|

رئیسی با استعفای وزیر مسکن و شهرسازی موافقت کرد

قاسمی رفت، بذرپاش‌ می‌آید؟

حسینی، معاون رئیس‌جمهور: مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است

وزیری که قرار بود وعده ساخت سالانه یک‌ میلیون مسکن در دولت رئیسی را محقق کند در اوج‌ ناکامی مجبور به استعفا شد.

قاسمی رفت، بذرپاش‌ می‌آید؟

وزیری که قرار بود وعده ساخت سالانه یک‌ میلیون مسکن در دولت رئیسی را محقق کند در اوج‌ ناکامی مجبور به استعفا شد. دیروز خبر استعفا در حالی تأیید شد که چند هفته‌ای بود شایعه رفتن قاسمی از کابینه منتشر شده بود. هفته گذشته یک نماینده مجلس از استعفای رستم قاسمی خبر داد و تأکید کرد: رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تقدیم سید ابراهیم رئیسی کرده و منتظر تأیید رئیس‌جمهور و رفتن از وزارتخانه مذکور است.

در هفته‌های اخیر و پس از انتشار چند عکس از زندگی خصوصی رستم قاسمی موجی از انتقادات از وی آغاز شد. البته پیش از این نیز بسیاری از منتقدان وزارت راه و شهرسازی معتقد بودند که قاسمی نتوانسته تاکنون وعده ساخت یک میلیون مسکن در هر سال را برای دولت سیزدهم عملی کند. عملکرد ضعیف رستم قاسمی در وزارت مسکن مدت‌هاست او را در دوراهی استیضاح و استعفا قرار داده بود.

به‌ویژه بعد از ماجرای بازداشت معاونش که مدتی از حضور در وزارت سر باز زد و شایعه استعفایش مطرح شد. در آن زمان اردشیر مطهری، نماینده مجلس، در رشته‌توییتی درباره جزئیات بازداشت مشاور و بازرس ویژه وزیر راه و شهرسازی، نوشت: «مأموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم‌شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند». این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، قبل‌تر نیز در توییت دیگری نوشته بود: «رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه‌اش، به جای اینکه پاسخ‌گوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخ‌گوی سؤالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد».

البته در آن مقطع معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ارتباط عدم حضور وزیر در محل کار با دستگیری یکی از مسئولان وزارتخانه و استعفای احتمالی وزیر را رد و با اشاره به اینکه اخیرا با معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی صحبت داشته‌، تصریح کرد: «وی به بنده گفت مهندس رستم قاسمی به خاطر «مشکل جسمی» و «عمل پزشکی» در سر کار حاضر نشده و همین موجب بروز شایعاتی شده، اما برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته‌اند و ایشان به کار خود ادامه خواهند داد».

از همان روز تاکنون بارها بحث حذف رستم قاسمی از کابینه رسانه‌ای شده بود تا اینکه دیروز او از کابینه حذف شد. روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران، از مقام خود استعفا داده و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم استعفای او را پذیرفته است. براساس گزارش‌ها «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی منصوب کرده است. دلیل استعفا هم بیماری شدید رستم قاسمی بیان شده تا جایی که توان انجام امور معمول وزارت را ندارد.

البته چندی پیش در پی انتشار تصاویر قدیمی از همسر قاسمی بدون حجاب در کنار او، انتقادات از او افزایش یافت و شایعه بیماری آقای قاسمی مطرح شد.

اقبال شاکری، نماینده مجلس، در این رابطه از رئیس‌جمهور خواست به این موضوع رسیدگی کند که اگر قاسمی توانایی انجام کار ندارد، «تصمیم دیگری» بگیرد. او گفته بود اگر دولت اقدامی نکند، احتمال استیضاح وجود دارد.

علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز هم در واکنش به اخبار گفته بود: قبل از اینکه آقای قاسمی استیضاح شود، خود او استعفا خواهد داد. او اضافه کرد که تصاویر منتشرشده از آقای قاسمی «اهمیتی» ندارد، بلکه او نتوانسته پاسخ‌گوی انتظارات در حوزه مسکن و عمران باشد.

در گرماگرم انتقاد شدید از وزیر مسکن، اما روزنامه دولتی ایران، انتشار تصاویر را کار «جریان‌های سیاسی و عناصر مرموز و معلوم‌الحال» دانست که قصد داشتند «تحرکات مغرضانه» علیه «نیروهای پرکار و پرتلاش» صورت دهند.

این روزنامه در دفاع از قاسمی نوشت: «قطع نظر از اصالت عکس‌ها، انتشار عکس‌های خصوصی یک فرد با چه هدفی جز اغراض کثیف سیاسی منتشر می‌شود».

به هرحال رستم قاسمی به عنوان وزیری که حتی در روز دفاع از خود در مجلس از برنامه‌هایش در وزارت نفت سخن می‌گفت و همچنان تصور می‌کرد وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد است، بعد از ماه‌ها انتقاد به عملکردش و ناتوانی در حل مشکلات مسکن، تصمیم به جدایی از کابینه گرفت، اینکه دلیل این استعفا رهایی از استیضاح بوده یا فشار منتقدان یا حاشیه‌های چند ماه اخیر یا ناتوانی و بیماری خیلی مشخص نیست، اما حذف او و تغییر وزیر مسکن جزء ضروریات بود، البته اگر وزیر بعدی بتواند به وعده چهار میلیون مسکن یا حداقل کنترل قیمت مسکن عمل کند.

البته یکشنبه سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی اخبار مبنی بر احتمال تغییر وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «تغییر وزیر راه و شهرسازی جدی است و قرار است دولت یکشنبه هفته آینده گزینه پیشنهادی را در نامه‌ای به مجلس معرفی کند».

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی رستم قاسمی گفت: «تا این لحظه آقای «مهرداد بذرپاش» گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است».

مهرداد بذرپاش که سابقه مدیریت در دولت‌های نهم و دهم و همچنین نمایندگی مردم تهران در مجلس نهم را در کارنامه دارد، هم‌اکنون ریاست دیوان محاسبات کشور را عهده‌دار است. مدت‌هاست با رفتن هر وزیر و تغییر در کابینه نام بذرپاش به عنوان جایگزین مطرح شده و گویی تلاش وافری در کار است تا بذرپاش وارد کابینه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها