|

وضعیت پیراهن تیم ملی در جام جهانی

ایرانِ به ظاهر حرفه‌ای

در شرایطی که چیزی به شروع بازی‌های جام جهانی 2022 قطر نمانده است، هنوز مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی ایران برگزار نشده است

در شرایطی که چیزی به شروع بازی‌های جام جهانی 2022 قطر نمانده است، هنوز مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی ایران برگزار نشده است. البته که شاید با توجه به اوضاع‌و‌احوال کنونی چندان نیازی هم به برگزاری مراسم رونمایی نباشد ولی همین‌که تا به الان طرح پیراهن تیم ملی برای جام جهانی مشخص نشده یا مشخص شده و از آن به‌طور رسمی رونمایی نشده، عجیب است. ایران در زمره معدود کشورهای حاضر در جام جهانی است که هنوز پیراهنش را رونمایی نکرده و احتمالا در زمره معدود تیم‌های دنیاست که شاید چندان برایش تفاوتی هم نداشته باشد که این پیراهن رونمایی بشود یا نه! ماجرا از این قرار است که تیم‌های ملی دنیا به‌واسطه بستن قراردادهای مالی بسیار خوب با شرکت‌های تأمین‌کننده پوشاک، پول هنگفتی به جیب زده و از طرفی سعی می‌کنند در فاصله چند ماه به شروع جام جهانی از پیراهن‌های جدید رونمایی کنند تا کمپانی‌های مورد‌نظر هم سود ببرند. با‌این‌حال، هیچ‌کدام از این دو موضوع قرار نیست در ایران رخ دهد. ایران برخلاف ادوار گذشته که در جام جهانی حاضر بوده این دوره قرار است با برندی ایرانی در جام جهانی شرکت کند. این مورد هم احتمالا به این دلیل است که هیچ شرکت خارجی‌ای حاضر به شرکت‌کردن در مزایده تأمین پیراهن تیم ملی ایران برای جام جهانی نشده است. 

از طرفی، بازیکنان تیم ملی هم پیش‌از‌این یکی دو نوبت از کیفیت لباس‌های مذکور گلایه کرده‌اند که کمپانی تحت قرارداد با فدراسیون فوتبال ایران وعده داده کیفیت نهایی لباس ایران که قرار است در جام جهانی به تن کند، فرق داشته باشد. در کنار این موضوع باید به قراردادی که منعقد شده هم رسیدگی شود تا مشخص شود که فدراسیون فوتبال قرار نیست طبق عرف رایج در دنیا، پولی از کمپانی مدنظر بگیرد‌ بلکه فقط این لباس‌ها قرار است به‌صورت رایگان در اختیار فدراسیون فوتبال ایران گذاشته شود. فدراسیون فوتبال ایران زمانی که محمد دادکان را به‌عنوان رئیس بالای سر خود داشت توانست با کمپانی آلمانی پوما قرارداد همکاری منعقد کرده و از آن شرکت پول  خوبی بگیرد. 

بعد از آن دیگر همه‌چیز به‌صورت توافقی حاصل شده است به این معنی که بخشی از پیراهن‌ها به‌صورت رایگان در اختیار تیم ملی قرار گرفته و اگر نیاز به پیراهن بیشتر بوده، کمپانی مورد نظر سعی کرده با تخفیف، پیراهن‌های بیشتر را به ایران بفروشد! آل‌اشپرت یکی از این کمپانی‌ها بود که پیش‌تر با تیم ملی فوتبال ایران به همین شکل کار کرد. اتفاق عجیب ولی در جام جهانی روسیه رخ داد که فدراسیون فوتبال ایران نه‌تنها پولی از آدیداس نگرفت بلکه مجبور شد پیراهن‌های این برند آلمانی را با تخفیف بخرد و به تن بازیکنان کند. البته نباید از این موضوع هم غافل شد که تحریم‌ها از یک‌سو و نبودن حق کپی‌رایت در ایران از سوی دیگر، مانع از همکاری برندهای صاحب‌نام تأمین‌کننده پوشاک ورزشی با تیم ملی ایران شده است. فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر چندین‌بار درخواست مزایده را برپا کرد ولی بعدها خبر رسید که هیچ پیشنهادی از برندهای خارجی نداشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها