدا باید به یک موضوع اشاره کنم و آن این است که ما در ابتدای مدیریت جدید نگاه‌مان به مسئولیت تفاوت‌های چندانی با روش‌های متداول داشت و هر مدیری را که انتخاب کردیم، برای او حکم یک‌ساله صادر کردیم. شهردار تهران درخصوص محسنات صدور حکم یک‌ساله توضیح داد: براساس‌این مدیران و معاونان شهرداری تهران مکلف هستند در چارچوب وظایف تعیین‌شده پاسخ‌گو باشند و با این رویه کار در شهرداری تهران آغاز شد. انتخاب مدیران شهری بر‌اساس یک برنامه‌ریزی ارزیابی‌شده صورت گرفت؛ به‌طوری‌که بالغ بر 900 نفر از طریق کانال ارزیابی، بررسی و از این طریق 124 نفر انتخاب و در‌نهایت برای آنها حکم یک‌ساله صادر شد.

زاکانی با تأکید بر اینکه 98 نفر از مسئولان از بدنه شهرداری انتخاب شده‌اند، گفت‌: با پایان‌یافتن تعدادی از احکام یک‌ساله مدیران برخی از آنها ابقا، برجی جابه‌جا و برخی نیز به‌عنوان مشاور در بدنه شهرداری تهران مشغول به کار شدند. از 22 شهردار مناطق تهران؛، 16 شهردار در سمت خود پس از یک سال در سمت خود ابقا، سه نفر جابه‌جا و سه نفر جدید نیز از بدنه شهرداری انتخاب شدند که از این سه نفر، دو نفر از شهرداری تهران و یک نفر نیز از شهرداری کرج بوده است. ضمن اینکه سه شهردار منطقه نیز در درون منطقه جابه‌جا شدند.

او ادامه داد:‌ این مسئله حکایت از این دارد که همه باید در مسیر خدمت و خدمتگزاری به مردم و شهروندان تهرانی گام برداریم و ناظر به تغییر و تحول صورت‌گرفته در شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز باید به این موضوع اشاره کنم که ما در ابتدا یک نفر را به‌عنوان مسئول گذاشتیم که در استمرار کار و بر‌اساس چارچوب‌های ارزیابی‌شده از افقی که تعیین شده بود، این مدیر عقب بود و در‌نهایت تغییراتی در بدنه مدیریت مترو انجام گرفت و این کار برای این بوده که بتوانیم هماهنگی فوق‌العاده‌ای بین شرکت بهره‌برداری مترو تهران و همچنین شرکت هولدینگ مترو به وجود بیاوریم که خوشبختانه این هماهنگی هم‌اکنون ایجاد شده است.

  انگیزه درخت‌کاری گرفته نشود

در صحن شورای شهر تهران هم ناصر امانی نسبت به چالش‌های حوزه حفاظت از باغات تذکر داد. او با بیان اینکه بسیاری از مردم و سازندگان، آموزش و اطلاعاتی درمورد قوانین حفظ باغ و درخت ندارند، گفت: مالکانی که مجوز ساخت‌وساز دریافت می‌کنند، اطلاعات روشنی از لزوم حفظ درختان و نوع جریمه‌ها ندارند و همچنین پرونده‌های زیادی در حال بررسی بوده که با وجود رأی کمیسیون هفت و سازمان بوستان‌ها، مناطق مجوز آن را صادر کرده و این در حالی است که بسیاری از پرونده‌هایی که در این کمیسیون بررسی می‌شود، با اطلاعات و محتوایی که مناطق در اختیار این کمیسیون قرار می‌دهند، از لحاظ محتوا و فرم‌ها متناقض است که باید چاره‌اندیشی شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، متأسفانه میان معاونت خدمات شهری در مناطق و معاونت شهرسازی در هنگام صدور پروانه ارتباط سیستمی وجود ندارد و به نظر می‌رسد مناطق برای کسب درآمد و رسیدن به بودجه ابلاغیه‌شان تعجیل می‌کنند؛ هرچند ‌بیشتر پرونده‌ها مربوط به سال‌های قبل است‌ اما این روند ادامه دارد.

چمران نیز با بیان اینکه بحث باغات و درختان به یکی از مشکلات مردم در هنگام ساخت‌وساز تبدیل شده است، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که نه درختی قطع شود و نه انگیزه درخت‌کاری رفع شود و پیشنهاد می‌شود کمیسیون معماری هرچه سریع‌تر طرح مطالعاتی خود را بیاورد تا در شورای عالی معماری آن را بررسی کنیم.

اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود بررسی چند پرونده پلاک ثبتی باغ‌بودن یا نبودن را بررسی کردند که در جریان بررسی یکی از پرونده‌ها در منطقه یک مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت:‌ این ملک ۴۶ اصله درخت دارد و رأی کمیسیون مربوطه نیز دال بر باغ‌بودن است و ما نیز رأی به باغ می‌دهیم.

پرویز سروری در واکنش به اطلاعات این پرونده اظهار کرد: آیا در این ملک ساختمان بلند‌مرتبه ساخته شده است؟

صادقی نیز در واکنش به این پرونده گفت: ما در جریان بررسی پرونده‌های باغات با تخلفات فاحشی برخورد می‌کنیم که نیاز به پیگیری شورای شهر دارد؛ مثلا در یک پرونده در پهنه G، 9 طبقه ساخته شده است و یک بار بیاییم کسانی‌ را که امضا کردند، بازخواست کنیم که چرا این کار را کردید.

سروری در واکنش به این اتفاقات گفت: لازم است که نامه به شهردار بنویسیم و در این زمینه از او بخواهیم به ما بگوید چه اتفاقی در این پرونده‌ها رخ داده که در فضای سبز و باغ بلندمرتبه‌سازی شده است و کمیسیون نظارت و حقوقی پیگیر این موضوع خواهد بود. اعضای شورا با رأی مثبت خود این ملک را باغ اعلام کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها