|

قحط‌الرجال در فدراسیون فوتبال ایران؟

فدراسیون فوتبال ایران شاید روزهای پرکاری را سپری می‌کند. مسئولان فدراسیون باید زمینه حضور تیم ملی ایران در جام جهانی را فراهم کنند و احتمالا دغدغه بی‌شماری در این زمینه خواهند داشت؛

قحط‌الرجال در فدراسیون فوتبال ایران؟

 فدراسیون فوتبال ایران شاید روزهای پرکاری را سپری می‌کند. مسئولان فدراسیون باید زمینه حضور تیم ملی ایران در جام جهانی را فراهم کنند و احتمالا دغدغه بی‌شماری در این زمینه خواهند داشت؛ به‌ویژه اینکه ایران در یکی از سیاسی‌ترین گروه‌های جام جهانی قرار گرفته و کسب امتیاز آبرومندانه در این گروه برای مسئولان ورزشی و سیاسی ایران اهمیت زیادی دارد. از این روست که فدراسیون احتمالا تمام تمرکزش را معطوف به آماده‌سازی تیم ملی کرده؛ از برگزاری اردو گرفته تا انجام دیدارهای تدارکاتی و البته استقرار مناسب تیم ملی در قطر. با وجود چنین عذر موجهی ولی به نظر نمی‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال ایران آن‌قدر دغدغه داشته باشند که حواس‌شان به انتخاب افراد مناسب برای پست‌های مناسب‌تر نباشد. مثلا همین روزها شایعه شده که مسئولان همین فدراسیون قرار است ریاست سازمان لیگ فوتسال ایران را هم به احسان اصولی بسپارند. اصولی رئیس کمیته فوتسال ایران محسوب می‌شود که در نگاه اول شاید پست جدید و احتمالی برای او چندان دور از ذهن نباشد. با این حال، این مسئله به این سادگی‌ها هم نخواهد بود؛ چون روند اتفاقات یکی، دو سال اخیر در فدراسیون فوتبال به گونه‌ای است که گویی در این نهاد قحط‌الرجال است و هرچه پست و سمت است باید برای احسان اصولی کنار گذاشته شود. او عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران است و بعد از اتفاقات رخ‌داده در فدراسیون شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به‌عنوان سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران هم معرفی شد. در کنار این مورد پست کلیدی ریاست کمیته فوتسال را هم در اختیار داشته و احتمالا آماده می‌شود تا در جبهه‌ای جدید به فوتسال ایران خدمت کند. شرایط به گونه‌ای است که رفته‌رفته از او به‌عنوان ابوالمشاغل فوتبال ایران یاد می‌شود. این‌همه شغل ولی در حالی است که خروجی به‌دردبخور که نه، خروجی شبیه شکست برای فدراسیون و احسان اصولی داشته است. او در هیچ‌کدام از سمت‌هایی که داشته، موفقیتی به دست نیاورده و بعضا هزینه سنگینی هم برای فوتبال ایران به بار آورده است. به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، احسان اصولی تصمیم گرفت بازی تیم ملی ایران با لبنان در مرحله انتخابی جام جهانی را به مشهد ببرد. در حاشیه همان دیدار به صورت زنان تماشاگری که می‌خواستند وارد ورزشگاه شوند، اسپری فلفل پاشیده شده و یک آبروریزی بزرگ در این زمینه رخ داد؛ به طوری که این سوژه تا مدت‌ها بهانه‌ای به رسانه‌های خارجی داده بود تا به فوتبال ایران بتازند. در شرایطی که احسان اصولی گفته بود ناظران بین‌المللی بازی از میزبانی ایران رضایت داشته و خطری بابت برخورد با تماشاگران زن در مشهد، فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند، اندکی بعد، مهدی تاج به طور رسمی از خطر بزرگی که فوتبال ایران را به خاطر داستان مشهد تهدید می‌کند، پرده برداشت و حتی به طور ضمنی از این گفت که اگر ایران نتواند دفاعیه‌ای درخور به فیفا ارائه دهد، ممکن است فوتبال ایران تعلیق شود.

این مورد تنها اتفاق جنجالی که احسان اصولی رقم زده، نیست؛ او در قامت سخنگو هم عملکردی بحث‌برانگیز داشته است. دروغ بزرگ او در ماجرای جدایی دراگان اسکوچیچ هنوز هم سوژه داغی است. در‌حالی‌که بسیاری خبر داشتند که اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری دراگان اسکوچیچ و جانشینی‌اش با کی‌روش تشکیل جلسه دادند، آقای سخنگو با وجود آنکه در آن جلسه حضور داشت، همه چیز را کتمان کرد و گفت اصلا درباره چنین موضوعی صحبت نشده است. او همان‌جا به رسانه‌ها هم تاخت که در پی آشفته‌کردن شرایط هستند. هنوز ساعتی از تکذیبیه بحث‌برانگیز اصولی نگذشته بود که سایر اعضای هیئت‌رئیسه به طور رسمی عنوان کردند عذر اسکوچیچ خواسته شده و قرار است کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به دست بگیرد.

کار برای ابوالمشاغل فعلی فوتبال ایران چندان هم ساده نبوده است. او در حالی چندین سمت مهم دارد که در آستانه برکناری از فدراسیون فوتبال هم قرار گرفته بود. ماجرا از این قرار است که بحث اخراج او از هیئت‌رئیسه در مجمع فدراسیون فوتبال به رأی گذاشته شد و فقط با اختلاف یکی، دو رأی، بقایش تضمین شد. این تضمین به معنی آن نبود که اصولی توانسته نظر همه اعضای مجمع را به دست بیاورد؛ چون برای برکناری نیاز به دو‌سوم آرا بود که او فقط چند رأی تا رسیدن به دو‌سوم آرا شانس آورد. حالا چنین مسئولی که فوتبال ایران را تا پای تعلیق پیش برده، در چشم خبرنگاران زل زده و حرف‌های ناصحیحی درمورد داستان دراگان مطرح کرده و تا پای برکناری از هیئت‌رئیسه هم پیش رفته، یک شاهکار دیگر هم دارد: نایب‌قهرمانی تیم فوتسال ایران در آسیا. این یکی هم مربوط به یکی از سمت‌های بی‌شمار او در فوتبال ایران است. اصولی رئیس کمیته فوتسال ایران است و تیم ملی ایران که پرافتخارترین تیم فوتسال تاریخ در آسیاست و قهرمانی‌های مکرر و بی‌شمار دارد، در عصر همین مدیر به عنوان نایب‌قهرمانی رسیده است؛ یک شکست تأمل‌برانگیز که اصولی در عین ناباوری از آن به‌عنوان یک دستاورد ارزشمند یاد کرده است. البته آنهایی که فوتسال را دنبال می‌کنند، از مدیریت اصولی بر این رشته هم شاکی هستند و می‌گویند او حتی توان برگزاری یک دیدار دوستانه را هم ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد عنوان مهمی مانند رئیس کمیته فوتسال داشته باشد.

اینها بخشی از اتفاقاتی است که احسان اصولی در فدراسیون فوتبال ایران رقم زده؛ ولی برای تکمیل مدیریت او می‌شود به سرنوشت فوتبال مشهد، جایی که او ریاست هیئت استان را هم برعهده داشته، برگشت و دید که چه بلایی بر سر پدیده، یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران آمده است. او اگر دانش مدیریتی بالایی داشت، کار نباید به جایی می‌رسید که این روزها تیم مشهدی حاضر در لیگ یک برای فرار از شکست‌های دو‌رقمی، مجبور شود دست به ابتکارهای نوین بزند.

عجیب آنکه با چنین رزومه و کارنامه‌ای حالا ظاهرا قرار است فدراسیون فوتبال ایران پست جدیدی هم برای احسان اصولی در نظر بگیرد؛ اتفاقی که اگر رقم بخورد باید به مدیریت مهدی تاج که به اندازه کافی در گذشته بحث‌برانگیز بوده، شک کرد. در واقع انتظار می‌رفت بعد از هزینه سنگینی که داستان مشهد روی دست فوتبال گذاشت و ناکامی تیم ملی فوتسال در آسیا و البته سخنان ناصحیح در قامت سخنگو، پست‌های احسان اصولی یکی پس از دیگری از او سلب شود، نه اینکه در اقدامی بحث‌برانگیز، کاندیدای پست جدیدتری در این فدراسیون شود. به‌راستی آیا در فدراسیون فوتبال قحط‌الرجال است؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها