|

گزارشی از جزئیات درگیری در مهاباد

در تصاویر شنبه‌شب از مهاباد، خبری از آرامش شبانه این شهر زیبا نبود. شنبه‌شب شهرهای مهاباد، پیرانشهر، خوی، بوکان، اشنویه و تکاب در آذربایجان غربی شاهد اعتراضاتی بودند که به خشونت کشیده شدند.

گزارشی از جزئیات درگیری در مهاباد

 در تصاویر شنبه‌شب از مهاباد، خبری از آرامش شبانه این شهر زیبا نبود. شنبه‌شب شهرهای مهاباد، پیرانشهر، خوی، بوکان، اشنویه و تکاب در آذربایجان غربی شاهد اعتراضاتی بودند که به خشونت کشیده شدند. روایت‌ها از این شهر‌ها بسته به راوی متفاوت است و غائله شهرهای مختلف بسته به اینکه راوی چه کسی است، ابعاد مختلفی را از شب پرحادثه مهاباد که بسیار جلب توجه می‌کرد، ترسیم می‌کند. در این بین روایتی که خبرگزاری‌های رسمی از ماجرای مهاباد منتشر کرده‌اند با روایتی که در فضای مجازی منتشر شده در برخی موارد نیز متفاوت است و در برخی از تصاویر مردم در حال درگیری بودند یا در بعضی فیلم‌ها در حالی که خیابان‌ها خلوت است، گشت نیروهای ویژه در جریان است و خانه‌ها در تاریکی قرار دارند.

تسنیم هم روایت خود را از مهاباد منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: «پس از فراخوان روزهای گذشته رسانه‌های ضدانقلاب و معاند برای اعتصاب کسبه و بازاریان در سطح کشور، عده‌ای از آشوبگران و اغتشاشگران در شهر مهاباد درصدد تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی در این شهر برآمدند. ‌پروژه ضدانقلاب برای اغتشاش در شهر مهاباد در روز گذشته به اوج خود رسید و آشوبگران با حمله به منازل برخی از مردم به‌ویژه نیروهای امنیتی و نظامی، به غارت منازل آنها پرداختند و در ادامه با حضور ‌در خیابان‌های اصلی به دنبال افزایش ناامنی بودند.

اغتشاشگران با حمله به اماکن عمومی، تخریب اموال خصوصی مردم، انسداد معابر و تهدید مردم با سلاح گرم تلاش داشتند تا ‌در سطح شهر رعب و وحشت ایجاد کنند و از عصر روز گذشته، ‌اغتشاشگران به خانه مردم وارد شدند و شرایط بسیار ملتهبی را در شهر ایجاد کردند تا جایی که خانه چندین نفر از شهروندان نیز توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.

پس از اعتراض مردم به این شرایط در محله‌های اصحاب سفید و پشت‌تب‌ که در دو ماه گذشته این محلات محل جولان اغتشاشگران و برخی تیم‌های تروریستی بود، آشوبگران وقتی اوضاع را مساعد ندیدند، اقدام به فرار کردند و در برخی منازل در این منطقه مخفی شدند.

نیروهای حافظ امنیت با ورود به این منطقه ضمن برقراری آرامش در شهر مهاباد، اقدام به رصد، شناسایی و دستگیری لیدرها و سردسته‌های اصلی آشوبگران و برخی تیم‌های تروریستی کردند. در حال حاضر امنیت در مهاباد برقرار شده و مردم و کسبه به فعالیت روزانه خود مشغول هستند. طبق آخرین گزارش‌ها اکثر عناصر و عواملی که طی روزهای گذشته در اغتشاشات و آشوب‌ها دست داشته‌اند، دستگیر شده‌اند و در این عملیات هیچ کسی کشته و مجروح نشده است».

فارس هم در روایت خود از درگیری‌ها به دیوان‌دره پرداخته و در رابطه با این منطقه نوشته است: «صبح روز شنبه از ساعت ۱۱ جمعیتی حدودا ۳۰نفره در میدان اصلی شهر دیوان‌دره تجمع و شروع به سردادن شعار کردند. رفته‌رفته به تعداد اغتشاشگران نیز افزوده شد. این افراد تلاش کردند تا مسیر تردد خودرو‌ها را نیز ببندند که با مقابله نیرو‌های پلیس مواجه شدند. با حضور نیرو‌های انتظامی و شلیک گاز اشک‌آور، اغتشاشات به خیابان‌های اطراف میدان نظیر خیابان ساحلی کشیده شد».

این خبرگزاری افزود: «ضمن تخریب اموال عمومی و آسیب‌زدن به علائم رانندگی، بانک‌های ملی و تجارت دیواندره نیز تخریب شد».

این خبرگزاری همچنین نوشت که منزل ماموستا جلال مرادی، امام‌جمعه دیوان‌دره و دفتر محسن فتحی نماینده مجلس این شهرستان هم به آتش کشیده شد.

فارس همچنین نوشته: «اخبار غیررسمی از کشته‌شدن دو نفر در جریان ناآرامی‌های امروز دیوان‌دره خبر می‌دهند».

شنبه‌شب، استان‌‎های تهران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، اردبیل، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، سیستان‌و‌بلوچستان، مرکزی و فارس شاهد اعتراضات بودند و بعضا در مواردی اعتراضات به خشونت و درگیری کشیده شد که البته درگیری مهاباد از سایر مناطق شدیدتر بوده است و هنوز ابعاد مختلف آن مشخص نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها