|

ضاربی که به دنبال شکنجه بود

ابعاد تازه‌ای از حمله چند روز پیش به منزل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دادستان آمریکا منتشر شده تا با اخبار تحریف‌شده مقابله کند. این حمله در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است و سبب شده تا مقامات بلندپایه این کشور درباره گسترش خشونت‌های سیاسی و ایدئولوژیک هشدار دهند.

ضاربی که به دنبال شکنجه بود

ابعاد تازه‌ای از حمله چند روز پیش به منزل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دادستان آمریکا منتشر شده تا با اخبار تحریف‌شده مقابله کند. این حمله در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است و سبب شده تا مقامات بلندپایه این کشور درباره گسترش خشونت‌های سیاسی و ایدئولوژیک هشدار دهند. البته تنها چند ساعت پس از خبر این حمله، دولت ایالات متحده بولتنی را برای مجریان قانون در سراسر کشور توزیع کرد. این حمله از همان ابتدا به طرفداران ترامپ نسبت داده شده بود.

حمله در  نیمه‌شب

دادستان‌های فدرال آمریکا اعلام کرده‌اند «دیوید دی پاپ» در بازجویی‌ها دلایل حمله خود را تشریح کرده و گفته قصد داشته پلوسی را ربوده، به خانه‌اش که مجموعه‌ای از لوازم شکنجه را در آن قرار داده، بیاورد و زانوهایش را بشکند. طبق گزارش پلیس فدرال، «دی پاپ» پس از ورود «پل پلوسی» را بیدار کرد و گفت که می‌خواهد با «نانسی» صحبت کند؛ ولی متوجه شد که او آنجا نیست. پس تصمیم گرفت که بنشیند و منتظر خانم پلوسی بماند؛ ولی «پل» به او می‌گوید که او چند روزی برنمی‌گردد. در همان زمان بود که مهاجم طناب را از جیبش بیرون آورد. او به پلیس گفت که می‌خواسته پس از دستگیری پلوسی استراحت کند؛ زیرا از حمل کوله‌پشتی خود خسته شده بود. به گفته دادستان محلی، آقای پلوسی سعی کرد به آسانسوری دسترسی پیدا کند که دارای تلفن بود، اما نتوانست. پس از آن، در ساعت 2:23 بامداد به حمام رفت تا از طریق تلفن همراه خود با 911 تماس بگیرد. مأموران اداره پلیس سانفرانسیسکو هشت دقیقه بعد به محل رسیدند و متوجه شدند که این دو مرد در حال جنگیدن با یک چکش هستند. وقتی از آنها پرسیدند که چه خبر است، مهاجم پاسخ داد که همه چیز خوب است و بلافاصله با چکش یک ضربه به سر پلوسی زد و او را بیهوش کرد. پلیس توانست او را دستگیر کند. او حتی محل کوله‌پشتی خود را افشا کرد که در آن چکش، نوار، طناب، دو جفت دستکش -‌لاستیکی و پارچه‌ای‌- و یک دفترچه یادداشت بود. وقتی از او پرسیدند چرا فرار نکرده است، گفت که او می‌خواهد علیه استبداد بجنگد و تسلیم نمی‌شود.

انگیزه حمله

ضارب به پلیس گفت مأموریتش گروگان‌گرفتن و شکستن زانوهای خانم پلوسی بود. از نظر او پلوسی «رهبر دسته‌ای از دروغ‌گوهای حزب دموکرات» بود و می‌خواسته به دیگر اعضای کنگره نشان دهد که «اقدامات آنها عواقب دارد». این در حالی است که روک جنکینز، دادستان منطقه سانفرانسیسکو، گفت در حال بررسی این موضوع هستند که پست‌‌های وبلاگی‌ای که از سوی فردی هم‌نام منتشر شده و حاوی نظرات نفرت‌آمیز است، به او مرتبط بوده یا خیر. در دو پست نوشته‌شده از سوی کاربری که خود را دیوید دی پاپ خوانده، رویکردی خشمگینانه و بدبینانه از‌جمله احساسات ضد‌یهودی و نژادپرستانه مشاهده می‌شود.

50 سال زندان

همه اینها روز دوشنبه در یک شکایت فدرال علیه «دیوید دی پاپ» 42‌ساله، به تفصیل بیان شد. دادستان سانفرانسیسکو بعدا شش اتهام دیگر ایالتی را علیه او مطرح کرد. این مرد به تلاش برای قتل، حمله با سلاح مرگبار، تعرض به فرد سالمند، دزدی و چند بند اتهامی دیگر به پای میز محاکمه آورده خواهد شد؛ همچنین به اتهام حمله به عضو خانواده مقام رسمی دولت آمریکا و تلاش برای آدم‌ربایی، با خطر ۵۰ سال زندان روبه‌رو است.

ترامپ از  پلیس دفاع کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با تأخیر ضمن انتقاد از جرائم در شهر‌های تحت رهبری دموکرات‌ها در آمریکا گفت: «پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سانفرانسیسکو هدف حمله قرار گرفت و این یک رویداد وحشتناک است. به آنچه به طور کلی در این شهر می‌گذرد، دقت کنید. به آنچه در شیکاگو رخ می‌دهد، بنگرید. اینها بدتر از افغانستان هستند».

به گزارش خبرآنلاین رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین افزود: «ما باید شرافت و احترام را به پلیس برگردانیم. آنها می‌توانند مشکلات را حل کنند؛ اما امروز اگر یک افسر پلیس چیزی خلاف امر بگوید، انگار به منزله پایان زندگی‌اش، مستمری‌اش و پایانی بر خانواده‌اش است. ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما باید اختیار، قدرت و احترام را به پلیس برگردانیم؛ چون این کشور خارج از کنترل است».

مخالفت با خشونت سیاسی

به گزارش فاکس‌نیوز، جو بایدن پس از این حمله گفت: «این نفرت‌انگیز است؛ دیگر جایی در آمریکا نمانده؛ خشونت سیاسی، نفرت و شرارت بیش از حد وجود دارد». او افزود: «دیگر بس است» و ادامه داد: «هر انسان باوجدان باید قاطعانه و روشن با خشونت سیاسی مخالفت کند». ساعتی پس از این حمله ویلیام اسکات، فرمانده پلیس سانفرانسیسکو گفته بود «تهاجم تصادفی نبوده، بلکه تعرضی عامدانه بوده است».

حمله‌های حزبی افزایش یافته است

چند روز از حمله گذشته است و بنا بر گفته پزشکان انتظار می‌رود همسر رئیس مجلس نمایندگان که در بیمارستان «زاکربرگ» در سانفرانسیسکو بستری شده، بهبود پیدا کند. «پل پلوسی» 82‌ساله، بر اثر این حمله جمجمه‌اش شکسته شده و بازوی دست راستش هم صدمه دیده است.

نانسی پلوسی، در زمان حمله همراه با تیم دستیارانش در واشنگتن بود. حمله به خانه پلوسی دو هفته مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و پس از هشدار بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی درباره امکان اقدام‌های خشونت‌آمیز انجام شد. پلیس آمریکا اعلام کرده که تهدید علیه اعضای کنگره در سال 2021 میلادی سه برابر شده است؛ اما دولت آمریکا هنوز معتقد است دیوانه‌ها عامل این تهدیدات هستند. برخی از رسانه‌های محافظه‌کار این حمله را نتیجه سیاست‌های «نرم در قبال جنایت» دموکرات‌ها، خط حمله مکرر جمهوری‌خواهان در سراسر کشور در پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای قلمداد کردند. از نظر رسانه‌ها برنده انتخابات میان‌دوره در مجلس نمایندگان، با توجه به رویکرد ضعیف بایدن، جمهوری‌خواهان هستند و به‌زودی ریاست نانسی پلوسی بر مجلس پایان می‌یابد. یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه تأکید کرده بود او هم مانند همسرش خانه‌نشین خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها