|

تنش‌زایی به جای تنش‌زدایی جای خود را باز می‌کند

صدای پای اینترنت طبقاتی

بیش از یک‌ ماه از تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی مثل اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، بازی‌هایی مثل کلش‌آف‌کلنز و حتی اپ‌استور گوگل می‌گذرد. تصمیمی که در اوایل شروع اعتراضات سراسری احمد وحیدی، وزیر کشور گفت‌ این محدودیت‌ها تا عادی‌شدن شرایط کشور ادامه خواهد داشت.

صدای پای اینترنت طبقاتی

شرق: بیش از یک‌ ماه از تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبنی بر فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی مثل اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، بازی‌هایی مثل کلش‌آف‌کلنز و حتی اپ‌استور گوگل می‌گذرد. تصمیمی که در اوایل شروع اعتراضات سراسری احمد وحیدی، وزیر کشور گفت‌ این محدودیت‌ها تا عادی‌شدن شرایط کشور ادامه خواهد داشت. اما با فروکش‌کردن اعتراضات، نه‌تنها این محدودیت‌ها رفع نشد بلکه برخی تندروهای حامی طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی یا همان حامیان محدودیت اینترنت، از فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ سخن می‌گویند. بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس اخیرا تأکید کرده است: «صریحا می‌گویم واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر نمی‌شود». حتی برخلاف وعده داده‌شده اگرچه اولین بار نیست اما زمزمه‌هایی از اعمال اینترنت طبقاتی به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که یک روز از عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات شنیده می‌شود و روز دیگر آن صدا از سوی نماینده مجلس بلند می‌شود!

درخصوص «اینترنت طبقاتی» به‌تازگی عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌های خارجی برای برخی اقشار خاص خبر داد. او همچنین 31 مرداد در سخنانی دیگر از رونمایی از اینترنت کودک و نوجوان در آینده نزدیک خبر داده بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختتامیه سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور‌ گفت: «یکی از کارهای خوب در این زمینه، اینترنت کودک و نوجوان است. ابزاری فراهم کردیم که می‌توانیم اینترنت ایمن، مفید و سالم در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم تا لیست سفید برای فرزند تهیه کند و این امکان را به شکل سیستماتیک فراهم می‌کنیم. این کار حاصل کار مشترک آموزش‌و‌پرورش، وزارت ارشاد، صداوسیما است و به‌زودی رونمایی می‌شود».

ورود  به عصر   اینترنت  طبقاتی

پیش از این هم برای اولین بار خبرهایی مبنی‌‌بر آزادسازی یک شبکه فیلترشده از سوی مقامات دولتی و قضائی تأیید شده بود. یک معاون وزیر ارتباطات و دادستان کل کشور اعمال اینترنت طبقاتی برای برخی اقشار خاص را نوید داده بودند. فروردین 1400 محمدجعفر منتظری در مراسم معارفه دادستان نظامی استان تهران خبر رفع فیلتر یوتیوب برای برخی افراد مانند دانشجویان و خبرنگاران را تأیید کرد و گفت:‌ «بحث فیلترینگ و رفع فیلتر برای دستگاه‌ها را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصویب کرده‌ایم. البته این موضوع را چند ماه است که تصویب کرده‌ایم، دستگاه‌ها حسب مورد هرکدام باید نیازهای خودشان را اعلام کنند تا بعد از اینکه نیازشان به کارگروه رسید، در دبیرخانه کارهای لازم انجام شود».

صدای  پای  «اینترنت طبقاتی»  در  «بهارستان»

حالا هم که احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، با تأکید بر اعمال اینترنت طبقاتی در گفت‌وگویی به نفی ضرورت «سطح دسترسی یکسان به فضای مجازی برای همه افراد جامعه» پرداخته است.

او از بررسی تعریف سطوح دسترسی اینترنت در کشور برای اقشار مختلف خبر داده است. راستینه معتقد است که حضور در پلتفرم‌هایی مانند توییتر و یوتیوب برای تبیین جهادی ضروری است و برای جنگ نرم رسانه‌ای باید در این پلتفرم‌ها حضور داشت. او معتقد است که به همین دلیل باید سطوح دسترسی اینترنت تعریف شود تا از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان در فضای مجازی استفاده شود. راستینه تأکید دارد اینکه سطح دسترسی برای همه جامعه یکسان باشد تا جهاد تبیین رخ بدهد، موضوع غلطی است؛ چرا‌که اگر قرار است درباره زندگی ایران اسلامی و انقلاب در دیپلماسی عمومی صحبت کنند، باید نخبگان باشند. او همچنین گفت که دراین‌باره بارها با وزیر ارتباطات صحبت کرده تا «دسترسی یک استاد دانشگاه یا یک فعال تجاری بین‌المللی باید با دانش‌آموزی که تنها به یک‌سری دیتا در سطح ملی نیاز دارد، متفاوت باشد».

در شرایطی که جامعه نیاز به آرامش دارد و مسئولان باید با تدبیر به نحوی عمل کنند که معترضان بدانند صدای مطالبات اجتماعی و خواسته‌های آنها شنیده شده است، برخی با اظهارات تند و اقدامات نسنجیده اصرار بر نشنیدن و ندیده‌گرفتن بخشی از جامعه دارند. آن‌هم در شرایطی که طبق آمار رسمی بیش از سه ‌میلیون نفر که کسب‌وکارشان در اینستاگرام با اعمال فیلترینگ دچار خدشه شده است، از این وضعیت ناراضی و عصبانی‌اند.‌ اما به‌جای ارائه راهکاری برای جبران خسارتشان، با این‌گونه رفتارها مانع تنش‌زدایی از جامعه می‌شوند و همچنان بر خواسته‌هایشان اصرار می‌کنند که یک ‌بار در قالب طرح صیانت از فضای مجازی جلوه‌گری می‌کند و یک‌ بار با پیشنهاد اینترنت طبقاتی و اصرار بر فیلترینگ دائمی پلتفرم‌های خارجی، مانع از گردش آزاد اطلاعات می‌شود و در عصر ارتباطات، دسترسی به دهکده جهانی را محدود می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها