|

مراجعه روزانه ۱۲۰۰ نفر به مراکز درمانی برای بیماری‌های تنفسی

«سعید کریمی»، معاون درمان وزیر بهداشت، با بیان اینکه روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: این عدد شامل همه بیماران تنفسی است که بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام‌شده بیش از ۵۰ درصد این افراد به آنفلوانزا مبتلا هستند.

ایلنا: «سعید کریمی»، معاون درمان وزیر بهداشت، با بیان اینکه روزانه ۳۰ هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: این عدد شامل همه بیماران تنفسی است که بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام‌شده بیش از ۵۰ درصد این افراد به آنفلوانزا مبتلا هستند. همچنین روزانه حدود هزار‌و 200 نفر در بیمارستان‌های کشور به دلیل بیماری‌های تنفسی بستری می‌شوند که بیش از ۵۰ درصد از آنها را مبتلایان به آنفلوانزا تشکیل می‌دهند و کمتر از ۱۰ درصد آن را کرونا و مابقی آنها را سایر بیماری‌های تنفسی تشکیل می‌دهند.

وی در رابطه با تفاوت‌های آنفلوانزا و کرونا نیز اظهار کرد: علائم آنفلوانزا به صورت ناگهانی و انفجاری مانند درد و تب‌های ناگهانی خود را نشان می‌دهد. تشخیص قطعی آن از کرونا به غیر از تست‌های پی‌سی‌آر وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه افراد در معرض خطر باید هم واکسن آنفلوانزا و هم واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: هر دو این واکسن‌ها موجود است. وی تأکید کرد: افراد بیمار و دارای علامت باید از حضور در اجتماعات، محل کار، دانشگاه، مدرسه و مترو پرهیز کنند. افراد مبتلا باید از مصرف بدون تجویز دارو به‌ویژه آنتی‌بیوتیک پرهیز کنند؛ چرا‌که در بیماری ویروسی آنتی‌بیوتیک کاربرد ندارد.

او همچنین درباره بازگشت شهرهای قرمز به نقشه کرونایی کشور نیز گفت: این موضوع به دلیل افزایش موارد بستری است. برخی از شهرها به دلیل اینکه جمعیت کمی هم دارند، با کمترین افزایش بستری دوباره قرمز خواهند شد. در‌حال‌حاضر پیک کرونا در کشور نداریم، بلکه با پیک آنفلوانزا روبه‌رو هستیم، اما به تبع آن بیماری‌های تنفسی نیز افزایش پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با پروتکل‌های درمانی برای بیماران تنفسی و برنامه‌ریزی برای میزان مصرف دارو در زمان پیک بیماری‌ها نیز گفت: ما ۸۳۰ محصول دانشی شامل گایدلاین و دستورالعمل‌های مختلف برای تجویز دارو و به‌ویژه آنتی‌بیوتیک داریم و اینکه در زمانی که فرد بستری است از چه زمانی و تا کی باید چه دارویی و به چه میزان برای او تجویز شود.

وی همچنین درباره مراکز سرپایی و پروتکل‌های مرتبط با آنفلوانزا و همچنین میزان زیاد تجویز آنتی‌بیوتیک در این مراکز نیز اظهار کرد: ما دستورالعملی را برای این بیماری تدوین کردیم که در هفته گذشته منتشر شد، اما باید این دستورالعمل‌ها را اجباری کرده و در سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک جای‌گذاری شوند تا خارج از آن کسی نتواند دارو و به‌ویژه آنتی‌بیوتیک تجویز کند. معاون درمان وزیر بهداشت درباره آمار تجویز دارو بر اساس بررسی نسخه‌ها نیز اظهار کرد: اطلاعات این موضوع در‌حال‌حاضر نزد سازمان بیمه سلامت است. این اطلاعات را اخذ کردیم و پس از بررسی آنها، مدیریت لازم در تجویز دارو صورت خواهد گرفت.  وی همچنین درباره این موضوع که وزارت بهداشت پیش‌بینی لازم را برای میزان مصرف دارو در زمان پیک‌های یک بیماری و پس از آن ندارد، اظهار کرد: این موضوع درست نیست و نباید بهانه‌ای برای کمبود دارو برای مراکز دارویی باشد، بلکه تمامی مراکز دارویی همیشه باید ذخیره استراتژیک داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها