|

به بهانه رکود در جزیره کیش

ظرفیتی که آبروی کشور است

اقتصاد یک جریان پیوسته و متأثر از سایر عوامل است. منشأ شکوفایی اقتصادی را به واقع می‌توان در مدیریت صحیح، قانون‌مداری، شفافیت، استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و منابع، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح و منطقی جست‌وجو کرد.

ظرفیتی که آبروی کشور است

اقتصاد یک جریان پیوسته و متأثر از سایر عوامل است. منشأ شکوفایی اقتصادی را به واقع می‌توان در مدیریت صحیح، قانون‌مداری، شفافیت، استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و منابع، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح و منطقی جست‌وجو کرد. حال با این مقدمه می‌خواهیم به سراغ مناطق آزاد و مخصوصا جزیره زیبای کیش برویم؛ جایی که بی‌تردید در کشور ما سرآمد و سنبل گردشگری نوین و مضاف بر آن به‌عنوان یک قطب بزرگ اقتصادی شناخته می‌شود‌. این در حالی‌ است که این جزیره زیبا مدت‌هاست دچار رکود شده و دیگر از آن کیش پرنشاط و گردشگرپذیر خبری نیست.

وقتی علت موضوع را جست‌وجو می‌کنیم، خیلی ساده و راحت به مشکلات اقتصادی و سنگین‌شدن هزینه‌های سفر در خانوارهای ایرانی می‌رسیم که در کشوری که تحریم دیوار بلندی در اطراف آن ایجاد کرده و قدرت گردشگرپذیری‌اش متکی بر حوزه داخلی‌ است، پس طبیعی‌ است که کم‌شدن قدرت اقتصادی مردم باعث کاهش رونق و ایجاد رکود اقتصادی در آن می‌شود. در شرایطی که در ماه‌های گذشته سخن از میزبانی گردشگران جام جهانی قطر در این جزیره به میان آمد، سؤال اینجاست که مسئولانی که به ظرفیت بالای کیش حتی در حد میزبانی از گردشگران رویداد مهمی مثل جام جهانی آگاه‌اند، پس چرا در برابر رکود این جزیره تدبیری نمی‌اندیشند؟

پاسخ به این سؤال از آن جهت مهم است که رکود حاکم بر اقتصاد و بازار این منطقه آزاد چنان سنگین بوده است که بسیاری عطای کسب‌وکار در آن را به لقایش بخشیده و از این عرصه کنار رفته‌اند؛ با‌این‌حال اصل موضوع به پرسش دیگری منجر می‌شود و آن اینکه با همین شرایط اقتصادی موجود آیا نمی‌شد تدبیری اندیشید که رونق این جزیره از دست نرود‌ یا حداقل در وضعیت بهتری باقی بماند؟ مطرح‌کردن این پرسش‌ها قطعا نیاز به ارائه راهکار نیز دارد و بهترین راهکاری که می‌شد مورد ارزیابی قرار گیرد، ایجاد بسترهای انگیزشی گردشگرپذیری مانند جشنواره‌های استانی یا جشنواره‌های اقوام در طول سال به‌طور ممتد است که در کنار آن می‌توان تسهیلاتی را برای سفر گردشگران و ایجاد انگیزه در آنان ایجاد کرد که برای شرح بیشتر موضوع و به‌عنوان مثال می‌توان 

31 استان کشور را به‌گونه‌ای تقسیم‌بندی کرد که بسته به جمعیت هر استان به‌طور متوسط چند روز یا یک هفته به نام آن استان در جزیره کیش برقرار شود و متناسب با فرهنگ آن استان جشنواره‌هایی برگزار شود و مردم آن استان در آن بازه زمانی برای سفر به جزیره از تخفیفاتی مانند تخفیف عوارض ورود به جزیره کیش، تخفیف بلیت پرواز، تخفیف در قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و حتی تخفیفات در خرید اجناس و بازی‌های تفریحی برخوردار شوند که بر اساس چنین تصمیماتی است که مردم به توانمندی مالی و انگیزه بیشتری برای سفر به این جزیره می‌رسند و قطعا چنین راهکارهایی منجر به رونق دوباره این جزیره زیبا خواهد شد.

اگر بیندیشیم که جزیره زیبای کیش برای کشور یک آبرو و اعتبار است و برای گردشگری و اقتصاد کشور یک نقطه تعیین‌کننده محسوب می‌شود، تردیدی نمی‌ماند که تمامی قوانین، ایده‌ها و تصمیمات حول این جزیره و حتی سایر مناطق آزاد با نگاه منطقی می‌تواند به سمتی برود که منجر به رونق اقتصادی آن شود.

از طرف دیگر نکته حائز اهمیت در تقویت و احیای اقتصاد کیش این است که برخلاف تصور، کاهش ارزش پول ملی ایران برای جذب گردشگران خارجی، به‌خصوص باشگاه‌های ورزشی که سالانه اردوهای ورزشی را در مناطق ساحلی خلیج فارس برگزار می‌کنند، می‌تواند گزینه‌ای مطلوب باشد که حتی اگر موفق به جذب گردشگران و باشگاه‌های کشورهای سطح اول و پیشرفته دنیا نشویم، این امکان وجود دارد که در سطوح دیگر و در کشورهای دوست و د‌رحال‌توسعه بتوانیم بازاریابی مناسب برای تقویت این جزیره انجام دهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها